Björk a biztos közepes a lemezlistákon

Vágólapra másolva!
Az elmúlt héten csalóka állást mutatnak a világ lemezeladási listái. Az élmezőnyben mindenhol találunk újdonságot, főleg Amerikában és a briteknél tobzódnak a friss lemezek, míg az élbolyon kívül alig van új megjelenés. Érdemes azért elidőzni a listák felett, mert akad néhány érdekesség, hol az előadók, hol az általuk beállított rekordok tekintetében, közös nevezőként pedig a sehol sem csúcsra törő, de mindenhol felbukkanó Björk szeli át a világot.
Vágólapra másolva!

Az amerikai lemezpiac megint bőségesen termelt - gondolhatnánk, ha az élmezőny számszerűségét nézzük, hiszen a legkelendőbb tíz lemez között rögtön négy újdonságot találunk. Azonban megvizsgálva az új belépők összetételét a lista hátralevő részét, világossá válik, hogy nem egy rakás friss megjelenésről van szó, hanem alacsony eladási számokról. Ennek pedig egyenes következménye, hogy ami új, az könnyen szerez jó helyezést, és hogy az első tízest elhagyva mindjárt alaposan megritkulnak az újdonságok. Előre bocsáthatjuk, hogy mikor egy koncertfelvétel kerül a Top 10-be, az sok jót már eleve nem jelent, vagy pedig egy verhetetlen matuzsálemről van szó, és hogy ezek közül melyik igaz, az a továbbiakban kiderül.

A múlt héten több ízben szót ejtettünk arról a Michael Bubléról, aki a legnagyobb közhelyeket és pop standardokat ellőve a második helyen tudta indítani új lemezét az USA-ban, ezzel párhuzamosan több európai országban is egyenesen a csúcsra jutott. A hasonló produkciók jellemzően tűnő pillanatok a lemezeladások tekintetében, és produkálnak egy erős első hetet, de ez után általában hamar a süllyesztőben végzik. Erre cáfol rá most az értékesítési eredmények alapján a kanadai Bublé, aki a múlt heti második hely után ahelyett, hogy lefelé csúszott volna, egy lépéssel felállt a lista legelőkelőbb pozíciójába, és most már az élről tekint le az utána loholó sztárparádéra.

A dobogó további fokai már azonban új belépőket vonultatnak fel, akik kiszorították az előző héten ígéretesen induló Ne-Yót, és egyenesen a 20. helyre pöccintették az ex-bronzérmes Rusht. Másodikként startolt ez alkalommal a Bone Thugs-N-Harmony új lemezével, a Strength & Loyality-vel, aminek már jó előre kikövezték az útját az I Tried című számmal. Utóbbi sláger, amelyben Akon is közreműködik, már hét hete szerepel az amerikaiak kedvenc százas listáján, és éppen most érte el legjobb helyezését 6.-ként. A '90-es évek közepén induló hiphop csapat első nagy dobását rögtön az első nagylemezével könyvelhette el, amely E 1999 Eternal címmel látott napvilágot, és rögtön bevette az R&B/Hip-Hop és az összesített lista első helyét egyaránt, a rajta szereplő Tha Crossroads pedig átütő slágerként egy Grammy-díjat is szerzett. A kezdeti elismerések gyorsan ismertté tették a BTNH nevét, de innentől egyszer sem sikerült megismételni a nagy berobbanást, csak időszakos kiugrásokat értek el. A most kiadott új lemez azonban talán ismét kifényesítheti a Bone Thugs-N-Harmony nevet, ugyanis mindjárt a megjelenés hetén másodikként végzett az összesített és a hiphop listán, valamint első lett a rap albumok között, ahol még az évekkel ezelőtti Greatest Hits-et is visszatornázta a 12. pozícióba.

Bone Thugs N Harmony


Aki az előző banda orra elől elhalászta az R&B/Hip-Hop lista első helyét az nem más, mint az összesített rangsorban viszont eggyel alul maradó Bobby Valentino. Az atlantai énekes pályája kezdetén egy formációban próbálkozott, de ezzel a menedzsmenttel való problémák miatt felhagyott, hogy először a sulira, majd szólókarrierjére koncentráljon. Az egyik demója végül Ludacrisnál kötött ki, aki rögtön saját csapatába igazolta Valentinót, 2005-ben kiadta első saját nevét viselő lemezét, és máris kereskedelmi sikereket ért el. A debütáló anyag harmadik lett a Billboard 200-on és első saját stílusában, ezek pedig éppen megegyeznek a mostani Special Occasion helyezéseivel. Érdekesség, hogy az USA-ban, ebben a műfajban többnyire egy erős slágerre van szükség ahhoz, hogy egy nagylemezt el lehessen adni, Valentino esetében azonban ez éppen fordítva van: az aktuálisan játszott Anonymous című szám éppen hogy eléri a futottak még kategóriát, míg az album előkelően szerepel.

A Top 10 hátralevő részében még két új belépőt találunk, amelyek egészen más értelemben ugyan, de egyaránt különlegességnek számítanak. A kettő közül jobban szerepelt a 7. helyen felbukkanó Barbra Streisand, aki élő fellépések anyagát gyűjtötte össze legújabb kiadványán, a Live In Concert 2006-on. Az énekesnő, akinek végeláthatatlan életpályáját már az összes valamirevaló amerikai showban kiparodizálták, valóban rekordokat döntöget kiadványainak hihetetlen számával. Az immár 44 éve tartó karrierje során a most boltokba került album az 55. olyan lemeze, amely helyezést ért el a lemezeladási listán, ahol először 1963-ban jelent meg. Érdemes megjegyezni, hogy nem csupán a megjelenéseinek számában, de a befolyt összegek tekintetében is előkelően produkál, hiszen ez már a 29 olyan albuma, ami bekerült a legjobb tíz közé, ezzel a negyedik legtöbb Top 10 helyezéssel büszkélkedő előadó a Beatles, Frank Sinatra és a Rolling Stones után.

Az utolsó újdonság az élbolyban Björk friss kiadványa, a Volta, ami a 9. helyen debütált Amerikában. Ennek egyik érdekessége, hogy Björk neve eleve elismerést von maga után, amiért nagyjából ő helyezte fel Izlandot a világ zenei térképére, és meglehetősen kevés honfitársa tud említésre méltó eladást produkálni az USA-ban. Másrészt pedig az új album az első Billboard helyezése a legjobb tíz között, ami mellett a Volta az utóbbi hét legjobban fogyó elektronikus lemeze volt, és egyben a legtöbb internetes eladással is ez büszkélkedhet.

Elliott Smith


Az összesített értékesítési rangsor következő új belépőjét már a Top 10-en kívül találjuk, a 24. helyen Elliott Smith személyében. Az énekes és dalszerző 1997-ben vált ismertté a Good Will Hunting című film betétdaláért kapott Oscar-jelöléssel, és innentől számított kultikus énekes-dalszerzőnek az indie közönség számára. Négy évvel ezelőtti öngyilkossága óta több posztumusz lemeze is megjelent, melyek közül a New Moon című, újonnan megjelent válogatásalbuma ugyan nem szerepel olyan jól, mint a 2004-es From A Basement On The Hill, de az elődjéhez hasonlóan ez is megszerezte a független lemezek listáján az elsőséget. Smith után és még ötvenen belül már csak egy új megjelenést találunk, a Diplomats Crew néven is ismert Dipset kiadványát, a More Than Music, Vol. 2-t, ami a 26. Érdekesség még a lemezlistán, hogy a brit Travis új lemeze, a Boy With No Name is megkapaszkodott a ranglétrán, igaz, csak az 58. hely jutott a csapatnak.

A slágerpiacon elsőnek jött fel a múlt heti harmadik T-Pain és Yung Joc által jegyzett szám, a Buy U A Drank, ami a második pozícióba taszította a két hete vezető Maroon5 tracket, a Makes Me Wonder-t. A dobogó harmadik fokán Avril Lavigne-t találjuk, aki egy helyet javítva tért vissza a Girlfriend-del. Említésre méltó újdonság a 30.-ként induló új 50 Cent sláger, a Straight To The Bank, ami a rapper hírnevéből következtetve vélhetőleg még előkelőbb pozícióból is visszaköszön majd.