Nyáron megszaporodnak a légi járatokkal kapcsolatos panaszok

Vágólapra másolva!
A D.A.S. JogSzerviz tapasztalatai szerint a nyári időszakban megnő a légi járatok késével, törlésével összefüggő problémák száma, és érezhetően több az ilyen természetű ügy, valamint jogi képviselettel összefüggő megkeresés. Az idén nyáron az Európai Unióban vakációzni indulók milliói most első alkalommal, átfogó utas jogok védelmét élvezhetik majd, függetlenül attól, hogy repülőn, vonaton, vagy hajón, netán autóbuszon utaznak-e.
Vágólapra másolva!

Az alaptézis szerint, a hatályos 261/2004 EK rendelet értelmében, mind a járat késése, mind annak törlése miatt, a légi társaság helytállni tartozik - húzta alá dr. Burján Zsuzsanna.

Ez alól kivételt képez az az eset, amennyiben vis maior, tehát elháríthatatlan külső ok miatt késett a járat, vagy előre nem látható, külső tényező miatt törölte a légitársaság a repülőjáratot. Abban az esetben, ha a légitársaság bizonyítja a rendkívüli ok, körülmény fennállását, akkor mentesül a fizetési, kártérítési kötelezettség alól.

Bizonyítani kell a vis majort

Természetesen, a vis maiort a légitársaságnak kell tudnia bizonyítania, így arról is nyilatkoznia kell, hogy milyen, konkrét rendkívüli körülmény állt fenn. Amennyiben ez nem igazolt, úgy a légitársaság kimenteni sem tudja magát.

A bíróság mindig az eset összes körülményére tekintettel bírálja el azt, hogy mely körülmény minősült az adott helyzetben előre nem látható, rendkívüli körülménynek. Általánosságban azonban elmondható, hogy ilyen vis maiort jelentenek a rendkívüli, nagy erejű viharok, vagy akár a vulkánkitörés is, mely utóbbira a pár évvel ezelőtti izlandi vulkán kitörése lehet szemléltető példa.

Milyen lehetőségei vannak az utasnak a járat törlése esetén?

Az utas a járat törlése esetén kérheti a jegy árának visszatérítését, vagy a továbbszállítást, valamint az ellátás biztosítását, és végső soron - ha annak feltételei fennállnak - akkor kártalanítást - hangsúlyozta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Nem követelhető azonban kártalanítás akkor, ha a járat törléséről a légitársaság az utast előre értesítette, és az értesítéssel egyidejűleg olyan járatra foglaltak helyet az utas számára, amelyikkel az eredetileg tervezettel megközelítőleg azonos időben éri el úti célját.

Követelhető-e kártérítés a nagymértékű késés esetére?

Erre a kérdésre korábban egyértelmű nem lett volna a válasz. Az újdonság azonban az, hogy több európai bírósági ítélet kimondta, hogy a nagyfokú, hosszútartamú késések esetére is megilletheti az utast a kártalanítás iránti igény.

Az eddigi ítéletek alapján a legalább háromórás késés esetén már élhet az utas ezzel az igényével, azonban e körben is, ha a vis maior tényét a légitársaság bizonyítani tudja, úgy mentesülni fog a kártérítés fizetési kötelezettsége alól. Ez az új igény lehetőség nem érinti az utasok azon jogait, miszerint a járat legalább kétórás késése miatt étkezésre, frissítőre, egyéb szolgáltatásra (például: telefonhívás) tarthat igényt - mondta végezetül dr. Burján Zsuzsanna.

Az online foglalás és az átfoglalás

A repülőjegyet árusító internetes oldalaknak a teljes jegyárat fel kell tüntetniük, tehát a meghirdetett áraknak a kötelező díjak összességét, így az adókat és illetékeket is magukban kell foglalniuk, hogy a vevők össze tudják vetni egymással a különböző légitársaságok kínálatát, és a szükséges információk birtokában tudják meghozni döntésüket.

A végleges ár mellett egyértelműen fel kell tüntetni legalább a következő információkat: viteldíj, adók, repülőtéri és más illetékek, felárak és egyéb díjak (például légiközlekedés-védelmi díj vagy üzemanyagfelár). Minden olyan felárat, amely nem kötelező jellegű, egyértelműen fel kell tüntetni, és jelezni kell, hogy választható tételről van szó.

Átfoglalás esetén az utast a repülési távolságtól és a várakozás hosszúságától függően 125 és 600 euró közötti kártalanítás illeti meg. Azok számára, akik önkéntesen vállalják az átfoglalást, a légitársaság szükség esetén köteles segítséget nyújtani. Ennek keretében az utas számára például étkezést, telefonálási lehetőséget, egy vagy több éjszakára szállodai elhelyezést, valamint a repülőtér és a szálláshely között közlekedési lehetőséget kell biztosítani.

Késések és kilométerek

A légitársaság köteles az utas számára segítséget (telefonálási lehetőséget, frissítőket, étkezést, szállást, a szállásra közlekedési lehetőséget) biztosítani, amennyiben legfeljebb 1500 kilométeres járat esetén a késés meghaladja a két órát. További kötelezettség áll fenn, ha 1500 kilométert meghaladó, Európai Unión belüli járatok, valamint 1500 és 3500 kilométer közötti egyéb járatok esetén a késés meghaladja a három órát; 3500 kilométert meghaladó, az Európai Unión kívüli úti céllal rendelkező járatok esetén a késés meghaladja a négy órát.

Amennyiben a késés meghaladja az öt órát, az utas megszakíthatja az utazást. Ebben az esetben a teljes jegyárat vissza kell téríteni számára, valamint biztosítani kell számára, hogy repülőgéppel visszatérhessen oda, ahol az utazást eredetileg megkezdte.

Amennyiben a járat legalább háromórás késéssel éri el úti célját, az utast ugyanolyan kártalanítás illeti meg, mint a járat törlése esetén, kivéve, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a késésre különleges körülmények adtak okot. A légitársaság továbbá felelősségre vonható a késésből származó károkért.

Elindult a kampány

Az idén nyáron az Európai Unióban vakációzni indulók milliói most első alkalommal, átfogó utas jogok védelmét élvezhetik majd, függetlenül attól, hogy repülőn, vonaton, vagy - mostantól akár - hajón vagy autóbuszon utaznak-e. A kutatások szerint ugyanakkor az utasok kétharmada nincs tisztában a jogaival. Az Európai Bizottság ezért új kampányt indít, hogy tájékoztassa az idén nyáron útra kelő tömegeket az őket utasként megillető jogokról és arról, hogy szükség esetén hogyan érvényesíthetik azokat.

Siim Kallas, az Európai Bizottság alelnöke, mobilitás-politikáért és közlekedésért felelős biztosa szerint a nyaralni indulók ezen a nyáron első alkalommal annak tudatában szelhetik át Európát, hogy bárhol és bárhogyan utaznak is, megilletik őket az uniós jog szerinti utas jogok. Azonban ahhoz, hogy az utazók élhessenek is a jogaikkal, ismerniük kell azokat. Ennek a kampánynak köszönhetően tájékozottabbak lesznek majd.