Brazil Ősz

Vágólapra másolva!
Bizony az egyre hűvösödő budapesti őszben Copacabana tengerhabtól tajtékos partjai messzibbnek tűnnek, mint valaha. Ettől persze egy mozi, egy kiállítás vagy egy koncert erejéig azért elképzelhetjük, hogy milyen a vénasszonyok nyara az egyenlítőtől délre: már megkezdődött a Brazil Ősz című programsorozat - Brazília így ünnepli hazánkban függetlenségének 182. évfordulóját.
Vágólapra másolva!

A programok Városi Gábor Brazília című fotókiállításával kezdődtek, melyet a szentendrei Rodin Galériában (Ady Endre u. 6.) lehet megtekinteni.

Csütörtökön kezdődött a brazil filmhét az Örökmozgóban (Erzsébet krt. 39.). Pénteken 20.30-tól Walter Salles Központi pályaudvar című filmjét vetítik, mely a berlini Arany Medve mellett elhozta a legjobb külföldi filmnek járó Golden Globe-díjat, sőt Oscarra is jelölték. A filmben egy kilencéves kisfiú és egy nyugdíjas tanárnő megejtő történetét láthatjuk, afféle dél-amerikai szentimentális road-movie-t, melyben a fizikai utazással párhuzamosan a szereplők az önkeresés rögös útját is bejárják.

Szombaton fél héttől vetítik a Fekete Orfeusz című filmet, melyet 1959-ben az Arany Pálmára tartott érdemesnek a cannes-i zsűri. A riói karnevál idején játszódó történetben Orfeusz és Eurüdiké klasszikus története elevenedik meg, telítve finom szimbolizmussal és a Dél-Amerikára olyannyira jellemző mágikus realizmussal. A film nem elhanyagolható érdeme, hogy hatására indult világhódító útjára a bossa nova: Luiz Bonfá címadó száma (Orfeo Negro) azóta is az egyik legtöbbet feldolgozott könnyűzenei szerzemény a világon.

Vasárnap nyolckor lesz látható a filmhét kiemelt alkotása, a tavaly Arany Pálmára jelölt Carandiru. A film arról a Sao Paulóban 1992-ig működő börtönről kapta a címét, melyet egy 111 fegyenc életét követelő börtönlázadást követően zártak be. A klasszikus börtönfilmektől eltérően a Carandiru nemcsak a falak mögötti hétköznapok brutalitását és körülményeit helyezi a néző figyelmébe, a bennlakók élete egyben Brazília beteg társadalmának allegóriája is. Hector Babenco alkotását a filmhét alkalmából abból a szemszögből is érdemes figyelni, hogy mennyire másként vélekedik Brazília az országimázsról, mint mi itt az ugaron.

Hétfőn Babenco egy másik híres filmjét, a Pókasszony csókjá-t láthatjuk fél kilenctől. A filmben William Hurt és Raul Julia felejthetetlen párosa egy börtöncellában elmélkedik a világ dolgairól, hogy feledtesse a politikai raboknak kijáró kemény bánásmód gyötrelmeit. A filmben nyújtott alakításáért Hurt a legjobb színésznek járó Oscart is megkapta.

A filmhét utolsó mozija a Flor asszony két férje lesz, mely Jorge Amado nagy sikerű könyvéből készült. Donna Flor megbízhatatlan férje meghal, az asszony pedig hozzámegy egy nyugodt életkörülményeket ígérő, de annál unalmasabb gyógyszerészhez, aki mint kiderül, az ágyban nyomába sem ér elődjének. Ekkor jelenik meg a halott férj szelleme...

A Brazil Ősz programjait október ötödikén a Maogani koncertje zárja a Fonóban (Sztregova u. 3.). A kvartett az akusztikus gitárzene megújítását tűzte ki céljául, az instrumentális koncertre ingyenes a belépés.