A legnépszerűbb francia képregény újabb kötetében a főhős ezúttal egy sivatagi börtönben rohad. A XIII továbbra sem tör irodalmi babérokra, a briliáns rajzokkal illusztrált albumok viszont az elmúlt évek legjobb kémtörténetei közé tartoznak. A kiadó idén újabb francia klasszikus közreadását ígéri.

A Krak tagadhatatlanul a legjobb magyar képregénykiadó: zsinórban szállítja a legkedveltebb francia képregény, a XIII köteteit. Háromhavonta egyet, miközben Franciaországban jó, ha évente kijön egy album. Ráadásul a Magyarországon megszokottnál jóval igényesebb kiadásban. A sima oldalak csúsznak az olvasó ujjai alatt, a színezés pedig annyira profi, hogy a szem könnyedén siklik a panelek között.

A harmadik, A pokol összes könnye (francia kiadás: Toutes les larmes de l'enfer, 1986) címet viselő kötet legfőbb erénye, hogy képes tartani azt a színvonalat, ami a második albumban kezdett igazán kibontakozni. A Robert Ludlum A Bourne rejtély című könyvére hajazó történetből egyre több derül ki, az amnéziában szenvedő főhős folyamatosan bogozza a szálakat.

A jelenleg a brüsszeli képregénymúzeum igazgatójaként tevékenykedő Jan Van Hamme pedig nem csak ígérget, de ki is szolgálja a közönséget. A kötetenként folyamatosan felvázolt megoldási kísérletekkel rendre félrevezeti a képregényolvasót, mindezt pedig úgy, hogy a könyv mind az ötven oldalán sikerül fenntartania az érdeklődést. A vállán éktelenkedő tetoválás után XIII-ra keresztelt főhős ezúttal egy sivatagi börtönben rohad, miközben fogvatartói egy újabb halott személyazonosságát próbálják ráerőszakolni.  

Mindezek ellenére a képregény kizárólag szórakoztatni akar, Van Hamme kortársától, Enki Bilaltól eltérően mellőz mindenféle irodalmi mélységet. A végig az egyszerű kémtörténet szintjén maradó sztori nem pepecsel semmiféle társadalomkritikával vagy jellemrajzzal. Így a főként a nagyközönség számára készült képregény talán egy jobb Spielberg-filmhez hasonlatos. Ezt pedig a képregény irtózatos népszerűsége is tanúsítja: az eddig megjelent 17 kötetből világszerte 9 millió példányt értékesítettek.

Fotórealista jellegű rajzaival William Vance pedig azzal ejti ámulatba a nézőt, hogy gondosan kidolgozott szálkás karakterei pontosan ugyanolyanok, mint az előző albumban. Egy ideig a Blueberryhadnagy-ot is jegyző rajzoló mintha fel se emelte volna ceruzáját és egyhuzamban festette volna meg az eddig magyarul közreadott 150 oldalt. A hat-nyolc panelre tagolódó oldalakon többnyire a totálok dominálnak, amelyeken Vance különösen az érzelmek kifejezésére fordít nagy gondot.

Ha minden igaz, a Krak még az idén közreadja a XIII negyedik kötetét. Ráadásul a kiadó az idén egy újabb francia klasszikus kiadását ígéri. Mi leginkább az ugyancsak a belga Van Hamme által írt Largo Winch-reszavaznánk, amelyben egy montenegrói fenegyerek nyakába szakad egy multinacionális vállalat. A Largo Winch-füzetek ugyanis talán még jobbak, mint a XIII, ráadásul a XIII-hoz hasonlóan Van Hamme másik gyermeke is megért 1995-ben egy mostoha sorsú, fekete-fehér magyar kiadást.

XIII - A pokol összes könnye, Krak Kiadó, Ára: 1495 Ft

Szabó András