Ez a Chili egyre jobban csíp

Vágólapra másolva!
Nem nagyon tudunk más zenekarról, amely ennyi különféle zenei stílust és hatást összegyúrva lett olyan népszerű világszerte, mint a Red Hot Chili Peppers. És amíg az együttes pályafutásának első fele elsősorban a funk, a punk, a metal és a hiphop elemeinek robbanásveszélyes elegyéről volt nevezetes, utána szép lassan a Chili a hagyományos rockzenekarok között is a legnépszerűbbé emelkedett. És ha hozzávesszük, hogy számos mélypont, tragédia és buktató nehezítette az RHCP pályáját, akkor még inkább nagy dolog, hogy most is itt vannak, és májusban új, duplalemezzel jelentkeznek. Előtte azonban érdemes feleleveníteni az előzményeket, tölts le a Red Hot Chili Pepperstől négy lemezt a Zeneáruházból! Ráadásként a Téka kódolatlan hétvégéjén ingyen nézhető meg az RHCP koncert DVD-je is!
Vágólapra másolva!

A hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején a kaliforniai Los Angelesben és környékén jelentékeny és virágzó punk színtér működött, amely kitermelt jó néhány, napjainkra legendássá érett zenekart és persze annál is több amatőr garázsbandát, melyeket ma már talán a téma fanatikusai sem tartanak számon. Így a What Is This?vagy a Tony Flow and the Miraculously Masters of Mayhem zenekarok nevei valószínűleg nem sokat mondanak a popzenében mégoly járatos olvasónak sem. Ami miatt a fent említett csapatok sok reményteljes pályatárshoz hasonlóan mégsem merültek a feledés homályába, az újszerű, formabontó zenei törekvéseik és gyakran csupán egy szál zokniban prezentált koncertjeik mellett annak is köszönhető, hogy ezekben a formációkban kezdte meg közös zenei karrierjét a Fairfax gimnázium négy diákja; az excentrikus énekes Anthony Kiedis, a trombitáról átigazolt basszusgitáros Michael 'Flea' Balzary, a gitárhősök új generációjához tartozó, izraeli születésű Hillel Slovak és a dobos, Jack Irons.

A Jimi Hendrix által inspirált, mégis egyéni felfogású gitárjáték, a funk dögössége és a punk amatőr, szemtelen bája hatásos elegyet alkottak a '83-tól már The Red Hot Chili Peppers néven működő együttes zenéjében, így nem csoda, hogy - lehengerlően energikus koncertjeiknek is hála - hamarosan az EMI kiadó figyelmét is felkeltették.

1984-ben pedig már meg is jelent első, cím nélküli lemezük, amelynek elkészítésében Slovak és Irons nem akartak részt venni, inkább visszatértek a kevesebb felhajtással és felelősséggel járó What Is This? zenekarhoz. A két helyettes, Jack Sherman gitáros és Cliff Martinez dobos közreműködésével felvett lemezanyagra a fiúk nem tudták átmenteni a RHCP élő koncertjeire jellemző kirobbanó energiát és intenzitást, és valljuk be, az Out In LA című korai koncertfavoriton és egy-két izgalmasabb felvillanáson kívül sajnos a dalok sem lettek olyan erősek. Hiába ült a produceri székben a zenekar egyik példaképe, a diszkót és punkot egy platformra hozó legendás Gang of Four gitárosa, Andy Gill, igazi, első, útkereső lemez lett a végeredmény, amely bár megérdemli az ígéretes jelzőt, sok vizet mégsem zavart.

A lemez megjelenését követő koncerteken pedig már végképp nyilvánvalóvá vált, hogy a banda az új tagokkal gyakorlatilag működésképtelen, így mikor 1985-ben, egy nagylemez után a What Is This?-nek örökre befellegzett, Slovak minden további nélkül visszatérhetett a Red Hot Chili Peppers soraiba, hogy aztán a többiekkel együtt lerakják annak a zenekarnak az alapjait, amelyet ma is ismerünk.

Forrás: www.slovakopedia.com

Balról az első Slovak, a negyedik Irons


Bár Irons hezitálása miatt a klasszikus négyes újbóli összeborulására egy kicsit még várni kellett, a nélküle felvett, 85-ös Freaky Styley már egy határozott koncepcióval és elsőrangú dalokkal bíró zenekart mutatott. A produceri feladatokat ezúttal a funk-legenda George Clinton vállalta magára, és az ő általa megálmodott hangzás bizony remekül állt a zenekarnak, akárcsak a jól megválasztott feldolgozások, hiszen a lemezen szerepel egy Meters és egy Sly & The Family Stone átirat is. A Freaky Styley-n pedig végre már minden olyan összetevőt megtalálhatunk, ami az RHCP-t a világ egyik legnagyobb rockszenzációjává tette a későbbiekben; a ritmusszekció agresszívan funkos húzása, Slovak védjegyszerű játéka és Kiedis lökött szövegelése szexről, drogokról és még több szexről meghozta a régen várt sikert, és a zenekar egy hosszú és eredményes turnét bonyolított le az Egyesült Államokban, már az újra csatlakozott ex-dobos, Irons közreműködésével.