A világ második legjobb maffiafilm-rendezője

Vágólapra másolva!
A legtöbben úgy vagyunk vele, hogy az olasz cosa nostrá-t nem tudjuk másképp elképzelni a filmvásznon, csakis Marlon Brando mély hangján, Al Pacino elegáns hidegségével. Ha maffia-film - akkor a Keresztapa-trilógia. Az eposszá duzzadt széria márcsak grandiózussága miatt is arat, de ne feledkezzünk meg Martin Scorsese elévülhetetlen érdemeiről sem.
Vágólapra másolva!

A Nagymenők-et és a Casinó-t megrendező Martin Scorsese hiába alkotott két zseniális filmet az alvilágról, Francis Ford Coppola legendává vált Keresztapa-eposza mellett örök második marad. Pedig A Nagymenők és a Casino méltatlanul sikkad el: Scorsese tulajdonképppen modernizálta Coppola 1972-ben elkezdett klasszikusát. Az 1990-ben készült Nagymenők után kiderült, van még mit mondani maffia-témában. Scorsese fantasztikus érzékkel adagolja a magánélet és maffialét eseményeit, az ő gengszterei az egyik pillanatban munkájukat hideg közönnyel végző gyilkosok, a másik pillanatban ismét hétköznapi kispolgárok. Groteszk halál-kisiparosok. Ez a koncepció utána igen termékenynek bizonyult: az 1999-es Csak egy kis pánik és a Maffiózók című sorozat hőse is pszichológushoz jár.

A Nagymenők a meseszövés módjában is különbözik a Keresztapá-tól. Ha Coppola filmtrilógiája freskó, Scorsese filmje videoklip. A rendezőtől mellesleg nem áll messze a műfaj, ő jegyzi Michael Jackson 1987-es Bad című számának klipjét. A film azt meséli el, hogy kerül bele egy fiatal férfi a maffia világába: Henry (Ray Liotta) és Tommy (Joe Pesci) együtt kezdik "karrierjüket" a nagymenő gengszterek világában. Példaképük a legnagyobb tiszteletben tartott maffiózó, Jimmy (Robert de Niro), akinek tekintélye ámulatba ejti az alvilág pályakezdőit. Nemsokára kezdőkből profikká válnak, és Henrynek, akinek már előre köszönnek az utcán, morális döntést kell hoznia.

A moralizálás Scorsese következő maffiafilmjében, az 1995-ös Casinó-ban már nincs jelen. Sokak szerint a Casino a Nagymenők remake-je: ugyanazok a színészek bukkannak fel más felállásban. De ez a film több tud lenni, mint a Nagymenők puszta újragondolása vagy a Keresztapa folytatása. Scorsese cinikus humorral kokainfelhőbe fojtja a maffia-legendát. Sharon Stone zseniális alakításával és Joe Pesci - Robert de Niro megbízható párosával a fénykorán túljutott maffia dekadenciáját mutatja meg, amikor a kaszinó ura hidegvérű kegyetlenkedés helyett felesége kábítószer-függőségével kínlódik. A Casino nem klasszikus gengszterfilm. A fénykorán túljutott Las Vegas-i bűnszövetkezetről szól - arról a korszakról, amikor a cosa nostra már nem az, ami volt. A szervezett bűnözés elveszítette befolyását, Marlon Brando szivarja csak nosztalgia - a maffiabirodalmat a hősök magánéleti problémái zúzzák össze.

Forrás: [origo]

A nagymenők

Martin Scorsese egyik legnagyobb erénye a sokoldalúság: ugrál a különböző műfajú és témájú filmek között. Miután 1976-ban berobbant A taxisofőr-rel, és égbe emelte Robert de Nirót és Jodie Fostert, 1986-ban megcsinálta a sokat vitatott, vallásfilozófiai magasságokba emelkedő Krisztus utolsó megkísértésé-t, amelyet néhol be is tiltottak. 1993-ban érzékeny kosztümös filmet készít Az ártatlanság kora címmel, majd a Kundun-ban a tibeti buddhizmus miszticizmusához jutunk közelebb. Legutolsó filmjében, az Oscart nyert A téglá-ban részben visszatért egykori maffiafilmjeinek világához, de vér vagy dekadencia helyett itt kőkemény pszichológiát kapunk az arcunkba.

Scorsese két '90-es években készült maffiafilmje ezen a héten egymás után két különböző csatornán bukkan fel: a Nagymenők március 14-én kedden 22.05-kor a Viasat3-on, a Casino pedig március 16-án pénteken 21.40-kor a Zone Europe-on.