D.A.S. JogSzerviz: mindig az a felelős a ráfutásos balesetekért, aki nem tudott megállni

Vágólapra másolva!
A D.A.S. JogSzerviz szakértője szerint a KRESZ vonatkozó szabályaiból levezethető, hogy járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött - akár annak hirtelen fékezése esetében is - meg lehessen állni. Ebből az egyszerű rendelkezésből az következik, hogy a maximális fékút és reakcióút (a fékezésre okot adó körülmény észlelése alatt megtett út) betartása objektív kötelezettség.
Vágólapra másolva!

Dr. Vizi András hangsúlyozta: ráfutásos balesetért minden esetben azt a személyt terheli a felelősség, aki nem tudott megállni az előtte haladó előtt. A követési távolságot az útviszonyoknak és a jármű állapotának megfelelően meg kell tartani.

Példának okáért, havas jeges úton, nyári gumikkal a rendes követési távolság többszörösét kell megtartani, mivel hatványozottan kisebb fékhatásra lehet felkészülni. Eredményesen nem lehet arra hivatkozni, hogy a másik fél fékezését semmi sem indokolta, esetleg szándékos rosszindulat vezérelte, kivéve, ha tanúkkal, esetleg videofelvétellel lehet bizonyítani.

Adott esetben úgy is történhet ráfutásos baleset, hogy az elöl haladó jármű bevág a másik elé. Ha ez történik, akkor mégis az első jármű vezetője lesz a hibás, ha a magatartását sikerül bizonyítani. Ezért az ilyen esetben az egyik legfontosabb tanúkat keríteni, akik lehetőleg több szemszögből látták az eseményt - tanácsolta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Kamera a balesetek tisztázása érdekében

Tanúskodni senki sem szeret, mire a rendőrség a helyszínre ér, a tanúk nem igazán szoktak rendelkezésre állni, ezért tanácsos a tanúk személyi adatait, és telefonszámát feljegyezni, majd a rendőrnek átadni. A legszerencsésebb eset, persze az, ha kamera rögzítette az eseményt, külföldön egyre elterjedtebb az úgynevezett "insurance cam" használata, amivel a legtöbb homályos baleset tisztázható.

A másik fontos KRESZ rendelkezés, hogy mindig az útviszonyoknak megfelelő sebességgel kell közlekedni - hangsúlyozta a D.A.S. JogSzerviz szakértője. Ez azt jelenti, hogy ha a körülmények indokolják jóval a megengedett sebesség alatt kell haladni a járművel. Ezt a sebességet egyénileg lehet csak meghatározni, tekintettel arra, hogy az út adott állapota mellett a jármű műszaki jellemzőit is számításba kell venni, ha valaki megszegi az előírást akkor az úgynevezett relatív gyorshajtást követi el.

Törvény nem írja elő a téli gumi kötelező használatát

A téli csúszós utakon például gyakran kell a sebességet mérsékelni, ha a baleset visszavezethető arra, hogy az egyik részes fél nem a körülményeknek megfelelő sebességet választotta, akkor őt (illetve biztosítóját) terheli a felelősség is az okozott kárért. A jármű műszaki állapota ebben az esetben is számításba jöhet, különös tekintettel a gumiköpenyekre. Le kell azonban azt is szögezni, hogy a nyári gumi használata önmagában nem jelenti ennek a járműnek hibáját, mivel törvény nem írja elő a téli gumi kötelező használatát. Ezért ha a nyári gumival felszerelt jármű a rá nézve biztonságos sebességgel haladt, akkor felelőssége nem állapítható meg - mutatott rá dr. Vizi András.

A nem az útviszonyoknak megfelelő sebesség általában akkor kerül megállapításra, ha jó sebességgel az ütközés elkerülhető lett volna. E mellett a kicsúszás is gyakori baleseti ok, ebben az esetben a gyakorlat szerint egyértelmű, hogy a jármű nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel haladt, mivel a megfelelő sebességgel nem csúszott volna ki a jármű. Ami azt jelenti, hogy szabálysértési bírsággal is sújtható a járművezető pusztán azért, mert kicsúszott.

Bizonyítható hiba esetén is kettős felelősség?

Jó tudni, még ha bizonyítható is az elől haladó jármű hibája, sok esetben ilyenkor is megállapítják mindkét fél felelősségét. Elég ennek illusztrálásához az a fontos szabály, miszerint olyan járművel, vagy szerelvénnyel, amelynek megengedett együttes tömege a 3500 kg-ot vagy hosszúsága a hét métert meghaladja, lakott területen kívül olyan követési távolságot kell tartani, hogy a két jármű közé legalább egy - előzést végrehajtó - személygépkocsi biztonságban besorolhasson.

Nincs szükség ilyen követési távolság megtartására az előbbi tulajdonságokkal rendelkező járműveknél, ha a vezető előzésre készül fel, vagy az úttest menetirány szerinti jobb oldalán két, vagy több forgalmi sáv van, illetve az úton az előzés tilos. A követési távolságot szintén nem kell betartania a fegyveres erők oszlopban haladó gépjárműveinek, és ha a tehergépjármű egy nyomon haladó (például motorkerékpár) járművet követ.