A karácsony megeszi a pénztárcánkat

karácsony ajándékozás
Vágólapra másolva!
Ajándékkal általában úgy lepjük meg szeretteinket, hogy nem várunk cserébe semmit. Az ajándékozás hagyománya évezredekre nyúlik vissza, az idők során folyamatosan változott és a legtöbb társadalomban most is eltérő jelentéssel, jelentőséggel bír.
Vágólapra másolva!

A szokásjog szerint jobbágyoknak minden esetben ajándékot kellett adniuk, ha földesuruk családjában valamilyen különleges, jeles esemény történt, az ókori Rómában viszont a túlzott, pazarló költekezést és a házastársak közötti ajándékozást is tiltották.

Ki hogyan költ

Ehhez képest fejlett, modern társadalmunkban egyre inkább túllicitáljuk egymást, egyre drágább ajándékokkal lepjük meg a másikat, karácsony közeledtével hajlamosabbak vagyunk még inkább túlzásokba esni és túlköltekezni.

Karácsonykor túllicitáljuk egymást Forrás: Flickr

A fogyasztói magatartást vizsgáló szakemberek szerint a könnyen ismerkedő, hamar barátkozó emberek elhamarkodottabban vásárolnak, jobban hat rájuk a költekezésre csábító környezet, és szeretik a presztízstermékeket. Csendesebb, zárkózóttabb társaik ezzel szemben sokkal megfontoltabbak, és kétszer is meggondolják, mire adják ki pénzüket.

Másképp vásárolnak a nők és a férfiak

A nők és a férfiak vásárlási szokásaiban is van különbség. Amíg a nők összehasonlítják a boltok kínálatát, és kikérik az eladók véleményét, addig a férfiak elhatározzák, hogy mit akarnak, és megpróbálják minél gyorsabban megszerezni.

Karácsonyi ajándékvásárlás közben sokszor előfordul, hogy magunkat is meglepjük egy-két aprósággal. Akár saját magunknak, akár családtagjainknak szeretnénk örömet okozni, ügyeljünk arra, hogy ne költekezzünk erőnkön felül, és semmiképpen se vegyünk fel hitelt, ha a részleteit aztán képtelenek leszünk fizetni.

A vásárlási roham betegség

Bárdos Katalin pszichológus, pszichoterapeuta szerint a kóros vagy mániákus költekezők a vásárlást használják arra, hogy megszabaduljanak a bennük felhalmozódott feszültségektől, de vannak olyanok is, akik egyszerűen unalmukban költekeznek. „Sajnos a vásárlás okozta jó érzés nem minden esetben tart sokáig, mert utána ördögi kör alakulhat ki, és kezdődik az újabb roham“ – figyelmeztet a szakember.

A túlköltekezés veszélye Forrás: Flickr

A vásárlási rohamoknak kedveznek a reklámok, amit a hirdetők ki is használnak. A karácsonyi – általában szentimentális, könnyfakasztó – reklámok már sokszor kora ősszel megjelennek a médiumokban, így biztatva mindenkit a költekezésre.

A túlköltekezés veszélye

Hiába sugallják a karácsony közeledtét több helyen már október végén, november elején, sokan annak ellenére hagyják az utolsó percre a vásárlást, hogy tudják, kapkodva sokkal több pénzt fognak az üzletekben hagyni. A nagy sietségben nem is biztos, hogy a legjobb, leginkább személyes ajándékot veszik meg – magyarázza Bárdos Katalin. A szakértő szerint sokan azért hagyják a karácsonyi vásárlást az utolsó percre, mert kevés pénzből gazdálkodnak, és ajándékokra csak a decemberi fizetésből, év végi jutalomból futja.

A túlköltekezés leginkább különösen karácsonykor lehet nagyon veszélyes: gyakran csak a következő évben szembesülünk azzal, mennyire rosszul tettük, hogy nem gondolkoztunk előre. Érdemes listát írni arról, kit szeretnénk megajándékozni, és mindehhez mennyi pénz áll rendelkezésünkre. Ezzel korlátok közé szoríthatjuk a kiadásainkat, és a fennmaradó összegből akár még magunkat is meglephetjük.

"A tehetősebb családoknál szokás, hogy év végén közösen elutaznak valahová, de fontos, hogy a gyerekek ilyenkor is kapjanak valamilyen kézzel fogható ajándékot, hiszen a gesztus a pénznél is fontosabb" – tanácsolja Bárdos Katalin.

Adni öznetlenül is lehet

Marcell Mauss francia szociológus és antropológus szerint az ajándékozás soha nem lehet önzetlen gesztus, hiszen minden ajándékozó viszonzást vár érte, szerencsére azonban ellenpélda is akad. Ha megtehetjük, az ünnepi lázban se feledkezzünk meg azokról, akiknek ilyenkor sincs mit a fa alá tenni. Európa legismertebb szervezetének jótékonysági akciója, a MikulásGyár idén már a tizedik születésnapját ünnepli.

Van, akinek nincs mit a fa alá tenni Forrás: Copyright: Nikolaj Potanin/Nikolaj Potanin

A MikulásGyár célja a mélyszegénységben élő nagycsaládok segítése, függetlenül attól, hogy kinek, miért kell nélkülöznie. Az évtizedes múltra visszatekintő adománygyűjtő mozgalom révén tavaly 289 ezer gyermek kapott ajándékot, az idei cél pedig 350 ezer gyermek karácsonyának szebbé tétele – avatott be a szervezet eredményeibe és idei célkitűzéseibe Zsolnai Endre, a MikulásGyár főszervezője.

Elmondta, a rendezvény évről-évre növekszik, egyre ismertebb, népszerűbb, kutatások bizonyítják eredményességét, szerethetőségét. Az adományozói kedv szerencsére nem csökken, de sajnos évről évre egyre több a rászoruló.

„A szegénységben élő és éhező gyermekek száma nő, így minden fórumon arra kérjük az adományozókat, hogy amennyiben lehetséges, tartós élelmiszert adományozzanak, arra van a legnagyobb szükség“ – hívta fel a figyelmet a főszervező.