Régóta esedékes volt már, hogy a közlekedésigazgatás informatikai háttere fejlesztésre kerüljön és ez által a területen érzékelhető adminisztratív terhek is csökkenjenek. A jelenlegi információk szerint legkésőbb 2013. október elsejéről jelentősen egyszerűbbek lesznek az igazgatási szabályok.
Az egyszerűsítések az informatikai háttér fejlesztésével vagy dokumentációs, információs igényének csökkentésével valósulnak meg. E mellett az informatikai rendszerek összehangolása miatt javulni fog az adatbiztonság, és jelentősen rövidül a forgalomba helyezési eljárás ügyintézési ideje is - mutatott rá a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Egyszerűbb lesz a gazdák helyzete
Október elsejétől a mezőgazdasági vontatókat csak ötévente kell majd vizsgáztatni, ez által jelentősen egyszerűbbé válik a gazdák helyzete. Az intervallum kitolása indokolt, hiszen ezeket a járműveket jellemzően nem közúti közlekedésre veszik igénybe - magyarázta dr. Vizi András. Szintén egyszerűbbé válik a külföldi autók behozatala is, mivel ezeket már nem kell majd külföldön a vevő nevére írni.
Fontos változás, hogy a műszaki vizsgálatánál külön meghatalmazás kiállítása nélkül is az eljárhat majd a szerviz dolgozója, vagy az a személy, akinek a tulajdonos a járművet és annak okmányait átadta a vizsga lefolytatása céljából.
A minisztérium indoklása szerint erre azért van szükség, mert a járművek közel négyötödét nem a tulajdonos, hanem az általa megbízott szerviz vizsgáztatja, a meghatalmazás pedig csak adminisztratív teher ebben az esetben.
Rendszámtábla, kötelező felelősségbiztosítás
Ésszerű módosítása az is, hogy a rendszámtábla környezetvédelmi plakettjét már nem fogják minden vizsgánál cserélni, csak ha az sérült. Az informatikai rendszerek összehangolása miatt várhatóan az is megvalósul majd, hogy nem kell a kötelező felelősségbiztosítás igazolását magunknál hordani, mivel a rendőrség a hiteles online adatbázisból hozzáfér majd ehhez a rendszerhez is - mondta végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
A jogszabály szerint
A vonatkozó jogszabályok szerint a mennyiben a belföldi üzemeltetés céljából behozott közösségi jármű tulajdonjogát megszerző ügyfél a kérelméhez csatolja a származási ország hatósága által kiállított forgalmi engedélyt, valamint a forgalomban való részvétel jogosultságát igazoló érvényes dokumentumot (érvényes műszaki vizsga és környezetvédelmi megfelelősség), akkor az eddigi egyedi forgalomba helyezési eljárás helyett lehetőség van az olcsóbb és egyszerűbb honosítási eljárás lefolytatására.
A muzeális jellegű járművek forgalomba helyezés előtti és időszakos vizsgálata csak a közlekedési hatóság, illetve a Magyar Autóklub vizsgáló állomásain történhet. A műszaki vizsgák esetén már nem kötelező az írott formában történő meghatalmazás a képviseleti jogosultság igazolására. Az üzembentartó képviseletét külön okirat kiállítása nélkül is elláthatja az a személy, aki rendelkezik a járművel és annak hatósági engedélyével, valamint az üzembentartó helyett képes biztosítani a jármű vizsgálatának elvégzéséhez szükséges feltételeket.
Néhány járműkategória esetén változik a műszaki vizsgákon adható érvényességi idő. A muzeális jellegű járművek, illetve a T1-T4 járműkategóriákba tartozó kerekes traktorok és a hozzájuk, valamint a lassú járművekhez kapcsolható pótkocsik esetében öt évre érvényesítik a forgalmi engedélyt a műszaki vizsgán.