Skandinávok égő tájain

2006.12.08. 12:03

A dán Dogma-mozgalom és a svéd popzene, illetve dzsessz felemelkedésével párhuzamosan a skandinávok a képzőművészet területén is egyre komolyabb elismeréseket szereznek maguknak. A kortárs északiak legújabb eredményeit február végéig magunk is megcsodálhatjuk a Műcsarnokban az Álmok égő tájain címet kapott kiállításon, ahol öt ország (Dánia, Finnország, Izland, Norvégia és Svédország) körülbelül ötven művésze, illetve művészcsoportja mutatkozik be.

A tárlat azért is különleges jelentőségű, mert hazánkban száz éve nem készült ilyen átfogó válogatás a régió művészetéből. Egyébként 1906-ban is a Műcsarnok rendezett egy téli kiállítást ugyanennek az öt országnak a képzőművészetéből - így a mostani összeállítás erre az eseményre is reflektál, illetve bemutatja, hogy azóta milyen változások történtek, milyen tendenciák váltották egymást az északiaknál. A múlt és a jelen összefonódását jól mutatja, hogy a New Yorkban élő svéd művésznő, Sara Jordenö például egy olyan installációval szerepel a tárlaton, amely felhasználja az 1906-os kiállítás néhány képét is (melyeket annak idején a Szépművészeti Múzeum vásárolt meg térszomszédjától). 

Nem ez egyébként az egyetlen, direkt erre az alkalomra/helyszínre készült munka a kiállításon: az egész tárlatot meghatározó arculatot például a szintén svéd, képzőművészekből, építészekből és designerekből álló, Uglycute csoport készítette, kifejezetten a Műcsarnok helyi feltételeit véve alapul. Természetesen a svédeken kívül más nemzetek is megtalálták a helyüket ebben az utalásrendszerben, így a finn Freq_out formáció a kiállítási térre szabott hanginstallációval készül, melynek keretében egy performanszot is bemutatnak, vagyis az előadóművészetek sem maradnak fórum nélkül. A magyar vonatkozású munkák közül kiemelkednek a dán Gitte Villesen fotó-, illetve videójegyzetei, melyek középpontjában a legendás Fészek Klub áll.

Az elmúlt évtizedben egyébként számos, északi művészeket bemutató kiállítás keringett Európában, ezek azonban általában valamilyen tematika mentén fűzték fel az anyagot, illetve olyan sztereotípiákat ragadtak meg, amelyek - legalábbis képileg - mindnyájunkban felmerülhetnek Skandináviával kapcsolatban. Letisztult, de színtelen, természetközeli és ugyanakkor végtelenül melankolikus képekről van szó, amelyeknek viszont már a nyomát is alig találjuk a térség jelenkori képzőművészetében. Ha például Koppenhágában járunk, egy idő után arra leszünk figyelmesek, hogy a Nyhavn környékének elegáns aukciósházaitól kezdve, a külvárosi kávézókig mindenhol kusza, színes festmények vannak kiaggatva, amelyek leginkább az elmebetegek rajzait idézik - ezek azonban korántsem szomorúak, inkább egyfajta identitás-keresésről tanúskodnak.

Valahogy erről szól az Álmok égő tájain is: már a cím is egyfajta talajnélküli belső világra utal, állandó mozgásra a saját víziók és a mindennapos életműködések között. Így a bemutatott alkotások nagy része is az egyéni útkeresést állítja középpontba, mások viszont a társadalmi folyamatokra reflektálnak - a közös kulcsszó talán a kommunikáció, amelynek segítségével átjárhatunk a két világ között. A kommunikáció művészi szinten is működik, hiszen a különböző nemzetek művészete korántsem homogén, mégis, az alkotók csoportja egyfajta látható közösségnek tűnhet a kiállítást szemlélő számára.

Jesper Just: Something to Love, 2005. 8:10 min, Super 16mm

Említettük már a Freq_out performanszát, de a kiállításhoz más, képzőművészeten kívüli tematikus projektek is kapcsolódnak - többek között a finn-német művészpáros, Tellervo Kalleinen és Oliver Kochta-Kalleinen panaszkórusa is hallható lesz. A művekben megjelenő témákat boncolgatja a hat, egyenként egy-másfél órás, videó- és kisfilmekből összeállított filmprogram is, melyet a Menü Pont galéria erre az alkalomra átalakított terében, intim mozihangulatban tekinthetnek meg a nézők. A vetítésekkel különféle beszélgetések és előadások is járnak együtt, ezzel is átfogóbb művészi kontextusba helyezve a kiállítást.

Álmok égő tájain - Kortárs képzőművészet Észak-Európából. Műcsarnok (XIV., Hősök tere), 2006. december 8. - 2007. február 25. Belépő: 1000 Ft

Apats Gábor

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK