November végén, december elején összefog a főváros négy legaktívabb, legalábbis a kortárs művészeteket felénk leginkább közvetítő kulturális központja: a Jövő Háza Központ, a Trafó, a Műcsarnok és az A38 idén második alkalommal rendezi meg az Intro fesztivált. Az Intro egy olyan színes kavalkád, melyben - a fent említett helyek funkciójától, adottságaitól függően - jól megfér egymás mellett a kortárs képzőművészet, a tánc, a dzsessz és a legfrissebb elektronikus zenei műfajok, sőt még vetítések és beszélgetések is tarkítják a programot.

Az Intro Fesztivál ezúttal - sok más program mellett - a kortárs észak-európai művészeti életből is ad egy kis merítést, legalább egy gyorstalpaló bevezetés erejéig. A rendezvénysorozat előzményeként, de annak vonalába simán beilleszkedve, egy svéd nu dzsessz duó, a Koop érkezett az A38 hajóra, a világhírű norvég dzsesszzenész, Bugge Wesseltoft pedig a Trafóban játszott nekünk zenekarával. A Műcsarnokban egy, a skandináv képzőművészetet bemutató kiállítás nyílik, míg a Jövő Háza Központban egy kicsivel délebbi, de még mindig észak-európai muzsikával, jelesül a Nagy-Britanniából származó Afro Celt Sound Systemmel ismerkedhetünk.

A legígéretesebb zenei programot talán a Jövő Háza Központ tálalja nekünk, ahol elsőként (november 30-án) a Gáyan Uttejak Orchestra és Hortobágyi László közös koncertjére kerül sor. A hozzáértők szerint az Orchestra zenéjére talán a XXI. század kamarazenéje a legmegfelelőbb fogalom. Annyi mindenesetre a kívülállók számára is érzékelhető, hogy zenéjükben az Európán kívüli kultúrák (leginkább a hinduizmus és az iszlám) zenei hagyományait ötvözik, amivel egy lehetséges, de eddig meg nem valósult, "igazi" világzenét hoznak létre. A volt Millenáris programját színesíti a modern dzsesszt játszó zongorista, Joey Calderazzo is, aki szokásától eltérően most nem saját zenekarával, hanem a magyar Transform Quintettel tartja meg koncertjét. Itt lép fel december 2-án az Afro Celt Sound System is, mely az idei Szigeten egyszer már megörvendeztette a magyar közönséget. Az együttes - nevéhez híven - a kelta és a nyugat-afrikai zenei hagyományokat elegyíti, amihez ráadásul még egy kis elektronikus zenét (leginkább techno elemeket) is kever.

Természetesen a többi helyszín kedvelőinek sem kell félniük attól, hogy igényes zenei programok nélkül maradnak: a Trafó inkább a tánchoz vagy a mozgásművészethez kötődik, de így is bőségesen meglesz a szellemi betevő: a német Nico & The Navigators különös színháza például saját félelmeinkre világít rá, melyek éppen hogy elvonják a figyelmet az élet valódi buktatóiról; Thomas Hauert és társulata, a ZOO pedig a tánc alapvető ellentmondását, vagyis a zene kötöttségének és a mozgás szabadságának kapcsolatát vizsgálja.

Az A38-on december 2-án már csendesebb, finomabb vizekre evezhetünk, ezen a napon a két cseh nemzetiségű csellistából álló Tara Fuki és Szalóki Ági dzsesszénekesnő ad közös koncertet. Hasonló elmélkedős estre számíthatunk december 5-én is, amikor a dzsesszes Új Dimenzió Műhely tiszteleg, a maga módján, az 1956-os forradalom emléke előtt. Mikulás napjától azonban már ismét a zúzásé, pörgésé a főszerep: előbb a már Bada Dada nélkül működő Tudósok és a Sajnosbatár ad koncertet, majd a PASO szervezésében megvalósuló reggae-ska estre kerül sor.

A Műcsarnokban december 8-án nyílik (és 2007. február 25-ig tekinthető meg) az Álmok égő tájain című kiállítás, amely harminc kortárs skandináv képzőművész munkáját mutatja be. A tárlat külön érdekessége, hogy hazánkban utoljára épp száz évvel ezelőtt volt ilyen átfogó kiállítás az északiak munkáiból. Művészeti kiállításokra egyébként a Jövő Háza Központban is kerül sor, itt magyar alkotók (Szilágyi Lenke és Hartyányi Norbert) munkáiból láthatunk válogatást. Ez utóbbi helyszín szervezői egyébként a gyerekekre is gondoltak, a fesztivál idejére eső Mikulás-nap kapcsán: így a titokzatos elnevezésű "lappföldi gyerekpezsgés" mellett az Alma nevű zenekarnak és a Budapest Jazz Orchestra gyerekkoncertjének is örvendezhetnek az apróságok.

Intro Fesztivál - 2006. november 29.-december 8.