A Nincs Lehetetlen című holland programsorozat egy hét alatt negyven eseményt vonultat fel. A Holland Kultfesztet 2008 tavaszán rendezték meg először, hogy ízelítőt adjanak a kortárs holland művészek munkásságából, és hogy szorosabbra fűzzék az országok közti kulturális kapcsolatokat. Még maguk a rendezők sem gondolták, hogy a siker ekkora lesz, csodálkozás helyett azonban inkább nekivágtak a második fesztivál szervezésének, mely idén Nincs Lehetetlen néven fut, és a programokat nézve most sem okoz csalódást.
A legnagyobb esemény talán Anton Corbijn látogatása, és az eköré szerveződött programok. A holland fotós három évtizedes munkássága során a modern vizuális kultúra számos területén kipróbálta magát: készített rövidfilmeket, tervezett színpadképet, rendezett videóklipeket (teljes lista), de legnagyobb szerelme a fotózás maradt. Olyan sztárokról készített portrékat, mint David Bowie, Johnny Depp, Nicolas Cage és Cameron Diaz, együttműködött a Nirvana, a Coldplay, a Joy Division zenekarokkal, a U2 és a Depeche Mode albumaihoz egész arculati portfoliót komponált (például a U2 Achtung Baby és The Joshua Tree című lemezeihez készített sorozatot, itt egy érdekes video a fotózásról).
Fotóit az teszi különlegessé, hogy modelljeit nem az idealizált hollywoodi csillogásban ábrázolja, inkább közvetlen, meglepően életszerű helyzetekben, szembeállítja a róluk konstruált képet a látottakkal. Corbijn életművében több irányból vizsgálja a sztárságot mint fogalmat és mint pszichológiai, társadalmi kérdést. Az a.somebody című sorozatában például elhunyt zenészek bőrébe bújva állt saját gépe elé, tovább feszegetve a sztárok identitásának és mítoszának kérdését, de külön sorozatot szentelt a paparazzi-jelenség kritikájának is.
Műveiből április 29-én nyílik kiállítás a Ludwig Múzeumban: az egész életművet átfogó tárlat több mint 200 portrét sorakoztat föl, köztük olyanokat is, melyeket a kortárs portréfotózás legfontosabb alkotásaként tartanak számon. Nem maradnak ki a sorból a mozgóképek sem: a kiállítás alatt megtekinthetjük a legfontosabb videókból készült válogatást is. A retrospektív kiállítás többek között azért számít szenzációnak, mert a legendás fotós képeit először állítják ki a kelet-európai térségben. Július 5-ig látható a Ludwigban.
A Magyarországra látogató fotóssal személyesen is találkozhat a közönség, még hozzá április 23-án, az A38 Hajón, ahol öt órakor kezdődik Corbijn Control című Joy Divison-filmjének vetítése, amely után maga a rendező válaszol a nézők kérdéseire. Ha Anton Corbijn-ról beszélünk, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a '70-es évek egyik legmeghatározóbb zenekarának számító Joy Division iránti őrült rajongását. Corbijn saját bevallása szerint a kezdetektől fogva a zenekar hatása alatt állt, és csak azért költözött Hollandiából Angliába, hogy közelebb legyen ehhez a típusú zenéhez. Számos fotót készített az együttesről, és rendezett videoklipet nekik (az Atmosphere-t). Control című filmje Ian Curtis, az énekes életét eleveníti fel az iskoláséveitől kezdve az egészen a fiatalon bekövetkezett haláláig. Végigvezet minket egy epilepsziával küszködő, szorongó fiatal életén, aki bár sikert sikerre halmozott, a depresszió, a hírnév árnyoldalai és a magánéleti válság elől az öngyilkosságba menekült.
A film, amely miatt Corbijn a saját házára is jelzálogot vett fel, a 2007-es cannes-i filmfesztiválon debütált, ahol rendkívül pozitív fogadtatásban részesült, Angliában is számos díjjal jutalmazták. A beszélgetés után, este kilenc órától Joy Division emlékzenekarok idézik meg az együttes és a tragikus sorsú énekes emlékét. Fellép többek közt a Closer to Curtis, a Dee Staat, de ott lesz Müller Péter J.D. Isolated nevű formációja is.
A Nincs Lehetetlen programsorozatának másik fontos eseménye a Toneelgroep Amsterdam társulat vendégszereplése. Ők Hollandia legnagyobb repertoárszínháza, Magyarországra John Cassavetes Premier című filmjének színpadi adaptációjával érkeznek. Cassavetes-t az amerikai független film atyjának kiáltották ki a kritikusok, nem véletlenül: olyan maradandó alkotások fűződnek a nevéhez, mint az Arcok, az Egy hatás alatt álló nő, Egy kínai bukméker meggyilkolása. Rengeteg díjat és jelölést gyűjtött be rendezőként és színészként is, mégis a világot jelentő deszkák vonzották igazán. Premier című filmje is ekörül a téma körül forog: bepillanthatunk egy színtársulat zaklatott főpróbahetének kulisszái mögé. A társulat vezető színésznője, Myrtle (a filmben a legendás színésznő, Gena Rowlands alakította) nehezen birkózik meg a neki szánt szereppel: egy fiatalságához görcsösen ragaszkodó asszonyt kell eljátszania. Mikor szemtanúja lesz egy fiatal rajongója halálnak, elszabadul a pokol: összemosódik számára a színház és a valóság. Már a film is mesterien szövi össze a színház világát és a való életet, de ez színpadon eljátszva felerősíti az önreflexió hátborzongató hatását. Az előadás két este, április 24-én és 25-én holland nyelven, magyar feliratozással látható a Nemzeti Színházban.
Részlet az előadásból |
A KINO (volt Szindbád) moziban zajlik április 25-27. között a Holland filmek hétvégéje, amelynek keretében hat játékfilmet és négy dokumentumfilmet vetítenek, egytől egyig az elmúlt években készült, filmkritikusok által elismert alkotások. Aki figyeli a holland filmeket, annak biztosan ismerős Nanouk Leopold és Mijke de Jong rendezők neve. Nanouk Leopold Guernsey című remek filmje volt az, amelyik elnyerte a fődíjat a furcsa székesfehérvári Alba Regia filmfesztiválon. A holland filmhétvégén is ezt az alkotást láthatjuk tőle. Mijke de Jong rendezőtől a Katyja húga című filmet vetítik, amely egy Hollandiába emigrált orosz család viszontagságos sorsát mutatja be. A Minden a szeretet című romantikus családi vígjáték, ami szintén szerepel a mustrán, igazi sikerfilm - csak Hollandiában egymillióan láttak.
A Blikkel című filmben megismerhetjük egy kis termetű, halálosan beteg ember történetét, aki fityiszt mutatott a végzetének, közkedvelt médiasztár lett és megalapította a hollandok egyik kedvenc tévécsatornáját; Sonja Wyss első nagyjátékfilmjét, A téli csend-et varázslatos és megdöbbentő képi világa miatt érdemes megnézni. Az E.T. jelentkezz című dokumentumfilm olyan embereket mutat be, akik megszállottan kutatják a földönkívüli lényeket, olyan kérdéseken gondolkodva, hogy ellenségként vagy barátként viszonyulnának-e hozzánk, és miképp lehetne kommunikálni velük.
Kocka a Guernsey című filmből |
KONCERTEK A FESZTIVÁLON
Az angoltudás - hacsak nem tudunk hollandul - erősen ajánlott, mert a filmek többségét holland szinkronnal és angol felirattal láthatjuk. A Holland Filmhétvégéhez csatlakozott egyébként a Duna Televízió is; egész májusban korábbi holland filmeket sugároznak, többek között a meggyilkolt holland rendező, Theo van Gogh Az összeesküvés című filmjét.
Több kiállítás is nyílik a Holland Kultfeszt apropójából, ezek közül a Merlin Színházban látható biciklis fotókiállítást emeljük ki. Biciklis divat a hétköznapokban címmel hirdettek korábban pályázatot a szervezők, az erre beérkezett legjobb műveket április 22-én, szerdán, a Föld napján a BAD (Bicycle Art and Design) csoport divatbemutatójával és bulival összekötött megnyitón láthatjuk először.
Hollandokról lévén szó, formabontó színházi produkciókból sem lesz hiány a fesztivál programjában, rögtön itt van például Dries Verhoeven vizuális művész konténermozija, amely a Moszkva téren lesz felállítva április 23-25. között. Naponta négy alkalommal (háromtól hatig minden egész órában kezdődik a vetítés) láthatjuk a furcsa filmet, amelyben visszafelé peregnek a filmkockák, így olyan apró, mindennapi mozzanatokra irányítva rá figyelmünket, ami mellett máskor elsuhannánk.
Verhoeven konténermozija |
Egy másik érdekes kísérlet a SPACE műhelyé, amely a Trafóban próbál meg a közönség soraiból érkező merész vállalkozókból hőst faragni. A jelölteket először egy Látnoknő fogadja, aki megállapítja a személyre szabott hős-típust (mindennapok hőse, alternatív hős, botrányhős, erotikus hős stb.). Ezután a társulat hozzáértő segítsége mellett a jelentkezőnek ki kell állnia egy próbát, és miután ez sikerült, jöhet a kiemelt pódium, a konfettizápor, a reflektorfény és az autogramosztogatás - 15 percig. Utána ugyanis jön a következő villámhős, és ez így megy egész este. A hősfordulók óránként kezdődnek. Mindez április 27-án és 28-án zajlik a Trafóban, mindkét nap este nyolctól folyamatosan lépnek színpadra a "hősök". Nézd meg itt videón, ki mit kezd a 15 perces hírnévvel!
Idén is lesznek felolvasószínházi előadások a Merlin Színházban, ezúttal a holland dráma anyakirálynője, a 75 éves Judith Herzburg és a négy évtizeddel fiatalabb Esther Gerritson egy-egy művével ismerkedhet meg a közönség, mindkettő családi dráma. Április 19-én, illetve 26-án látható a két előadás.