Csendes csütörtökök és érzékeny péntekek

Vágólapra másolva!
Csütörtökön némafilmek Dr. Caligaritól Faustig nyolc héten át, pénteken pedig fekete-fehér reményfoszlányok a vásznon az új hullám jegyében. A klasszikus némafilmek szerelmesei horrorban és dokumentumfilmben is mélyre áshatnak, miközben tizenkét bőrtől bőrig személyes estén át a teljes európai new wave filmgyár is bemutatkozik, Schlöndorfftól Menzelig. Mindez a Tabánban, januártól második hetétől márciusig, illetve áprilisig.
Vágólapra másolva!

Januárban a Tabánba látogat a félelmetes Dr. Caligari, és megismerkedhetünk a hollywoodi filmes birodalom első nagy rendezőjével, a bájosan naiv és megalomán Griffith-szel - az új esztendőben a Krisztina úti mozi a némán tátogó ajkak, erősen kihúzott szemek és mulatságosan széles gesztusok világába kalauzol bennünket a némafilmek gyöngyszemeit bemutató sorozatával. Elsőként január 10-én David Wark Griffith Türelmetlenség-ét láthatjuk, filmtörténeti klasszikus, ráadásul érdekes látni, mire volt képes a filmgyár 1916(!)-ban. Griffith pénzt nem kímélve hatalmas tömegjeleneteket vitt vászonra háromezer statisztával, drága kosztümökkel és bonyolult történetszövéssel, de a kamera egyszerű, vízszintes oldalmozgását (a filmes szaknyelv svenknek vagy pásztázásnak nevezi) még nem ismerte! A háromórás filmremek (eredetileg nyolcórás volt, de Griffith újravágta) négy eltérő társadalmi korszakban játszódó történetet állít egymás mellé, ebből három történelmi korba visz minket (Jézus kora, ókori Babilon, a Szent-Bertalan-éj), egy pedig a modern időkbe. Griffith műve - akárcsak előző filmje, a rasszizmusa miatt sokszor támadott Egy nemzet születése - nyíltan ideologikus, nem kell sokat találgatni, mi lehet az "üzenet" - az első három kisfilm nyíltan a vallási türelmetlenséget állítja középpontba, míg az utolsó, a film születésének idejében játszódó epizód a gazdag gyáros és a munkások konfliktusáról, illetve a formálódó egyletek (a filmben egy női erkölcsvédő liga) kártékonyságáról szól.

Itt a drága babiloni szín


Következő héten, január 17-én a híres német némafilm, Dr. Caligari lesz műsoron, amely 1958-ban, a híres brüsszeli szavazáson bekerült minden idők legjobb tizenkét filmje közé. (Itt a többi.) A nem túl komplikált sztori Caligari, az őrült hipnotizőr és médiuma körül bonyolódik, filmtörténetben elfoglalt helyét leginkább annak köszöneti, hogy első horrorfilmként először használja a később oly nagy karriert befutott "közeledik a gyilkos, mindjárt lecsap" - típusú izgalmas dramaturgiát. A Sturm képzőművészeti csoport által kreált, fantasztikus, festett expresszionista díszletek különleges látványvilágot kölcsönöznek a filmnek.

Kulcsjelenet a Dr. Caligari-ból


Január 31-én a másik nagy német rendező, Murnau Az utolsó ember című filmjét láthatjuk, a brüsszeli 12 tagja ez is: inzertek nélkül, csak képekkel meséli el egy hotelportás megalázásának drámai történetét. A februári filmeket is nagyon ajánljuk: Fritz Lang isteni klasszikusa, a Metropolis február 7-én lesz, érdemes szabaddá tenni magunkat akkorra, a Eisenstein Patyomkin páncélos-a február 21-én, míg a sorozatot a dán Dreyer Szent Johanná-ja zárja, szintén minden idők legjobb 12 filmje között. Érdemes tudni, hogy ennek a filmnek magyar operatőre volt 1928-ban: Máté Rudolf.

Forrás: [origo]