Nyilvánosságra hozta a Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (MAHASZ) 2005 száz legnagyobb példányszámban Magyarországon eladott lemezének listáját. Ebből látszik, hogy a tavalyi év egyértelmű győztesei a NOX és Caramel voltak, míg ha pontos számokat nem is tudunk, de továbbra is ijesztően alacsonyak az eladási példányszámok (sokszor arányaiban is a töredékei egy-egy nyugati országénak). Igaz, vannak viszont már számok az online zeneáruház első évéből, és arra is fény derül, mely előadókat keresték leginkább a magyar internetezők.

A tavalyi év legsikeresebb lemeze Magyarországon a NOX Ragyogás című albuma volt. Ez az album volt az egyedüli 2005-ben, amelyik elérte a dupla platina státust, vagyis több mint negyvenezer példány fogyott belőle. Ezek alapján, a NOX jelenleg a legnépszerűbb magyar popegyüttes, hiszen előző albuma, a Bűvölet 2004 második legnagyobb példányszámban elkelt lemeze volt, de még a tavalyi év jó részében is előkelő helyen tanyázott a MAHASZ lemezeladási listáján (és az év végi összesítésben is jó volt a 16-dik helyre).

A NOX - amelynek arcát Péter-Szabó Szilvia és Nagy Tamás jelentik a közönség számára - látványos show-elemekkel színezett fellépéseivel és a tradicionális, illetve a modern hangzás keverésével hatásos produkciót hozott létre, amely még a tavaszi Eurovíziós Dalfesztiválon sem vallott szégyent Kijevben. A produkció mögött profi háttérgarnitúra áll, sikeres zeneszerzők, szövegírók, stúdiózenészek és koreográfusok alkotnak összeszokott csapatot. Az, hogy a NOX mennyire tud szándékainak megfelelően "értékeket közvetíteni" a zenén és a szövegeken keresztül, már egy másik kérdés, mindenesetre övék az utóbbi évek leglátványosabb sikersztorija a magyar popmezőnyben.

A tavalyi év másik nagy nyertese a Megasztár második szériájában diadalmaskodó Molnár Ferenc Caramel lett, akinek mindkét tavalyi albuma dobogós volt az összesített listán. A Nyugalomterápia című, saját szerzeményeket tartalmazó, "valódi" bemutatkozó album lett a második, míg a műsorban énekelt, feldolgozásokat összegyűjtő CD Dalok címmel, a harmadik helyre volt jó. Érdekesség, hogy Caramel a többi "sorstársával" ellentétben egy kis kiadóhoz szerződött, és ott jelentette meg szerzői albumát. Azt, hogy jó énekhangja van, eddig sem tagadta senki, és a simulékony, kellemes szerzeményei gyaníthatóan évekre megtalálták a vásárlóközönségüket.

Fotó: Fábián Évi

A két Caramel-lemez után mindjárt egy Megasztár-válogatás következik, és ezenkívül még három másik válogatáslemez igazolja a Top 10-ben, hogy a magyar lemezvásárlók szeretnek egy helyen megtalálni minden lényegeset. A három egyéb, legjobb tíz közé kerülő előadóban közös, hogy mindhárman hölgyek. Van köztük Megasztár-üdvöske (a második albumával jelentkező Oláh Ibolya), befutottnak számító díva (Zsédenyi Adrienn eddigi legsikeresebb lemezével) és gyermekeknek énekelő "veterán" (a nagymamaságát büszkén vállaló Halász Judit). Ezek az előadók már "csak" egy platinára voltak jók, mely negyvenezernél kevesebb eladott lemezt jelent számukra.

A külföldi előadók közül Madonna adta el a legtöbbet tavaly nálunk a Confessions On A Dancefloor című albumából (külföldieknél már tízezer eladott példány is elég a platinához). A leginkább rendszeridegennek a Kistehén Tánczenekar albuma hat a 19-dik helyen, de a Szájbergyerek című, "alternatív mulatós" induló igazi novelty sláger (elsősorban a bizarr egyedisége miatt sikeressé váló szám) lett - talán az egyetlen példa az utóbbi időben a "kívülről" érkező, a bevált zeneipari háttér nélkül befutó előadóra.

Más meglepetés nemigen található a listán, amelyhez egyébként idén sem társulnak pontos eladási példányszámok. A MAHASZ szerint egy régi irányelv akadályozza meg a számok közlésében, míg a kiadók is gyakran üzleti titokként kezelik ezeket az adatokat, ami bizonyos fokig érthető is lenne, ha más országokban ezek az adatok nem lennének teljesen publikusak. Így aztán marad a találgatás, és a kicsit rosszmájú feltételezés, miszerint az alacsony eladási példányszámoknál mégiscsak jobban hangzik az, hogy arany- illetve platinalemez lett egy kiadvány.