Az ünnepi szünet után visszatér a lemezlistákat ismertető sorozatunk, hiszen a lemezipar kezd felébredni végre téli álmából. Az Egyesült Államokban a musical-láz nem csak a filmvásznon, de a zenei toplistán is hódít, így a Dreamgirls filmzenéje a legkelendőbb lemez, a főszereplő Beyoncé pedig szintén tarol. A globális trend mégis inkább a langyos átrendeződés és az uborkaszezon, új lemezekkel alig találkozni, ellenben a megújult brit "időszámításnak" köszönhetően érdekes és történelmi jelentőségű eseményeknek lehetünk tanúi.


A zene és film egyértelmű kapcsolódási pontja a filmzene, a két műfaj legerősebb köteléke a musical, ha pedig a kettő egy albumon találkozik, plusz hozzáadunk három Golden Globe-díjat, az egyenlő az amerikai lemezeladási lista első helyével. Röviden ez történik egy újabb hete a Dreamgirls című film soundtrack lemezével. A vígjátékok és zenés filmek kategóriájának Golden Globe-nyertese, amely egyben zsebre vágta a műfaj legjobb férfi és női mellékszereplőjének járó díjat is, betétdalainak gyűjteményével második hete található a Billboard legrangosabb pozíciójában. A Broadway-adaptáció zenéjét producerként az Underdogs néven ismert Harvey Mason Jr. és Damon Thomas jegyzik, akiket a Listen című számban Beyoncé is kiegészített.

A Supremes történetét elbeszélő Dreamgirls nem csupán filmként és filmzeneként tarol, de ha Eddie Murphy szólólemezzel jelentkezne, a musical sikerei valószínűleg még azt is legalább szemmagasságba tornáznák fel a lemezeladási listákon. A még Oscar-díjra is esélyes mozi legnagyobb nyertese azonban a már említett Beyoncé Knowles, aki öt helyezést javított a múlt héthez képest saját lemezén, a B'Day-en, így visszahozta azt a Billboard hatodik pozíciójába, és egyben meghaladta a dupla platinához szükséges kétmilliós eladási szintet. A nagylemezek rangsora mellett a díva uralta az amerikai rádiójátszási toplistákat is, megszerezve a héten az összesített és a pop kategóriában is az első helyet, mindemellett pedig még a legtöbb letöltéssel büszkélkedhető számot is ő jegyzi az Irreplaceable című slágerével. Érdekesség egyébként, hogy az a 60 ezer lemez, amelyet eladtak a Dreamgirls-ből, az eddigi legrosszabbul fogyó No. 1 a Nielsen SoundScan mérőrendszer életbeléptetése, azaz 1991 óta.

Az albumok között második helyre került ismét Akon, aki az előző héthez hasonlóan tartja ezüstérmes pozícióját a legjobbak között. A szenegáli származású rapper már az előző év végén magának tudhatta a Billboard Hot 100-as listájának első helyét I Wanna Love You című kislemezével, most pedig Konvicted névre keresztelt albuma valóban meggyőzőnek tűnik az amerikaiak számára, akik már több mint egymillió példányt vettek belőle. Az eladási ranglétra harmadik és negyedik helyén csupán helycsere történt: Justin Timberlake javított, Daughtry pedig rontott egy pozíciót az előző héthez képest. Egy helyezés ide vagy oda, az előadók valószínűleg meg vannak elégedve pozíciójukkal, tekintve, hogy a Timberlake-féle FutureSex/LoveSounds újabb egy hellyel került közelebb a már egyszer meghódított csúcshoz, az amerikai megasztáros debütáló lemeze pedig immár platina fényben tündökölve található a lista negyedik posztján.

Forrás: [origo]

Dreamgirls


Az élmezőny egyetlen új belépője a Walt Disney újabb családi filmjéhez, a Jump In!-hez köthető, ennek soundtrackje ugyanis első Billboard-hetén az ötödik helyen nyitott. Két-két helyezést rontott a NOW 23 válogatás és Young Jeezy, a Beatles mash-up gyűjtemény, a Love viszont egyet javított hét nap alatt. A Nickleback 2005-ös lemeze mindeközben visszaverekedte magát a legjobb tíz közé, az All The Right Reasons egész pontosan tizedik, és immár 67. hete tapossa az eladási lista különböző szintjeit.

Érdekesség még, hogy több nagy név, akik néhány héttel ezelőtt még az élmezőnyt alkották, most egyenletes tempóban csúsznak lefelé, így Ciara és Gwen Stefani albuma négy-négy, Nas korábbi listavezetője hat, Eminem mixtape-je és Fergie szólólemeze viszont mindjárt tíz helyet esett vissza az elmúlt héthez képest. Mivel a kiadók az év ezen szakaszában még általában regenerálódnak az ünnepi csúcsforgalom után, a Billboard kétszázas albumlistáján mindössze egy új belépő található, méghozzá a Yo-Yo Ma nevű csellista albuma a 79. helyen.