Utazás és jog: amit az idei nyaralások előtt nem árt tudni

Vágólapra másolva!
Több jogszabály is rendelkezik arról, hogy a szervezett utazások keretében történő nyaralások során milyen előírások vonatkoznak az utasokra, az utazások körülményeire. Ezek a paragrafusok pedig arról is számot adnak, hogy mi a teendő például akkor, ha váratlan betegség történik a családban - mondták el az [origo]-nak a Taurus Reisen Utazási Iroda szakértői.
Vágólapra másolva!

A magyar jogszabályok szerint az utazási szerződés keretében a vállalkozó utazási iroda köteles a szerződésben meghatározott utazásból, az út egyes állomásain való tartózkodásból és az ezzel összefüggő részszolgáltatásokból (különösen szállás, étkezés) álló szolgáltatást teljesíteni.

Az utazási szerződés megkötésekor az utas a részvételi díj 40 százalékának megfelelő előleget köteles fizetni, a részvételi díj fennmaradó része pedig legkésőbb az utazás megkezdése előtt 30 nappal esedékes. Ha a szerződés megkötése az indulás előtt 30 napon belül történik (például, last minute akcióról van szó), akkor a díjat teljes összegben a szerződés megkötésekor kell megfizetni.

Ha az utas nem tartja be a fizetési feltételeket, az utazási szerződés megszűnik - húzta alá az 1999-ben alakult Taurus Reisen Utazási Iroda szakértője, az iroda fő profilja egyébként Tunézia, Törökország és Egyiptom, valamint Észak-Ciprus és Horvátország.

Semmilyen visszatérítés nem illeti meg azt az utast sem, aki az utazás folyamán lép vissza a szerződéstől. Hasonlóképp nincs visszatérítésre lehetőség azon utas esetében, aki nem tartotta be az útlevéllel, devizával, vámmal kapcsolatos jogszabályokat, magyarul lejárt az útlevele, nincs vízuma. Sok iroda ezért a szerződésben kötelezően rendelkezik ezekről a pontokról is.

Mikor emelhet az iroda?

Ami az emelést illeti, az utazási iroda az igénybevétel előtt legkésőbb 20 nappal emelhet, például a kedvezőtlen árfolyam-tendenciákra hivatkozva, ám a szállásdíj emelés nem haladhatja meg a nyolc százalékot. Ha meghaladja, az utazó három napon belül elállhat a szerződéstől, és a befizetett összeg teljes egészében visszajár, húsz százalékos kamattal. További jog, arra az esetre, ha a díjemelés meghaladja a nyolc százalékot, hogy az utazó az eredetivel azonos, vagy magasabb értékű helyettesítő szolgáltatásra is jogosult.

Ami a gyerek váratlan betegségét illeti: okosan jár el az a szülő, aki útlemondási biztosítást köt, és a biztosító fizet, ha a biztosított saját maga, vagy gyermeke, vagy örökbefogadott, mostoha és nevelt gyermeke, szülője, nagyszülője, házastársa vagy a vele azonos lakcímre bejelentett élettársa elhalálozik, váratlanul heveny megbetegedés sújtja. Akkor is fizet a biztosító, ha ügyfele lakásában tűz ütött ki, és az utazni vágyónak a helyszínen kell intézkednie - mutattak rá a Taurus Reisen szakértői.

A cég gyakorlata szerint az általuk szervezett utazás esetén a részvételi díjon felül fizetendő az útlemondási biztosítás díja és a baleset-, betegség-, poggyászbiztosítás díja. Az útlemondási biztosítás a teljes összeg 1,3 százaléka.

Ám nem árt tudni: sem kedvezőtlen időjárási viszonyok, sem munkaadó által ki nem adott szabadság esetén nem fizet a biztosító az útlemondási biztosítást kötő utasnak, és az érintett csak olyan, nagyon komoly esetekben nem veszíti el a részvételi díjat, mint például a halál, baleset, betegség, betörés, elemi csapás.

A szállodai letét

A szálloda felelőssége objektív, és csak két esetben mentheti ki magát: ha bizonyítja, hogy a kárt a szálloda alkalmazottainak és vendégeinek körén kívül álló elháríthatatlan ok, vagy a vendég maga okozta. A szálloda objektív felelőssége a megszálló vendég azon vagyontárgyai vonatkozásában áll fenn, amelyeket a szállodában kijelölt, illetőleg általában erre rendelt helyen, vagy a szobájában helyezett el, vagy amelyeket a szálloda olyan alkalmazottjának adott át, akit dolgai átvételére jogosultnak tarthatott.

Értékpapírokért, készpénzért és egyéb értéktárgyakért a szálloda csak akkor felelős, ha a dolgot megőrzésre kifejezetten átvette, vagy a megőrzésre átvételt kifejezetten megtagadta. Vagy, ha a vendég bizonyítja, hogy a szálloda nem úgy járt el, ahogy az adott helyzetben általában elvárható.

A vendégnek haladéktalan kárbejelentési kötelezettsége van. Ha ezt elmulasztja, még nem veszíti el kártérítési igényét, ám már neki kell bizonyítania a szálloda felelősségét.

Eltűnt a poggyász

Ha egy utazót uniós légitársaság gépén történő utazás során ér károsodás, elveszik a poggyász és meg sem kerül, vagy késve ugyan, ám megérkezik, kártérítést kérhet. Bármi történik a poggyásszal, a repülőtéren jegyzőkönyvet kell felvetetni, és elintézni, hogy próbálják megkeresni, utánunk küldeni. Poggyászkár esetén az átvételt követő hét napon belül, késve érkezett csomag esetében az átvételtől számított huszonegy napon belül kell benyújtani.

A Taurus Reisen Utazási Iroda szakértői szerint összességében kijelenthető, ne induljunk el poggyászbiztosítás nélkül, és figyelni kell a szükséges technikai kötelezettségekre: a biztosítást igazolni kell, az eredeti repülőjeggyel, a légitársaság kárfelvételi jegyzőkönyvével, és a kárjelentéssel rendelkezni kell.