Nem kis figyelmet kapott a napokban az a hír, amely szerint 50 Cent saját óvszermárka gyártásába kezd. És bár az új vállalkozás bevételének egy részét jótékonysági célokra fordítja majd, a lépés megint ráirányította a figyelmet a rapperek üzleti érzékére. Miért pont a hiphop sztárjai a legsikeresebb üzletemberek a popvilágban és hogyan érték el mindezt?

Ugyan 50 Cent már többször is kampányolt a biztonságos szex mellett, botorság azt hinni, hogy a jótékonyság mellett más nem sarkallta a saját óvszer piacra dobására. Mindjárt a hír nyilvánosságra hozatala is egybeesett a rapper három önéletrajzi regényének a kiadásával, és maga Fiddy sem titkolja, az óvszer is a rendkívül sikeres brand újabb üzleti húzása lesz.

"A gyerekek egy idő után immunisak lesznek, ha állandóak nógatják őket, hogy ugyan olvassanak már könyveket" - mondta a New York Postnak. "Hasonló a helyzet a biztonságos szexszel is. Ahelyett, hogy részt vennék egy újabb biztonságos szex-kampányban, inkább saját gyártású óvszert dobok majd a piacra, és a befolyó jövedelem egy részét jótékonysági célra, AIDS szervezeteknek szánom" - tette még hozzá 50, aki mindezt a könyvei megjelenése kapcsán mondta el, vagyis két legyet ütött egy csapásra.

Sőt, mi az, hogy könyv: Fiddy valóságos regénytrilógiával jelentkezik rövidesen, mindhárom könyv a saját életét dolgozza fel, de ezek megírásában természetesen két másik író is a segítségére volt. Vélhetően ez és az óvszerárusítás is jelentős haszonnal jár majd, de ezek a jövedelmek eltörpülnek a rapper többi üzleti vállalkozása mellett. Rajta kívül Sean "Diddy" Combs és Jay-Z is már inkább üzletemberek, mint popsztárok, és más rapperek is rendkívüli aktivitásról tesznek tanúbizonyságot az üzleti életben: ruhamárkák, parfüm, energiaital és még ki tudja, mi minden kötődik a nevükhöz. És akkor még nem is beszéltünk a pitbullokat tenyésztő Big Boiról (OutKast).

Bár a leggazdagabb pop/rock-sztárok listájának közvetlen élmezőnyében egyelőre még nincs rapper, sem Paul McCartney, sem Rod Stewart vagy éppen Mick Jagger nem nagyon fogott olyan vállalkozásba, amelynek valamilyen köze ne lett volna a zenéhez. A kivétel, a sokak által amúgy is inkább üzletasszonyként elismert Madonna, aki nemrég jelentette be, hogy saját ruhakollekciót dob piacra, a H&M áruházlánccal együttműködve. Az ő esete azonban kivételes, a hiphoppal ellentétben a rockvilágban kevés az igazi, brandgyártó üzletember, amit egyes szakértők a rock kezdettől fogva anti-establishment, ellenkulturális jellegével magyaráznak, és ugyan sokan rendkívül tehetségesek a popzenei karrierjük alakításában, illetve abban, hogy meggazdagodjanak a zenélésből, de a szigorúan üzleti részt mégis szükséges rossznak tekintik, és hidegen hagyja őket.