Milliárdos vízi kerékpárutat terveznek a Temzére. A biciklisáv gyakorlatilag hi-tech pontonhídként működne, de kritikusai szerint túl sokba kerülne, és tengeribeteggé tenné a használóit egy-egy hullámveréses napon.

A vízen lebeg, tizenkét kilométer hosszú, legalább 600 millió fontba kerül, mi az? A legújabb ötlet a londoni biciklisták életének megkönnyítésére. Egy építész, egy látványtervező és egy mérnöki tervezőiroda közös kezdeményezése, a River Cycleway Consortium szerint a Temze partja mentén kellene bicikliutat építeni.

Mivel London belvárosa nagyon zsúfolt, az ötletgazdák a folyó vizére telepítenék a bicikliutat, amelyet valahogy úgy érdemes elképzelni, mint egy nagyon hosszú pontonhidat. A vízi kerékpárút a Temze déli partjánál húzódna tizenkét kilométer hosszan a Battersea negyedtől a régi dokkok helyén kiépült új üzleti negyedig, a Canary Wharfig:

Llátványterv a vízi kerékpárútrólForrás: River Cycleway Consortium

A tervezők szerint egy jó kondiban levő kerékpáros körülbelül félóra alatt megtenné ezt a távot. Anna Hill és David Nixon arra hivatkozik, hogy „a Temze a római idők óta a 19. századig London fő közlekedési útvonala volt, manapság viszont ilyen szempontból alig veszik figyelembe, leszámítva néhány személyszállító hajót”. (A folyó, azaz a Duna hatékonyabb kihasználása több, Budapesttel foglalkozó közlekedésszervezési koncepcióban is felmerül.)

Útdíj, hídpénz

A konzorcium szerint a kerékpárúton mellmagasságú korlát védené a közlekedőket, és rámpákkal sűrűn összekötnék a rakparttal. Működtetéséhez a rajta elhelyezett napelemek, szélturbinák és mini hullámerőművek termelnék az áramot. Az ötlet előtt álló legnagyobb akadály valószínűleg a pénz: a számítások szerint 600 millió fontba, azaz 232,4 milliárd forintba kerülne. Ebből következően a használatáért is fizetni kellene, egy út 1,5 fontba (580 forint) kerülne.

Tengeribetegség

Az ötletet nem övezi osztatlan elismerés. A CityLab várostervezéssel foglalkozó hírblog például a „a világ leghülyébb kerékpáros fejlesztési ötletének” nevezte a vízi bicikliutat. Először is az ára miatt: átszámolva egy kilométer több mint 50 millió fontba kerülne. A vízi út költségéből a város meglevő kerékpárút-hálózatát biztosan rendbe lehetne tenni, és a bővítésére is futná.

Az extrém bicikliút ötletgazdái szerint jobban ki kellene használni a Temzét, London polgármestere viszont hagyományosabb eszközökkel akarja elősegíteni a kerékpározás terjedésétForrás: River Cycleway Consortium

A másik érv az, hogy a vízi út két üzleti negyedet kötne össze, ahelyett, hogy az ingázókon segítene a lakóövezetek és a munkahelyek között. A harmadik pedig a híres temzei árapály és a hajók keltette hullámzás, amely miatt a vízi út állandóan mozogna, így elképzelhető, hogy egy viharosabb napon a biciklizők tengeribetegek lennének. A tervezők azzal védekeznek, hogy a pontonúton elhelyezett szenzorok adatai alapján figyelmeztetni lehetne a közlekedőket, és kitartanak amellett, hogy az útvonal jó, mert a biciklisek garantáltan kikerülnék a belvárosi dugókat.

Védett kerékpárút

A terv egyelőre a tervezési szakasznál sem tart, a két és fél éve alapított konzorcium most gyűjt pénzt egy megvalósíthatósági tanulmányra, és ezután vonna be magánbefektetőket a projektbe. Vannak szokványosabb ötletek is a londoni dugók enyhítésére. Hat hete jelentette be Boris Johnson, a város közismerten lelkes kerékpáros polgármestere, hogy szinte 29 kilométeres hosszban védett bicikliút fogja átszelni kelet-nyugati irányban a brit fővárost. Az új kerékpárút-hálózat átadását 2016 márciusára tervezik.