A szállodák és fürdők felelőssége a vendégek értéktárgyaiért

Velencei tó Velencei tó Strandok fürdőzéskorlátozása a Velencei tónál
Fürdőző lány az agárdi Tini Strandon. Nem mindenki foglalkozik a tiltásokkal
Vágólapra másolva!
A Polgári Törvénykönyv értelmében a szálloda felelőssége a letéti szerződés szabályain alapul. A szálloda az olyan dolgokban ért károkért felel, melyeket a vendégek a szállodában kijelölt, illetve általában erre rendelt helyen vagy a szobában helyeztek el, esetleg olyan alkalmazottnak adtak át, akit az átvételre jogosultnak véltek – mondta el az Origónak a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Vágólapra másolva!

A szabadság alatt is általános igényként jelentkezik, hogy állandó internetkapcsolatunk legyen, és bármikor hozzáférhessünk a legújabb információkhoz, így sokan a strandra is magukkal viszik telefonjaikat, táblagépjeiket.

Könnyen előfordulhat azonban, hogy a felüdülés nem várt eseményeket tartogat, és eltűnnek értékeink. Adódik tehát a kérdés: milyen esetekben felel a szálloda vagy a fürdő az eltűnt tárgyakból eredő károkért? – mutatott rá dr. Albert Enikő.

A letéti szerződés szabályain alapul

A Polgári Törvénykönyv értelmében a szálloda felelőssége a letéti szerződés szabályain alapul – emelte ki a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

A törvény alapján a szálloda az olyan dolgokban ért károkért felel, melyeket a vendégek a szállodában kijelölt, illetve általában erre rendelt helyen vagy a szobában helyeztek el, esetleg olyan alkalmazottnak adtak át, akit az átvételre jogosultnak véltek.

A magyar bírói gyakorlat alapján a szálloda felelőssége abban az esetben is megállapítható, ha például az őrzöttként hirdetett parkolóban elhelyezett autót eltulajdonítják. A kártérítés összegét tekintve a felelősséget a napi szobaár összegének ötvenszeresében maximalizálja a jogszabály, mely azt is kimondja, hogy a kártérítési felelősség ezt meghaladó mértékű korlátozása vagy kizárása semmis.

Ebből eredően, nem helytálló, ha a szálloda az általa alkalmazott, a törvény fenti rendelkezésétől eltérő szabályzatra vagy szerződési feltételre hivatkozik – hangsúlyozta dr. Albert Enikő.

Esetleges kimentési okként az úgynevezett vis maior esetkörét említhetjük, mely azt jelenti, hogyha valamilyen külső, elháríthatatlan, és előre nem látható ok lép fel, a szálloda mentesülhet a felelősség alól.

Értékpapír, készpénz, ékszer

A törvény a szállodába bevitt tárgyak között kiemelten kezeli az értékpapírokat, készpénzt és egyéb értéktárgyakat, hiszen a szálloda és vendégek közös érdeke, az ilyen vagyontárgyak ne maradjanak a szobákban, hanem kifejezetten az erre nyitva álló értékmegőrzőben helyezzék el őket.

Mivel a nagyobb értékű vagyontárgyak fokozottabban ki vannak téve a lopásoknak, ezért a vendég részéről is fokozottabb felelősség várható el, ezzel párhuzamosan pedig a szálloda felelőssége is korlátozottabb.

A Ptk. szabályai alapján ugyanis a szálloda akkor felel az ilyen értékekben keletkezett károkért, vagy azok eltűnéséért, ha a dolgot megőrzésre átvette, vagy az átvételt megtagadta.

Ebben az esetben –, tehát tipikusan az értékmegőrzőkből eltűnt dolgokért – a szálloda felelőssége korlátlan. Azonban, hogyha a vendég meg sem próbálta megőrzésre leadni dolgait, a szálloda is mentesül a felelősségre vonás alól.

A fenti szabályozás miatt fokozottan érdemes odafigyelni értékeinkre, s javasolt minden esetben információt kérni az értékmegőrző használatáról – tanácsolta a D.A.S. JogSzerviz szakértője.

Amennyiben sajnálatos módon bekövetkezik a kár, érdemes minél hamarabb jelezni a szálloda részére, ezzel eleget téve az általános kárenyhítési kötelezettségnek.

Fotó: Polyak Attila - Origo

A fent kifejtett szabályok szolgálnak alapul a fürdők, kávéházak, színházak és a nyilvánosság számára nyitva álló egyéb intézmények felelősségének megállapításához is, arra való tekintettel, hogy e helyiségekben is gyakori a vendégforgalom, és a vendégek értéktárgyai fokozottabban ki vannak téve a lopásveszélynek és egyéb károsodásnak.

Nyaralás alatt is mindenki figyeljen értékeire

Az ilyen, nyilvánosság számára nyitva álló intézmények felelőssége az olyan dolgokra terjed ki, melyeket a látogatók ezen intézményekbe rendszerint magukkal szoktak vinni, tehát például a nagyobb pénzösszegekre, értékpapírokra nem terjed ki a felelősség.

Ezen túl, a szállodákhoz hasonló módon, amennyiben megfelelő helyet tudnak biztosítani a vendégeknek az értéktárgyaik megőrzésére, a felelősség is az itt elhelyezett dolgokban esett kárért áll fenn.

Természetesen általános érvényű szabály, hogy elsődlegesen saját magunk figyeljünk értékeinkre, annak érdekében, hogy a nyaralás vagy strandolás tényleg a pihenésről szóljon – összegezte végül dr. Albert Enikő.