Hallgassa meg a Sorstalanság zenéjét!

Vágólapra másolva!
A Nobel-díjas regényből készült film zenéjét Ennio Morricone szerezte, ő hangszerelte és vezényelte. Lisa Gerrard énekhangja mellett pánsíp, cimbalom, szintetizátor is hallatszik a műben, a Magyar Rádió zenekara és énekkara mellett. A zenei kompozíció önmagában is élvezhető, a film ismerete nélkül. Az [origo]-n pénteken meghallgathatja a lemezt, és ha tetszett, nyerhet is egy cédét.
Vágólapra másolva!

Koltai Lajos igen elégedett az olasz mesterrel: "Örökké emlékezetes pillanatokkal ajándékozott meg a sors, hogy együtt dolgozhattam Ennio Morriconéval. Bámulatos volt, amilyen alázattal dolgozott velünk Rómában és Budapesten. Többször mondta is, de magam is éreztem, hogy minden leírt hanggal a filmet akarja szolgálni. Egész jelenlétéből sugárzott, hogy szereti a filmet, és nagyon bízik benne. Amikor először felkerestem Rómában, rögtön kijelentette, hogy nem ír semmit, amíg tőlem nem hallja, milyen zenére gondolok."

Koltai szerint igen nehéz dolog elmondani egy nagy művésznek, hogy milyen jellegű muzsikát kíván tőle. A komponálás során Morricone jelezte is Koltainak, hogy azonnal szóljon neki, amint úgy érzi, hogy egy dallam nem alkalmazkodik az adott jelenet hangulatához. "Ez csak egyszer fordult elő, amikor egyetértettünk abban, hogy egy jelenetben a főhős mögé nem kell muzsika, elég, ha az eső kopogása a zene" - tette hozzá a rendező.

A filmet három zenei motívum vezeti, ezek Koltai szerint szinte az ember bőre alá bújnak, és lényegében egyszerűek, akárcsak egy népdal. "A harmadik motívum születése különösen emlékezetes marad számomra. Azon a napon, mikor Rómában megmutattam a filmet Morriconénak, a könnyekig meghatódott, és azt mondta: azonnal ír még egy dalt a filmhez. Ezt énekli Lisa Gerrard, és annyira gyönyörű lett, hogy azonnal elneveztük A magány himnuszá-nak. Ma is úgy gondolom, a Maestróval közös munka számomra a csodát jelentette, és nagyon szeretném, ha a nézők a lemezt hallgatva felidéznék magukban a moziban látott képeket" - nyilatkozta Koltai Lajos.

A 2,7 milliárd forintos költségvetésű produkció 59 forgatási nap alatt készült el, 145 színész és hozzávetőleg tízezer statiszta közreműködésével. Magyar filmben korábban soha nem volt még ennyi beszélő szereplő, nem használtak még ekkora díszletet. Piliscsabán fölépítették egy haláltábor pontos mását.

A Sorstalanság-ot a Magyar Filmszemle záróünnepségén mutatták be, február 8-án. Számtalanszor megkérdezték már Koltai Lajostól, hogy milyen fogadtatást vár, hogy számít-e a szakma elismerésére, Oscar-jelölésre, ő azonban nem akar erről beszélni. "Nem akarok egyelőre díjakra gondolni, csak szeressék, azt szeretném" - mondta.

A Sorstalanság muzsikáját nem bízhatták akárkire: a hetvenhat éves zeneszerző több száz filmnek komponált zenét, hihetetlenül gazdag életművéből elég csak néhányat olyat kiemelni, mint a Maléna, Aki legyőzte Al Caponét, A jó, a rossz és a csúf, a Volt egyszer egy vadnyugat, a Volt egyszer egy Amerika, Őrült nők ketrece, A Profi, Ördögűző II, Zaklatás vagy a Misszió. A hatvanas években kezdett filmzenéket komponálni - érdekesség, hogy eleinte a western világát idéző álneveket használt. Igen termékeny zenész, négyszáznál is több filmhez adott dalokat. Kétszer nyert Golden Globe-ot, 1986-ban és 1999-ben. Olyan zseniális rendezőkkel dolgozott együtt, mint Bernardo Bertolucci, Pier Paolo Pasolini, Franco Zeffirelli, Brian de Palma vagy Roman Polanski.