Manu Chao Budapesten

Május 28-án a Petőfi Csarnokban koncertezik Manu Chao zenész, világcsavargó és az alternatív latin kultúra megkerülhetetlen alakja. Fellépése a nyár kihagyhatatlan könnyűzenei eseményének ígérkezik.

Manu Chao zenéje szorosan összekapcsolódik fordulatos és izgalmas életével. 1961-ben született Párizsban, a Franco-rezsim elől a francia fővárosba menekült értelmiségi spanyol szülők gyermekeként. A külvárosban, ahol a család élt, Manu és öccse, a későbbi zenésztárs Antonio együtt nőttek fel a környék összes többi bevándorlójával, spanyolokkal, latin-amerikaiakkal, kelet-európaiakkal, arabokkal és fekete-afrikaiakkal, akik mind magukkal hozták szülőhazájuk kedvenc zenéit. A Chao-fivérek első zenei próbálkozásai azonban inkább angolszász hatásokat mutattak, első együttesük, a Joint De Culasse a hetvenes évek közepén garázsrockot játszott, majd számtalan punkbanda után a nyolcvanas években a rockabilly-re esküdő Les Hot Pants következett. Bár ezzel a felállással már lemezt is sikerült kiadniuk, a testvérek figyelme fokozatosan a sokkal eklektikusabb hangzások felé terelődött, és ennek megfelelően a Hot Pants 1986-ban fel is oszlott.

Manu Chao pályafutásának legfontosabb együttese az 1987-ben a Carayos-ból megalakult Mano Negra volt. Náluk már csak azért is érdemes hosszabb ideig elidőzni, mert Manu Chao koncertjei is nagyban támaszkodnak a Mano Negra számaira, és hangulatukban is inkább annak nyolcvanas évek végi, őrült tempójú fellépéseit idézik, mint Manu csendesebb szólólemezeit. A Mano Negra változó létszámú és felállású kollektívaként működött, amelyben Manu és Antonio, illetve Santiago Casariego nevű unokatestvérük alkották az állandó magot, körülöttük pedig állandóan cserélődött a többnyire egykori utcazenészekből álló társaság. Saját zenéjüket a 'patchanka' névvel illették, ami spanyolul ugyan buta tánczenét jelent, ebben az esetben azonban a punk, a rap, a flamenco, az algériai rai, Latin-Amerika és a Karib-térség valamennyi ritmusának egyvelegéből képzett fergeteges bulizenére vonatkozott.

A kilencvenes évek elejére a Mano Negra Nyugat-Európában - különösen Franciaországban és Spanyolországban - az egyik legnépszerűbb 'underground' zenekar lett, a nyughatatlan Manu Chao azonban a babérok learatása helyett egészen szokatlan helyre vitte együttesét. 1992-ben felpakolta az egész társaságot egy hajóra, meghívott melléjük egy rakás francia artistát és akrobatát, majd Nantes-ból kihajózott Dél-Amerika felé. A kontinens valamennyi nagyobb kikötővárosát bejárták, többnyire ingyenes műsorokkal szórakoztatva az érdeklődőket. Ezt a turnét szokás a mára az angolszászhoz hasonlóan terebélyes, ám akkor még gyerekcipőben járó latin-amerikai alternatív színtér 'felnőtté válásaként' emlegetni. Argentínától Venezueláig számtalan zenész ébredt rá a Mano Negra hatására arra, hogy, nem kell feltétlenül az amerikai példaképeket követniük, sokkal izgalmasabb dolgokat képesek létrehozni, ha saját zenei örökségükből táplálkoznak.

Egy évvel később az együttes ismét visszatért a déli féltekére, ezúttal azonban egy másik szokatlan közlekedési eszközt választottak. Vásároltak egy öreg vonatot Kolumbia északi partjainál, majd ezzel járták be az országot egészen a déli hegyvidékekig. Kolumbiában, a világ egyik legszerencsétlenebb és a bűnözés által leginkább sújtott országában vált el végleg Manu és a Mano Negra többi tagjának útja. Bár felvettek még egy lemezt, a szomorú és politikával átitatott szövegekkel teli Casa Babylont, amely szinte teljes egészében a kábítószer-kartellek által uralt országban szerzett élmények hatására született, Manu 1994-ben szélnek eresztette a csapatot.

A Mano Negra feloszlása óta Manu Chao hivatásos utazó lett. Vezetett rádióműsort Barcelonában, szervezett búcsút Galíciában, ihletért pedig újra és újra visszatért Latin-Amerikába. Időnként közreműködött a Mano Negra által kitaposott ösvényen továbbhaladó együttesek lemezein, segített az argentín Todos Tus Muertos-nak vagy a baszk Negu Gorriaknak. Amikor pedig megjön a kedve ('Elszívok egy spanglit, megírok egy dalt'), mindig magánál hordott kis felvevőjén rögzítrtt egy újabb számot. Ezekből a világ legkülönbözőbb pontjain felvett részletekből állt össze Manu első szólóalbuma, az 1998-ban megjelent Clandestino. Ez akár egy Mano Negra korong is lehetett volna, de hiányzott róla egy összetevő: a rock. A Clandestino igencsak melankolikusra sikeredett - ha nagyon kritikusan akarunk fogalmazni, akkor túl cukrosra -, a szövegek pedig többnyire a világ nyomorúságával, mexikói menekültek vagy perui parasztok sanyarú sorsával foglalkoztak. A kiadó hatalmas meglepetésére ez a lemez a mai napig már majdnem egymillió példányban kelt el, nem utolsó sorban annak köszönhetően, hogy a Bongo Bong című dal szerepelt a Második legjobb dolog filmben is.

Újabb három évnyi csavargás kellett ahhoz, hogy Manu újabb lemezt, a 2001-ben napvilágot látott Próxima Estación: Esperanza címűt eszkábáljon össze dalaiból és az általa mindig szívesen használt, többnyire rádióadásokból származónak tűnő hangfoszlányokból. Ahogy a neve is mutatja (esperanza spanyolul reményt jelent), ez az album lényegesen vidámabbra sikeredett elődjénél. Továbbra is hiányzik ugyan a Mano Negra lehengerlő energiája, ám megjelennek az immár negyven felett járó Manu eddigi legjátékosabb, legönfeledtebb, gyakran gyerekdalokra emlékeztető szerzeményei.

Budapestre Manu Chao a Mano Negra után szervezett zenész-kollektíva, a Radio Bemba élén érkezik, egy kelet-európai turné részeként, amely az őrá jellemző módon olyan, a rockzene számára 'világvégi' helyekre is eljut, mint Skopje vagy Szófia. Maradandó élménynek ígérkezik mindazok számára, akik a könnyűzene egyik legeredetibb figuráját szeretnék látni, és megidézni minden idők egyik legjobb koncertzenekarát, a Mano Negrát.

Hallgassa meg Manu Chao Mr. Bobby című dalát!
Modemmel
Szélessávon

Nyerjen 2 jegyet Manu Chao budapesti koncertjére!
Három szerencsés olvasónk két koncertjegyet, egy Manu Chao pólót, egy Manu Chao cédét és egy Manu Chao kazettát nyerhet, amennyiben helyesen válaszol az alábbi kérdésre:
Mit jelent a Clandestino szó?
A helyes válaszokat erre a címre várjuk, 2002 május 17-én este 18 óráig.

Biztos ami biztos - Rendeljen jegyet Manu Chao budapesti koncertjére!