Nehezen megszülető lemezek

Vágólapra másolva!
Úgy tűnik, hogy több mint egy évtizedes munka után most már tényleg elkészült a Guns n' Roses Chinese Democracy című nagylemeze. Nem ez az első eset a pop világában, hogy egy zenekar nagy nehézségek árán veszi fel új albumát. A késlekedésnek számos oka lehet: maximalizmus, szerzői válság, magas elvárásoknak való megfelelés, és még ki tudja, mi minden más. Az alábbiakban összeszedtünk néhány olyan lemezt, amely nagyon nehezen akar(t) megszületni.
Vágólapra másolva!

Brian Wilson Presents Smile

Hogy mindjárt a közepébe vágjunk, kezdjük a felsorolást a világ leghosszabb ideig készülő nagylemezével, a Smile-lal, melyet 1966-ban kezdett el rögzíteni a Beach Boys-vezér Brian Wilson, de csak 37 évvel később fejezett be. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a közel négy évtized alatt a szalagokhoz nem nyúlt senki, így a munka sem haladt előre. A Beach Boys 1966-ban jelentette meg a legendás Pet Sounds című albumát, majd a megjelenést követő hetekben a zenekarvezető már neki is állt az új korong, a Smile munkálatainak, hogy az igen magasra helyezett lécet minél előbb átugorja. A lécet nem csak ők tornázták egyre feljebb, hanem a Beatles is a Sgt. Pepperrel, mely rivalizálást teremtett a két zenekar között. A következő év elején azonban idegösszeroppanást kapott Wilson (valószínűleg a sok LSD-től), s ezzel a lemez munkálatai is jó időre befejeződtek, sőt egyes szalagok állítólag a kukában landoltak.

Egyedül a Good Vibrations című dal jelent meg kislemezen, majd a lemezcég próbálta menteni a menthetőt, s összerakott valamit a megmaradt anyagból (Smiley Smile), ám az meg sem közelítette az eredetileg tervezett szimfonikus-pop művet. Később rengeteg bootleg terjedt el a rajongók között, de mindenki csak találgatta, hogy hogyan is szólhatott a nagy alkotás. Aztán, hogy a mester elejét vegye a találgatásnak, úgy döntött, maga mutatja meg, milyen is volt az eredeti "tinédzser szimfónia az Istenhez". Először egy turnén idézte fel a dalokat, majd a siker folyományaként stúdióba vonult, és befejezte azt, amit 37 évvel korábban elkezdett. Az eredmény egy három tételből álló kompozíció, mely teljesen elrugaszkodik a könnyűzenei alapoktól, s már-már a komolyzene világába hajlik. Az album szövegeit Van Dyke Parks írta, aki azonnal rendelkezésre állt, mikor Wilson megkérte, hogy folytassák a közös munkát. Sok zenekritikus ezt az albumot tartja minden idők legjobb lemezének.

U2: Achtung Baby

Ha egy zenekar a pályafutása során folyamatosan emeli a tétet, akkor úgy járhat, mint a U2 a nyolcvanas évek végén. A nagy sikerű 1987-es The Joshua Tree című lemez után egy hasonló kaliberű produkciót vártak a zenekartól, ám a következő évben megjelent Rattle & Hum - melyet az előző album turnéja közben rögzítettek - csalódást keltett. Ezt követően Bono kijelentette, hogy vissza kell vonulniuk, és újra kell álmodniuk, hogy hogyan tovább. Sokan attól féltek ekkor, hogy feloszlik a U2.

Ez azonban nem következett be, sőt az ír zenekar soha nem látott vehemenciával látott neki az Achtung Baby munkálatainak. Szinte teljesen átalakult az együttes hangzásvilága, a klasszikus rock elemeit a különböző elektronikus megoldásokkal egészítették ki. Ez azonban nem ment egyszerűen, hisz a berlini stúdióban a zenekar két részre szakadt: a ritmusszekciót alkotó Larry Mullen és Adam Clayton az újítások miatt fellázadt Bonoval és The Edge-dzsel szemben, mely majdnem az együttes feloszlásához vezetett. Végül a megbékélést mi más hozhatta meg, mint a nagyszerű One című dal, melynek felvételét követően a zenekar már Dublinban folytatta a stúdiózást. A hosszú idegtépő munkának meglett az eredménye, hiszen máig ezt a lemezt tartják a U2 legjobban sikerült albumának, s egyúttal ez lett a legsikeresebb is.

Stone Roses: Second Coming

A Stone Roses második eljövetelére öt és fél évet kellett várni, de a címnélküli debütáló lemez és a Second Coming között eltelt időt sokan és sokféleképp elevenítik fel. A zenekar bemutatkozó albumát a pop történetének legjobb lemezei között tartják számon, de feltétlenül minden idők egyik legnagyszerűbb debütálása volt. A sikerrel olyan nyomás nehezedett a tagokra, mellyel nehezen tudtak megbirkózni. Időközben a két dalszerző, az énekes, Ian Brown, és a gitáros, John Squire között is megromlott a viszony, s egyre nehezebben születtek az új dalok. Ekkoriban úgy nézett ki Brown egy átlagos napja, hogy bekopogtatott Squire-höz, hogy zenéljenek már együtt egy kicsit, ám a gitáros rendre elhajtotta.

Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a késlekedést egy másik fontos tényező is befolyásolta. A zenekar összerúgta a port az első lemezüket kiadó céggel, s mivel a kontraktus öt évre szólt, új anyaguk csak ennek lejárta után jelenhetett meg. A tagok tudták ezt, s nem is siettették a munkát. A korong felvételei során összesen hat producert használtak el, míg a végeredmény megszületett. A Second Coming-on hallatszik, hogy nehézkesen készült el, kissé egyenetlen lett a színvonala, ennek megfelelően a nagy erőlködésnek inkább nyögés lett a vége. A zenekar nem is húzta sokáig, először a dobos lépett ki 1995-ben, egy évvel később Squire is elhagyta a zenekart, majd a csonka együttes budapesti koncertje után néhány nappal feloszlott.