Az első fecskék: soul és hiphop

Vágólapra másolva!
Az elmúlt hét lemezpiaci teljesítménye alapján még mindig úgy tűnik, hogy a zord tél lassítja a zeneipar fogaskerekeit, de talán némi enyhülés is mutatkozik. A nagylemezek értékesítési eredményeit tekintve lehetünk némileg bizakodóak, hiszen Amerikába és Nagy-Britanniába már érkezett néhány jó eredményeket elérő új kiadvány: az USA-ban a soul, míg a briteknél a hip-hop újdonságai a kapósak.
Vágólapra másolva!

Az amerikai lemezlistát tekintve úgy fest, nehéz lesz lerobbantani az élről a tavaly év végére, idén év elejére beállt vezetőket, legalábbis most szinte ugyanazok az előadók diktálnak, akik a január eleje óta egyfolytában. Az élen a múlt héthez hasonlóan ismét Alicia Keys áll As I Am című albumával, de utána már másodiknak zárkózott fel a Juno filmzenéjét tartalmazó lemez. A harmadik egy pozíciós javítás után Mary J. Blige a Growing Pains-szel, és utána található a még mindig mérvadó Radiohead kiadvány, az In Rainbows.

Újdonságok is akadnak mostmár a Top 10-ben, amelyeket az R&B és soul műfaj követői prezentálják, de akár közös ernyő alá is állhatnának a neo-soul kategóriacímke zászlaja alatt. Akinek jobban sikerült a nyitás, az Raheem DeVaughn, akinek karrierje két táptalajból gyökerezett: az egyik dzsessz csellista apja, akitől a zenei vénát örökölte, a másik pedig az a tehetségkutató, amely pénzdíjával ahhoz járult hozzá, hogy legyen is miből szárnyat bontogatni. A kettő közös eredménye lett, hogy felfigyelt rá egy kiadó, és 2005-ben debütálhatott The Love Experience című anyagával, amely a Billboard legjobb ötvenesébe fért be. Ez után nagy ugrás az önmagát "R&B hippinek" nevező énekestől a most összesítettben elért ötödik hely, amely mellé a jól mutató R&B/Hip-hop kategóriagyőztes címkét is ráragaszthatja a Love Behind The Melody borítójára.

Csupán két helyezéssel (avagy egy közbeékelődött Taylor Swift-tel) került rosszabb pozícióba John Legend, aki énekesként és zongoristaként is erősíti a neo-soul műfajt. A gyerekkorától zenélő John Stephens még tinédzser volt, mikor Lauryn Hill egyik dalában zongorázott, majd miután New Yorkba költözött, klubkoncerteken és sajátgyártású cédéken terjed a híre. Hamarosan olyan nevek háza táján működött közre, mint az aktuális Billboard első Alicia Keys vagy Kanye West, majd utóbbi ajánlott lemezszerződést és a jól csengő Legend nevet a tehetségnek. Az első stúdióalbum, a Get Lifted máris aratott, és a következő Once Again-nel együtt megszerezte az R&B/Hip-Hop lista első helyét és a Billboard 200 legjobb ötösébe is bekerültek. A mostani album ugyan csak hetedik lett, és a kategóriagyőzelemről is lemaradt, azért azt érdemes megjegyezni, hogy csak egy koncertlemezről van szó, úgyhogy a helyezés így is mindenképpen figyelemre méltó.

A középmezőnyben már lényegesen statikusabb a helyzet, itt ugyanis csak negyven bejegyzésre jut egy újdonság: az amerikai felnőtt közönséget popdalokkal megszólító Anne Murray duetlemeze az egyetlen új belépő a Billboardon tízen kívül, de még ötvenen belül. Újdonságok helyett azonban csodálhatjuk az itt sátort vert nagy nevek elért eredményeit, amelyet a neveik mellett szereplő lemezeladási adatok mutatják. Ezek alapján kiderül például, hogy az Eagles visszatérő lemeze 12 hét leforgása alatt elérte azt, amit a Nickelback éppen tízszer ennyi idő, vagyis 120 hét alatt: ez a hétszeres platina státusz, ami hétmillió fölötti eladást jelent.

Ha valaki a lemezeladási lista alsóbb szegmensébe tekint, sok érdekességben ugyan nem lehet része, azt azonban konstatálhatja, hogy a Spice Girls óceánon átívelő próbálkozása súlyosan kudarcba fulladt, a Greatest Hits kiadványuk ugyanis csak 93.-ként új belépő az amerikai rangsorban. Szinte pont ugyanennyire kelendő Ringo Starr 14. szóló stúdióalbuma, a Liverpool 8, amely éppen az előbb említett lánycsapat után talált helyet magának. Ami megjegyzésre érdemes még, az a 77. pozícióban felbukkanó új Magnetic Fieldsl emez, a Distortion, amely ezzel a bostoni indie pop csapat eddigi legjobb kereskedelmi eredménye.

Ami a slágerlistát illeti, ott tökéletes az állóvíz, amit mi sem illusztrál jobban, mint hogy Chris Brown ezen a héten saját magát győzte le. Az elmúlt héten ugyanis hatodik volt With You című dalával, és negyedik a Kiss Kiss-szel, hét nap alatt pedig annyira megszerették a rádiók az újabb singlet, hogy a két szám egymással helyet cserélt. Az első három ettől függetlenül pont ugyanaz, mint hét nappal ezelőtt: első Flo Rida és T-Pain a Low-val, második Alicia Keys-től a No One, harmadik pedig a Timbaland és a OneRepublic egyűttműködéséből született Apologize.