Biológiai fegyverrel bűztelenítenék a vécéket

Emberi ürülékkel táplálkozó baktériummal szüntetnék meg a bűzt a nyilvános vécékben kínai kutatók. Az új típusú szagtalanító folyadék és por formájában is előállítható, ráadásul olcsó.

Az utcai, éttermi, vagy bevásárlóközpontokba telepített vécék örökös gondjára jelenthet jó megoldást egy baktérium kínai szakemberek szerint. Mit lehet elérni a lactobacillus baktériumnemzetség kiválasztott tagjával? A bűz 75 százaléka megszűnik, a fennmaradó szagokat pedig elnyomja a környezet természetes illata – számolt be a kínai tudományos akadémia eredményéről a South China Morning Post napilap.

A kísérletekben használt baktérium ugyanahhoz a nemzetséghez tartozik, amelynek több tagját a joghurtok, sajtok, sörök és csokoládék készítéséhez használja az élelmiszeripar. A szóban forgó baktérium tejsavat bocsát ki, amivel megakadályozza a szagokat kibocsátó baktériumok fejlődését.

A kutatók szerint a szükséges anyag folyadék és por formájában egyaránt előállítható, továbbá olcsó. Egy félliternyi körülbelül 20 jüanba, vagyis alig több mint 700 forintba kerülne. Ezzel a mennyiséggel több vécét is lehetne kezelni. A baktérium egyébként is gyorsan szaporodik. A kutatási eredményeket tanulmányban foglalták össze, amelyeket az akadémia Szagtalan vécé címmel közölt azzal a kísérőszöveggel, hogy a technológiával megoldást kínálnak az ország egyik „sürgős kezelésre szoruló problémájára”.

A szecsuani látványosságokat felkereső turisták lesznek az új eljárás első haszonélvezői – mondta a kísérletről Jan Cse-jing bakteriológus, az akadémia csengtui biológiai intézetének vezető kutatója, a projekt irányítója.

Kína fejletlen térségeiben nincsenek vízöblítéses vécék, és hónapokig vagy évekig is bennük marad a hulladék. Ennek kezelésére a nitrogénhasznosító élesztő és egy kellemes aromát kibocsátó baktérium keverékét ajánlják, ami szintén több éves kísérletsorozat eredménye.

A kutatók ehhez az ember és a sertés emésztőrendszerének baktériumflóráját tanulmányozták, és több mint száz szóba jöhető baktériumot tanulmányoztak valós körülmények között. Jan Cse-jing szerint a keverék mindenütt alkalmazható, ahol kellemetlenül szagos organikus hulladékot kell semlegesíteni, például állattartó telepeken vagy kommunális hulladéklerakókban. A kutatócsoport egy kuangcsoui (Kanton tartomány) szeméttelepet választott ki kísérleti helyszínként.