A tavaly júniusban megjelent Zeitgeist című album lemezbemutató körútja januárban eléri fővárosunkat is, így most a magyar közönség is tanúja lehet annak, hogyan kísérli meg a feltámadást a kilencvenes évek egyik legsikeresebb bandája. A Smashing Pumpkins január 29-én lép fel a Sportarénában.

Világszerte nagy meglepetést okozott, amikor a Smashing Pumpkins frontembere, Billy Corgan a Chicago Tribune hasábjain egész oldalas hirdetésben jelentette ki, hogy újra össze kívánja hozni a Smashing Pumpkinst. Bár a hét év szünet után jelentkező Smashing Pumpkins nem teljes felállásában éledt újjá, a feltámadás után összehozott albumot, a Zeitgeist-et nagy várakozások övezték. A 07.07.07-én megjelenő lemez turnéja már májusban, Párizsban elindult, és most a hosszú nyúlt körút 2008. január 29-én Magyarországra is elér.

Még a Smashing Pumpkins koncert alatti halálesetektől és drogbotrányoktól tűzdelt történetében is hír volt, amikor Billy Corgan arról beszélt, hogy stúdióba vonul, hiszen a zenekar utolsó albuma, a Machina II/The Friends & Enemies of Modern Music 2000-ben jelent meg. Corgan lelkes ötletéhez csupán a zenekarból egyszer már kizárt, tehetséges dobos, Jimmy Chamberlin csatlakozott, a többiek - James Iha és Melissa Auf der Maur - kimaradtak belőle.

A két új taggal kiegészült Corgan-Chamberlain-páros várva várt új stúdióalbuma 2006 június 7-én bukkant fel a lemezboltok polcain, és ezzel egy időben az új Smashing Pumpkins számos rajongó nagy örömére hét év után ismét színpadra állt a párizsi Grand Rex Theatre-ben, majd a Live Earth koncerten New Jersey-ben - és több mint egy évvel az album megjelenése után a lemezbemutató turné Budapestre is eljut.

A sütőtök-zúzó kollektíva története Chicagóban kezdődött a nyolcvanas évek vége felé, amikor az énekes-gitáros Billy Corgan egy koncert után megismerkedett a csinos D'Arcy Wretzkyvel, és amikor meghallotta, hogy a lány basszusgitározik, azonnal rádöbbent, hogy lemezboltos kollégájával, James Ihával frissen kitalált bandájába éppen egy basszgitár hiányzik. Így meghívta Wretzkyt a bandába zenélni, bár végül nem ő jött vele össze, hanem Iha, és az a románc sem tartott sokáig. Zeneileg jobb ötlet volt a háromtagú formáció: egy dobgéppel a hátuk mögött léptek fel kis klubokban, amikor a Cabaret Metro tulajdonosa fellépési lehetőséget ajánlott nekik azzal a feltétellel, ha találnak egy igazi dobost. Így került a Smashing Pumpkins másik motorja, Jimmy Chamberlin a bandába.

A négytagúra bővült csapat lassan és fokozatosan a The Cure által fémjelzett zenei stílus felől a Nirvana-féle grunge irányába haladt, és ez a műfaj mainsteambe épülése idején jó döntés volt. A Smashing Pumpkins sikerre volt ítélve: bár a Lillian Gish némafilmszínésznőt címében felidéző debütáló albumuk, a Gish még nem hozott átütő sikert, a második lemez, az 1993-as Siamese Dream már képes volt erre. "Azt a nyomást éreztük, hogyha nem jövünk ki valami ütős számmal, akkor kész, végünk" - mesélte később Billy Corgan. A bandának sikerült az ütős album: a Siamese Dream rögtön a Billboard listák tizedik helyére ugrott, a Today és a Disarm pedig állandóan ment az MTV-n.

http://videa.hu/flvplayer.swf?v=5XYjAVfbTpr89oQ4

A következő lemezen szereplő Tonight Tonight Mélias némafilmjeit idéző klipje elnyerte 1996-ban az MTV az év legjobb videóklipje díját

A siker lendületet adott a zenekarnak, főleg Billy Corgannek, aki állítása szerint a következő időszakban 56 dalt írt a tervezett új lemezre. Az album számai közül a Bullet with Butterfly Wings jelent meg először kislemez formában, és rögtön el is nyerte a legjobb hard rock előadásért járó Grammyt. A második kislemez, az 1979 a banda addigi legnagyobb sikere lett, megelőlegezve egy új felállást, amelyben dobgéppel erősítették Jimmy Chamberlain szekcióját. Nem meglepő, hogy amikor 1995-ben a 26 számot tartalmazó, több mint kétórás dupla album, a Mellon Collie and the Infinite Sadness megjelent, rögtön az első helyen kezdett a listákon, és az Egyesült Államokban rövid időn belül kilencszeres platinalemez és az évtized legjobban fogyó albuma lett.

Az album máig a zenekar legbonyolultabb műve, Billy Corgan az X generáció "Fal"-ának nevezte, utalva ezzel a Pink Floyd szintén terjedelmes munkájára és Douglas Coupland regényére egyszerre. A Mellon Collie turnéján jelent meg Corgan először az azóta ikonikussá vált borotvált fejével, hosszú ujjú, Zero feliratú fekete ingben és ezüstszínű nadrágban. Ez volt a Smashing Pumpkins legsikeresebb korszaka.