Popper vagyok, vállalom - a Popjustice és a poptimizmus

Vágólapra másolva!
Ciki-e, ha egészséges, felnőtt férfiak Britney Spearst hallgatnak? Felsőbbrendű-e az úgynevezett rockzene a popzenével szemben? Komolyan kell-e venni egyáltalán a popzenét? Egy angol újságíró az első két kérdésre nemmel, a harmadikra viszont igennel válaszolt, és megcsinálta a felnőtteknek szóló popzenei honlapot, a Popjustice-t, mely mára tekintélyes online médiumnak számít, készítője pedig igazi sztárcsináló lett.
Vágólapra másolva!

Blognak indult nyolc évvel ezelőtt, pár év alatt azonban az egyik legfontosabb popzenei tárgyú honlappá nőtte ki magát a Popjustice.com, amely ezzel egyidejűleg egy zenei paradigmaváltás megtestesítője is lett. Az oldalt egy zenei újságíró, Peter Robinson működteti, aki korábban dolgozott többek között a mára megszűnt Smash Hits nevű magazinban is, és egyesek szerint a Popjustice a Smash Hits hagyományainak a folytatója, ám valójában ennél jóval több.

A Popjustice ugyanis felkarolta a kritikai mostohagyereknek számító mainstream popzenét, és nem szégyellte komolyan venni azt, ironikus humort és őszinte lelkesedést egyaránt tartalmazó hangvétele pedig sok ezer komoly felnőttből hozták ki a megszállott poprajongót. A honlap 2002-re nyerte el a sokak által megismert formáját, rövidesen nagy népszerűségre tett szert az online zenei médián belül is, és sikerült is kisebb közösséget formálni a Popjustice köré. Robinson mára egyértelműen elfogadott véleményformáló erő, írásai rendszeresen olvashatók a Guardianben és a New Musical Expressben is, őt magát pedig nemrég a Times beválasztotta a 20 legfontosabb brit zenei sztárcsináló közé.

A Times indoklása szerint a Popjustice indulása előtt nem volt olyan sajtóorgánum, amely "megkülönböztette volna a jó popzenét a rossztól", hanem a mértékadónak szánt médiumok és kritikusok egyáltalán nem foglalkoztak a szigorú értelemben vett popzenével, hanem inkább csak a tiniknek szánt magazinok. Manapság már az összes valamirevaló pop- és rockzenei médium foglalkozik Britney Spears vagy a Sugababes albumaival is, de néhány évvel ezelőtt ez még egyáltalán nem volt magától értetődő.

"Mi van akkor, ha 15 évesen hirtelen rájössz, hogy nemcsak a legrosszabb popzenét csinálják a gyerekeknek, de a legjobbat is rájuk pazarolják el?" - tette fel a kérdést Robinson, és rögvest sietett is megválaszolni azzal, hogy megcsinálta a Popjustice-et, melynek az impresszumában többek között az alábbi kijelentések olvashatók: "Nem muszáj kinőnöd a popzenét, amint elérted a pubertáskort", "Senki se érezze magát bűnösnek, amiért szereti a popzenét", "Azok a popsztárok, akik szerint a pop egyenlő a populárissal, nem értik a lényeget", és így tovább.

Az oldalon hírek, kritikák, interjúk egyaránt olvashatók, de jelentősen be vannak vonva a felhasználók is, ennek eredménye a Popjustice néven futó klubest is. De jelentek meg már könyvek is Popjustice fedőnév alatt, és egy válogatáslemez is, 2006-ban. Sőt, a Popjustice-nak saját díja is van: a Popjustice Twenty Quid Music Prize (vagyis a húszfontos zenei díj), mely minden évben megválasztja az év legjobb brit popdalát, és a győztes meg is kapja a jutalmát - húsz brit fontot. A díjat tavaly Amy Winehouse kapta a Rehab-ért, ezt megelőzően azonban négyből háromszor is a honlap egyik favoritjának számító Girls Aloud. Idén pedig Wonky Pop néven sikeres turnét is indított három feltörekvő popelőadó részvételével, melyek közül a dán Alphabeat az idei év egyik nagy felfedezettje is egyben.

http://www.youtube.com/v/QvD6maGRh7c&hl=en

A Popjustice sikeres védence, az Alphabeat

"A legjobb a popzenében az, hogy amikor pocsék, akkor is érdekes, vagy éppen rendkívül szórakoztató" - vallja Robinson, aki szerint a hagyományos értelemben vett kommersz popzene manapság pont, hogy defenzívába szorult Nagy-Britanniában az indie-hez sorolt gitárzenekarokkal szemben. Szerinte erről nagyrészt a zeneipar tehet: "A popipar főként olyan hülyék kezében van, akik jóval kevésbé intelligensek, mint a közönségük."

A Popjustice válasza erre az, hogy nem különösebben foglalkoznak a Pop Idol-típusú tévés tehetségkutatók győzteseivel, amennyiben azok dalai vagy személyisége nem ad erre okot (ez elég gyakran így van), viszont semmi problémát nem látnak a futószalagon gyártott popsztárokban - amíg azoknak jó dalokat írnak. Így aztán a Popjustice univerzumában egy Santana-formátumű gitárhős semmivel sem értékesebb Britneynél ("Carlos Santana egy idióta, aki nagyszerű példája annak a sztárnak, aki nem jön rá, hogy egy nyomtatott interjúban úgy lehet a legjobban érdekessé tenni a zenéd egy ismeretlen olvasó számára, ha szórakoztató, intelligens és érdekes vagy, nem pedig dzsemmelésről meg gitárszólókról magyarázol" - dühöngött egyszer Robinson), sőt.

Mindez azért is érdekes, mert Robinson megközelítése nagyszerűen példázza az utóbbi években komoly teret nyert "poptimista" felfogást, mely élesen szembeáll a sokáig uralkodó, "rockistának" csúfolt hozzáállással. Utóbbi nagy hangsúlyt fektet a technikai tudásra, a képzettségre, és elutasítja a popzene sokszor piac-centrikus hozzáállását, és az olyan, zenei tudást nem igazán igénylő műfajokat, mint mondjuk a hiphop. Magyarán az etalon a saját számait saját hangszerein lejátszó rockzenész, míg a popsztárok értéktelen slágerzenét, tucatárut énekelnek, amellyel maximum csak a tizenéves lányokat lehet becsapni. Szentségtörésnek számít, hogy mondjuk egy Spice Girls vagy egy Britney Spears-sláger jobb legyen egy U2- vagy egy Red Hot Chili Peppers-dalnál. Néhány popsztárnak sikerült idővel elfogadtatnia magát a másik oldalon is - így Madonna hirtelen szalonképes lett a Ray Of Lights lemez idején, vagy említhetjük a tinisztárságát kinövő Kylie Minogue-ot is -, de nekik is ehhez "meg kellett komolyodniuk."

Persze mind a rockizmus, mind a poptimizmus leginkább üres, újságírók és esztéták által kiagyalt kategóriák, ám bizonyos szemléletkülönbségre valóban rávilágítanak. A Popjustice sikere pedig azt mutatja, hogy sokan vannak, akik komoly felnőtt létükre szeretik a Sugababest vagy Rihannát, és egyáltalán nincs is kedvük szégyenkezni emiatt.