Kéthetes kultúrdiéta: indul a Budapesti Tavaszi Fesztivál

2008.03.13. 0:11

Visszatérő punkhegedűs, Puccini-évforduló és a reneszánsz tematika nyomja rá bélyegét leginkább a Budapesti Tavaszi Fesztivál március 14-én kezdődő 2008-as évadjára. A szokás szerint bőséges kínálatban már nem is az a meglepő, hogy a koncertjét idén is lemondó Maxim Vengerov helyére a tavaly nagy sikert arató, őrült Nigel Kennedy ugrik be, hanem az, hogy a hagyományosan nagy hangsúlyt kapó komolyzenei programok helyett most mintha a táncos és színházas programok lennének erősek. Flamenco-királynő és Macbeth-bemutató, alabamai gospelkórus és José Limón, komplett opera-sorozat és Abigél-premier az étlapon. Cikkünkben kiválogattuk a legjobb falatokat.

A Budapesti Tavaszi Fesztivál hagyományosan erős komolyzenei programot állít össze minden évben, és idén sincs ok nagyobb panaszra: 2008-ban is neves külföldi komolyzenei együtteseket lát vendégül a fesztivál. Többek között ellátogat hozzánk az 500 éves Bajor Állami Zenekar, illetve a világ egyik vezető együttesének, a berlini filharmonikusoknak hegedűsei. Március 27-én az egész európai körútját lemondó Maxim Vengerov helyett előreláthatólag ismét fergeteges koncertet dirigál a vicces kedvű, fiatal Nigel Kennedy. A tavasz folyamán tiszteletét teszi még nálunk Roberto Alagna sztártenor, Pinchas Steinberg karmester vagy éppen John Eliot Gardiner, a historikus zene apostola.

A Budapesti Tavaszi Fesztivál legizgalmasabb előadásai idén azonban inkább színházi pódiumokon vagy könnyűzenei koncerteken zajlanak. Márciusra időzítette például a Budapesti Operettszínház Abigél-premierjét: nagy fába vágta a fejszéjét a társulat, amikor tervbe vette a tavaly elhunyt Szabó Magda legnépszerűbb regényének musicallé formálását. A történet szereplőit nemcsak a könyv, hanem Zsurzs Kati televíziós filmváltozata is beleégette magát a nézőkbe, így most nehéz lesz Kőnig tanár úr suta kedvességét (Garas Dezső játszotta) Csonka Andrásban meglátni, mint ahogy Udvaros Dorottyának sem lesz könnyű dolga Ruttkai Éva után Horn Mici megformálásával.

A Katona József Színház is premierrel készül a tavaszra: Zsámbéki Gábor rendezésében, pazar szereposztásban mutatja be Shakespeare vészjósló Macbeth-jét. Legendák keringenek a darabhoz fűződő bukásokról, megsérült, meghalt, pályájukat feladó (vagy csak a szerepbe belebukó) színészekről, de a Katona nem babonás. A skót thán történetét Hajduk Károly, Fullajtár Andrea, Haumann Péter és Nagy Ervin tolmácsolja a színpadon.

Az idei rendezvénysorozat újdonsága, hogy most először lát vendégül a Budapesti Tavaszi Fesztivál egy külföldi várost. Mivel 2008 egyben a Reneszánsz Éve is, elsőként Hunyadi Mátyás szülővárosa, Kolozsvár mutatkozik be kulturális programjaival, amelyek közül a Kolozsvári Állami Magyar Színház nagy sikert kiváltó Gianni Schicchi-jének vendégjátékát ajánljuk leginkább.

A Puccini-darab igazi tabudöntögető operaelőadás: Silviu Purcarete rendező az évfordulós olasz komponista drámai zenéjéhez jó nagy adag humort kevert. Van itt minden, ami a hagyományos operákban nem szokott: szaxofon, budi, spagetti, látványszínház, pantomim, prózai színészek. Az egyöntetű kritikai ovációt kiváltó modern kísérletet Budapesten március 25-én láthatjuk a Tháliában.

Forrás: [origo]
Puccini: Gianni Schicchi (Kolozsvári Állami Magyar Színház)

A koncertek közül Balázs Elemér gregorián dzsesszestje és a hetvenes éveiket taposó, vak férfiakból álló alabamai gospelkórus fellépése tűnik ki a többi közül. A többszörös Grammy-díjas Blind Boys of Alabama együttes hat és fél évtizede alakult az afroamerikaiak számára létrehozott Vakok Intézetében. Azóta a kórus kissé kinőtte magát, de még mindig töretlenül dicséri Isten és az élet szépségét, hol a blues, hol a funk, hol a dixieland felé kalandozva a gospel spirituális világából.

Forrás: [origo]
A "fiúk" Alabamából

Balázs Elemér a nagy sikerű Contemporary Gregorian címet viselő album másik közreműködőjével, a Voces4 Ensemble-lel Orlando di Lasso által inspirált húsvét előtti zsolozsmákat ad elő A reneszánsztól a dzsesszig című estjén az Olasz Kultúrintézetben.

A táncszínpadokon is különleges előadásoknak ad teret a fesztivál: a csupa feketebőrű táncosból álló, energikus philadelphiai kortárstánc-csapat, a Philadanco előadása nyitja a programok sorát, majd március 22-től három napon át vendégszerepel nálunk az egyik legnagyobb hatású táncos-koreográfus, a mexikói származású José Limón társulata, akinek technikája modern táncstílusok sokaságának alapját adja ma. A Budapesten legutóbb 1998-ban járt, világhírű együttes programjában ismét Limón mesterműveivel találkozhatunk, de a műsorban a koreográfus kimagasló pályatársainak, Jirí Kyliánnak és Susanne Linkének egy-egy műve is helyet kapott.

Forrás: [origo]
A Limón Dance Company táncosai

Minden idők talán legrajongottabb táncfilmjének, Carlos Saura Carmen-jének egyik sztártáncosnője is tiszteletét teszi a Budapesti Tavaszi Fesztiválon. Cristina Hoyos, aki mind Saura, mind a film főszerepét alakító, legendás Antonio Gades legkedvesebb táncosa volt, ma a Francia Becsületrend tulajdonosaként Andalúzia hagyományainak megőrzésén munkálkodik. Társulatával budapesti vendégjátékuk alkalmával egy háromtételes táncfantáziát mutatnak be: az Andalúziai séta a flamenco tüzes, narancsillatú világába kalauzolja a nézőket.

Itt Cristina Hoyos és Carment játszó Laura del Sol párviadalát látjuk Saura híres táncfilmjéből

A 150 évvel ezelőtt született Giacomo Puccini emlékének három előadást, és egy operafilm-sorozatot szentel a fesztivál: az Operaház március 18-án szcenírozott koncert-változatban mutatja be az olasz komponista Edgar című művét, amely Magyarországon most hangzik fel teljes egészében. A mű híres gyászindulóját vezényelte Toscanini a szerző temetésén. Puccini népszerű Manon Lescaut-ját a debreceni Csokonai Színház vendégelőadásában, a Kijevben élő Szergej Maszlobojscsikov rendezésében láthatjuk.

Forrás: [origo]
Annalisa Carbonara játssza Puccini szerelmes hősnőjét

Az idei Budapesti Tavaszi Fesztivál bővelkedik szcenírozott koncertekben: az operarendezéseiről híres Kovalik Balázs idén a Mahler-kortárs német zeneszerző, Hans Pfitzner Palestrina című operáját vitte színpadra. A címszerepet napjaink egyik legnevesebb tenorja, a mexikói születésű Francisco Araiza énekli.

Március közepétől dúskálhatunk a kiállításokban, hiszen a Budapesti Tavaszi Fesztivállal egy időben indul a Reneszánsz Év tavaszi kiállítás-dömpingje. Négy nagy fővárosi gyűjtemény 4x a reneszánszról címet viselő, összefonódó kiállítás-sorozata négy különböző oldalról mutatja be Mátyás korának szellemi pezsgését. Az Országos Széchényi Könyvtár a humanista könyvkultúrát állítja középpontba, a Budapesti Történeti Múzeum Mátyás udvarába visz, az Iparművészeti Múzeum kiállítása a korabeli nemesasszonyok köreiben dívó luxusról, az olasz eredetű majolikáról mesél, a Magyar Nemzeti Galéria pedig a hazai reneszánsz festők műveiből mutat válogatást.

Forrás: [origo]
Ilyen majolikaedényeket gyűjtöttek a reneszánsz nemesasszonyok

Nemcsak a szellem, de a gyomor is megkapja a magáét a Reneszánsz Évben: a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban például megtudjuk, hogyan ették régen a malacsültet, és ismerték-e a köretet. A Reneszánsz ételek - ételek reneszánsza című kiállítás interaktív eszközökkel mutatja be a korabeli étkezési szokásokat.

Nemcsak a Bazilika mellett lakmározhatunk: március 24-én a Várba tervezett Reneszánsz nap-on fanfárok, tánc és lovagi torna mellett kóstolgathatjuk a reneszánsz korabeli étkeket. Az este kezdődő exkluzív vacsorán Mátyás és Beatrix történeti forrásokból fennmaradt esküvői menüjét ehetjük végig. A fogások között tíz magyar divattervező reneszánsz ihletésű kreációit láthatjuk elvonulni a reneszánsz divatbemutatón.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK