Gorbacsov a Pizza Hutban eszeget, a Spice Girls a Tescóban intézi a karácsonyi bevásárlást, Michel Gondry másfél percbe sűríti szürreális képzeletének bakugrásait, Zinadine Zidane pedig az optikai szaküzletben rúg kapura. November 29-én, szombaton újra itt a Reklámzabálók Éjszakája a Kongresszusi Központban több mint hét órányi külföldi reklámfilmmel, köztük híres filmrendezők szpotjaival, szexis reklámokkal, magyar retró-hirdetésekkel és rengeteg George Clooney-val. A rendezvényt celebrálja az idei év ikonná vált reklámarca, "Lelkes" Emese, akinek tiszteletére hasonmásversenyt is levezényelnek a szervezők. A beugrót most megspórolhatod magadnak, ha játszol velünk.

"A fogyasztó már nem kajál be akármit" - a marketingszakma e felismerése hatja át az idei Reklámzabálók Éjszakájának gondosan válogatott, szekciókba rendezett programját. Az egyik bank sikeres reklámkampányának ("Köszönjük, Emese") főszereplőnőjét, Stefanovics Angélát kérték fel a szervezők, hogy e rendezvényt is népszerűsítse. "Angéla az életben is pont ugyanolyan, mint a reklámban, ezért nagyon hiteles tud lenni" - meséli Borsos Sándor, a "reklámzabálók" feje és e rendezvény főszervezője. "Nemzetközi szinten is gyakori, hogy nem túl ismert színészekből a reklám csinál celebet. Kedvencem a Budweiser Wassup-kampánya (amiben haverok telefonálgatnak egymásnak, és félig belehányva a kagylóba idétlenkednek, hogy "wassup", az esetek nagy részében közben meccset néznek, sört isznak, és az egész tényleg vicces - a szerk.), azok a srácok nem is voltak színészek, most pedig igazi világcelebek."

Nálunk néhány sörmárka próbálkozott az állandó szereplős, vicceskedő reklámsorozat műfajával, de először a UPC szőke kapitánya aratott ezzel a módszerrel. A kecsegtető példát a bankok előszeretettel követték, most már a Barátok közt előtt és után három bankos reklámcsalád életét is figyelemmel követhetik a nézők. Emese és filmbéli főnöke, Zoltán szerepeltetésével a rendezvényen a Reklámzabálók szervezői kiemelik ezt a hazai tendenciát, de - szerencsére - mutatnak mellette nemzetközieket is.

Külön szekcióba rendezve ismerkedhetünk például Michel Gondry "reklámművészeti" munkásságával, az ő esetében a művészet szó használata egyáltalán nem túlzás, reklámszpotjai ugyanis másfél percbe összerántott komplett kisfilmek, amelyek éppúgy visszatükrözik bizarr fantáziavilágát, mint nagyjátékfilmjei. Készített reklámot a Levi's-nek, az Air France-nek, a Fiatnak, a Polaroidnak és a Hewlett Packard-nak, és népszerűsítette munkájával a Smirnoff vodkát. (Ezek közül nekünk a Smirnoff-os tetszett legjobban, de lehet véleményt alkotni a fent belinkelt YouTube-videók alapján.) Ang Lee jó néhány reklámja szintén látható lesz a fesztiválon, többek között az is, amelyet egy szaúdi telekommunikációs cégnek készített. "Egy csomó olyan filmrendező van, akiről álmunkban sem gondolnánk, hogy reklámot is csináltak" - mondja Borsos Sándor. "Például David Lynch, Kusturica és Fellini is rendezett reklámot, persze nem akármilyet."

Szintén külön blokkban kerülnek vászonra az elmúlt évek legszexisebb szpotjai, vicces látni, hogy ezek mely termékeket népszerűsítettek: a Decathlon, a McDonald's, a Motorola, de még egy dzsesszfesztivál hirdetése is elég erotikusnak ítéltetett ahhoz, hogy e szekcióban szerepeljen. Láthatunk mexikói, hongkongi, egyiptomi reklámfilmeket, vírus-szpotokkal mutatkozik be a gerillamarketing, és olyan sztárok tűnnek fel a vásznon - ezúttal kurta szerepekben -, mint George Clooney (Nespresso, Martini), Jean Reno (Toyota), Emmanuelle Beart (H&M), Sophie Marceau, David Beckham. Még Gorbacsov is megmutatja magát egy Pizza Hut-hirdetésben.

Az idei rendezvény újdonsága, hogy Ifjú Penge címmel pályázatot hirdettek a marketingszakmán kívüli fiatalok számára. A feladat a "reklám reklámozása" volt, de ezen belül nem állítottak téma- vagy műfajbeli korlátot. Kétszáz alkotás érkezett be, ezek között szerepel film, plakát, kampány és újsághirdetés is. A döntőbe került, közel nyolcvan mű látható is a Reklámzabálók site-ján, mindegyikre lehet szavazni. Az interneten szavazókon kívül értékeli a munkákat egy hatfős szakmai testület, illetve egy civil zsűri, a média világában jártas tizenkét emberrel: Hajós András, Bakáts Tibor Settenkedő, Zsédenyi Adrienn, Boross Lajos és Sas István is pontoz. A végső győzteseket a Reklámzabálók Éjszakáján hirdetik ki, összesen 11 kategóriában osztanak díjakat.

Az Emese-hasonmásverseny a MyVIP-en zajlik, ott lehet szavazni a jelöltekre, a Reklámzabálók Éjszakáján a 12 döntős közül a legemesébb Emesének személyesen Zoltán (Turek Miklós) fogja átnyújtani a virágcsokrot éjfélkor.

Reklámzabálók Éjszakája - 2008. november 29., Kongresszusi Központ (XII., Jagelló út 1-3.). Jegyár: 2900 Ft (a délutáni programra, 14.00 - 18.00); 5400 Ft (az esti programra: 19.00 - 04.00) 14 éven aluli gyermekeknek ingyenes.