Rapperek versus rockerek a lemezlistákon

Vágólapra másolva!
Az elmúlt héten a lemezlisták tanúsága szerint megmérkőztek az alterosok a rapperekkel: újdonságok tekintetében olyan húzónevek mentek ölre, mint a hiphop színtérről Lil Wayne és Plies, az alternatívokat pedig például a Coldplay és Alanis Morissette képviselték. Az USA-ban megszerezte a trónt Lil Wayne, a briteknél viszont ugyanezt a Coldplay tette meg, így ha ez meccs volt, kikálthatunk egy döntetlent.
Vágólapra másolva!

Az USA-ban a múlt héten a kemény fémzene diadalmaskodott a lemezpiacon, most azonban a Disturbed egy hete első helyen indult albuma be kell, hogy érje a negyedik pozícióval, hogy utat engedjen a hiphopnak. Az első és második egyaránt új kiadvány, és mindkettőt rapper jegyzi, de bőven akad még más stílus az új belépők között, például olyan rockzenekar, amelyet véletlen ugyancsak hiphopban is utazó szupersztárok alkotnak.

A legelőkelőbb pozíciót foglalhatta el a héten új lemezével Lil Wayne. A New Orleans-ban született rapper először fiúcsapatban próbálkozott, majd hamarosan szólóban futott be, és akkora sikereket ért el, hogy a mostani, Tha Carter III című albumát már több amerikai, mainstream zenei médium is az év leginkább várt lemezének kiáltotta ki. A kedvező fogadtatásra számítani lehetett, hiszen már a debütáló The Block Is Hot harmadik lett megjelenésekor a lemezeladási rangsorban, a legutóbbi Tha Carter II pedig második, miközben saját stílusában már jó néhányszor meghódította a csúcsot is. A mostani várakozásokat csak fokozták a rajongóknak lassan beadagolt kislemezek, amelyek közül a Got Money is jól teljesített, a Lollipop című pedig heteken keresztül uralta a slágerlistákat. Mindezek után nem is csoda, hogy a Carter trilógia harmadik eleme rögtön a lemezlista élére került.

Másodikként nyitott az második lemezével előrukkoló Plies, aki először Tell Dem Karckers Dat című számával lett váratlanul ismert, majd egy koncerten kialakult, lövöldözésbe fulladt csetepaté árnyékolta be karrierjét. A Real Testament című debütje valószínűleg mindenkivel feledtette a múltat, az ugyanis annyira kapósnak bizonyult, hogy kiadásakor a második legjobban fogyó nagylemez volt az Egyesült Államokban. Most ezen az eredményen javítania nem sikerült ugyan, de a Definition Of Real című folytatással meg tudta ismételni az első bravúrt, és második lett nem csak a fősodorban, de Lil Wayne után foglal helyet az R&B/Hip-Hop és Rap listákon is.

A legjobb tíz között még további három újdonságot találunk, amelyek a hetediktől a kilencedik helyig egy kupacban foglalnak helyet. Hetedik lett a világ egyik legmenőbb producer duója, a Neptunesegyüttese, akik miközben fél kézzel a legnagyobb sztárok slágereit dobják össze, addig saját nevüket a N.E.R.D rockbandához adják szívesen. Ebben a kollektívában Chad Hugo és Pharrell Williams mellé Shay Haley szegődik, akik először 2001-ben játszottak együtt, és mostanra már a harmadik nagylemezüket dobják piacra Seeing Sounds címmel. Átütő slágerük ugyan egy sem volt, az albumaik azért jól fogytak: 2002-ben még gyenge közepest teljesítettek, majd a 2004-es Fly Or Die már hatodik lett az összesített ranglistán, most pedig nagyjából ezt a formát sikerült hozni ismét.

Nyolcadiknak érkezett meg a gyerekszínészből lett ikonikus énekes-dalszerző, Alanis Morissette, aki a pop iránya után inkább az alteros rock felé szaladt, és itt is ért el jelentős sikereket. Az áttörést számára a Jagged Little Pill című album hozta meg 1995-ben, amikor az első lett a piacon, amit aztán még kétszer is meg tudott ismételni, először 1998-ban, majd 2002-ben. Az utóbbi években egy gyűjteményes kiadvánnyal és sikerhozó lemezének akusztikus verziójával jelentkezett, ezek azonban maradtak a középmezőnyben, de a mostani Flavors Of Entanglement-tel, és a nyolcadik hellyel ismét visszanyert ázsiójából. Az aktuális listán rögtön utána találjuk a Top 10 utolsó új belépőjét, amelyet a My Morning Jacket country-t és pszichedelikus rockot ötvöző csapata szolgáltatott Evil Urges címmel. A zenekar 1998-as alakulása óta jó néhány változáson ment keresztül zeneileg, de kereskedelmileg biztos, hogy most a legjobbak, magasan megfejelve az eddigi személyes rekordként jegyzett 67. helyet, amit a 2005-ös Z című lemezzel értek el. A mostani legkelendőbb tíz lemez listáját a Weezer zárja, és így szépen kirajzolódnak az élboly ellenpólusai, egyik oldalon a rapperekkel, a másikon pedig az alternatív rockerekkel.

Az élmezőnyt elhagyva is találunk újdonságokat, de persze csak az egy héttel korábbi legjobbak Top 10-ből éppen kicsúszott lemezei után. Így először a 3 Doors Down, Ashanti és a Szex és New York filmzenéje sorakoznak, majd az első új belépő a húszadik helyen, a Montgomery Gentry-től a Back When I Knew It All, amely a country duó közepesnek mondható eredménye, hiszen volt már jobb is, például 2004-ben, mikor akkor aktuális nagylemezével lett tizedik. Csak két lépcsőfokkal került lejjebb egy másik folkot is felölelő zenei spektrumú előadó, Emmylou Harris, aki már 21. stúdióalbumát dobta piacra All I Intended To Be címmel. A terjedelmes életművel bíró énekesnő ugyan számos alkalommal ért el jó helyezést a country listán, mostani eredménye az eddigi legjobb mainstream sikere, amelyet csak hét évvel ezelőtti antológiája tud tisztes távolból követni. Az eddigieken kívül említést érdemel még az eladási rangsor ezen szakaszán a világ egyik legnevesebb dalszerzőjének fia, Jakob Dylan, aki Seeing Things című lemezével debütált, és 24. lett.

A slágerlistán bár a legtöbb rádiójátszást jegyezte egy hét alatt Katy Perry-től az I Kissed A Girl, az mégiscsak a második helyig jutott, az elsőt ugyanis a Coldplay szerezte meg a Viva La Vidával. Az előre lépők maitt a harmadik helyre esett vissza a korábbi első Lollipop, amelyet Lil Wayne és Static Major adnak elő. Újdonság a slágerek rangsorában nincs is, kiemelésre talán a Metro Station érdemes még, amely a legjobb eladást produkálta Shake It című számával, így négyet javítva tizediknek jött fel; illetve nagyot lépett előre a Pussycat Dollsis, amelynek When I Grow Up című dala lett 31.-ből 18.