A Pesti Vigadóban Paul McCartney oratóriuma

Április 29-én, hétfőn este bemutatják Paul McCartney Liverpool című oratóriumát, amelyben a Beatles egykori legendás muzsikusa és szövegírója saját gyermek- és fiatalkori élményeit írta meg. Az előadásban - amelynek a Pesti Vigadó ad otthont - svájci kórus és karmester mellett magyar énekes szólisták, valamint a BM Duna Szimfonikus Zenekar is közreműködik.
A rövidesen hatvanadik születésnapját ünneplő Beatles-legenda, Paul McCartney a kilencvenes évek elején, a Liverpooli Királyi Filharmóniai Társaság fennállásának százötvenedik évfordulója alkalmából, felkérésre komponálta a Liverpool című, monumentális oratóriumot, Carl Davis közreműködésével. Az ősbemutatón McCartney a liverpooli katedrális kórusában énekelt, amelynek az ötvenes évek elején, rövid ideig maga is tagja volt. A hangszerekkel csak később kezdett ismerkedni. Apja tanította trombitálni, de emellett gitározik, zongorázik, sőt dobol is. Számos olyan dal született, amelyen valamennyi hangszeren McCartney játszik.

Az oratóriumot - amely stilárisan a klasszikus oratóriumok örökségét és a modern musicalek jellegzetességeit ötvözi - azóta számos európai országban, sőt a tengerentúlon is sikerrel mutatták be. Egy amerikai kritikus szerint "a Liverpool nem elsősorban azért méltó az ünneplésre, mert szerzőjének nevét halhatatlanná tette a Beatles együttesben betöltött szerepe, hanem azért is, mert karizmatikus erejű, koherensen felépített zenedráma, amely minden ember számára megérthető, valóságos problémákkal és történelmi szituációkkal foglalkozik, s amelyben minden hang, minden gesztus a helyén van".

Az oratórium nyolc szakaszra tagolható. Az első tétel (Háború) az 1942-es esztendőt idézi, amikor bombák hullottak és szirénák üvöltöttek Liverpoolban, de megszületett egy gyermek, aki a jövőt, a reményt jelképezi. A második tétel (Iskola) cselekménye 1953-ban játszódik: a főhős, Shanty a liverpooli katedrális temetőkertjében napozik, majd elalszik egy sírkövön, álmában a múlt és a jövő képei keverednek, s meglátja jövendőbelijét, Mary Dee-t. A harmadik tétel (Kripta) az 1959-es évet és a főhős édesapjának halálát idézi, s az apa alakjával foglalkozik a negyedik tétel is. Az ötödik rész Shanty és Mary Dee megismerkedését, egymásra találását és esküvőjét festi, a hatodik tétel (Munka) már a modern irodák rideg, kissé embertelen világában játszódik, ami elől Shanty az alkoholhoz menekül. A hetedik részben (Válság) Mary Dee gyermeket vár, de egy csúnya veszekedés után autóbaleset éri, napokig élet-halál között lebeg, Shanty pedig megfogadja, hogy megváltozik. A nyolcadik szakaszban (Béke) megszületik Shanty és Mary Dee gyermeke, s most már örökre együtt maradnak.

A Liverpool oratórium április 29-ei, budapesti előadását az operaénekesként is ismert svájci dirigens, Markus Oberholzer vezényli; fellép az ugyancsak svájci Singkreis Wasseramt kórus és a Solothurn Fiúkórus. A bemutató énekes szólistái: Mahela Rudolph (fiú szóló), Pándi Piroska (szoprán), Gémes Katalin (mezzo), Timothy Bentch (tenor) és Németh Gábor (basszus). Az előadásban közreműködik a BM Duna Szimfonikus Zenekar, amely több mint tíz éve dolgozik együtt Markus Oberholzerrel. A zenekar művészeti igazgatója, Szklenár Ferenc nagy megtiszteltetésnek, komoly lehetőségnek tartja a mostani felkérést. A Belügyminisztérium által fenntartott, 2001 áprilisa óta közhasznú társaságként működő zenekarnak ugyanakkor már nagy rutinja van a hasonló produkciókban: az elmúlt években önálló hangversenyeik és bérletsorozataik mellett rendszeresen részt vettek színházi és balettelőadásokon, oratorikus koncerteken is.