Majdnem minden a máról szól

Vágólapra másolva!
Kevés embernek van ideje és pénze lemenni Pécsre, a színházi szakma legnagyobb megmérettetésére, ezért inkább csak a szakmabeliek és a legádázabb rajongók tolonganak a június első heteiben zajló POSZT előadásain. Pedig sok itthon maradót is érdekelnének a válogatott előadások, ezért számukra szépen összeszedtük mind a tizennyolcat. Rémmese, színpadi metafizika és akváriumszínház - majdnem mind a mai életünkről szól. 
Vágólapra másolva!

"A színház olyan drog, ami nem öl" - mondta lelkesen Janisch Attila filmrendező, az idei POSZT versenyprogramjának összeállítója, aki erről ebben az évben igazán testközeli tapasztalatot szerezhetett, ugyanis 198 előadást nézett végig. Azt állítja, nem akart koncepciót diktálni a tavalyi válogatás nyomán előállt vitából okulva, mégis egy irányba mutatnak a kiválasztott darabok: Janisch Attila szívéhez közel állnak az aktualizáló, modern darabok, kedveli a látványos, színes díszleteket és a fizikai színházat.

Előző évben Kukorelly Endre válogatta a darabokat, és szempontjait több kritika is érte. Janisch Attila szerint viszont igenis fontos volt kinyitni bizonyos kapukat, és beengedni azt a friss szemléletet, ami a függetlenek irányából érkezik. "Már könnyen képviselem azt az elvet, hogy minden kiválasztott előadásnak önmagában kell érdekesnek lennie számomra" - mondja Janisch.

18 előadás jutott be ebben az évben a Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramjába, ebből két határon túli, tíz budapesti. Meglepő, hogy egy előadással sem képviselteti magát idén a kaposvári Csiky Gergely Színház, amelyet az ország egyik legjelentékenyebb társulatának tartanak sokan, és 2001 óta mindig sikerült a versenyprogramban bemutatni valamilyen darabot. Viszont három rendező is van, aki két-két előadással szerepel a versenyben, Janisch Attila szerint mindhárman két teljesen más előadást alkottak meg, ezért válogatta be mindkettőt. Mohácsi János nagy felfedezés, mesélte el Janisch; Horváth Csaba régi nagy szerelem, ez érződik a válogató nyilatkozataiból is, lelkes, elérzékenyült hangon beszél a fizikai színház fontos magyarországi képviselőjéről; Ascher Tamás pedig a harmadik kiemelt direktor.

Több előadást is sajnál, amelyek végül nem kerültek a programba, ezek közül is leginkább A jeg-et, a Krétakör három éve bemutatott előadását, amelyet némileg átalakítva átvett a Nemzeti Színház. Legfőbb oka, hogy kimaradt, az az új szabály, amelyet Mundruczó Kornél Frankenstein-terv-ének tavalyi POSZT-győzelme után hirdetett meg a Színházi Társaság: száz főnyi nézőszám alatti kamaraszínházi előadásokat nem lehet beválogatni.

A szemle június 4-én, csütörtökön kezdődik a pécsiek előadásával, mi pedig egy kézhezálló cikkben összefoglaltuk az itthon maradóknak, mely előadások mérkőznek most egymással a nézők kegyeiért. Online POSZT-katalógus: az évad legjobbjai egy bekezdésben.

+ + +

Botho Strauss: A PARK, Nemzeti Színház, Budapest

Alföldi Róbert már foglalkozott Szent Iván éjjelével a Bárkában, s idén tavasszal is hasonló témához nyúlt. A német Botho Strauss által jegyzett A park című darabban Oberon és társai térben és időben nagyot ugranak, egészen a hetvenes évek Berlinjéig. Az erdő furcsa alakjai itt helyi figurákkal kiegészülve térben és történetileg is több síkon bonyolódnak egymásba, parkban és parkon kívül egyaránt. A vegyes reakciókat kiváltó előadást a Nemzeti elit alakulata viszi a hátán (László Zsolt, Nagy Mari, Stohl András, Rátóti Zoltán), de emlékezetes talán csak a két német házaspár bizarr szerelmi sokszöge és Makranczi Zalán hátborzongató bikaüvöltése marad. A bonyolult filozófiai darabot a rendező nem igazán siet előzékenyen a néző tányérjára tenni, a drasztikusan tálalt előadást így mindenki úgy emészti meg, ahogy tudja. A díszletek szívbemarkolóan gyönyörűek, és a meztelenséggel is nagyvonalúan bánik a rendező. A kritikusok tapsolnak, örülnek az ínyencfalatnak, grandiózus kortárs színház a Nemzetiben, a közönség meg nyeldekel, és sejteni véli, nagyot látott.

Nézzen képeket az előadásról!

A POSZT-on játsszák: június 8. 20.00 (Nagyszínház)

Fotó: Hajdú D. András
A park | Fotó: Hajdú D. András | Nézzen még képeket!

+ + +

Makszim Gorkij: BARBÁROK, Katona József Színház, Budapest

Lehet, de nem érdemes vitatkozni azzal az állítással, hogy a Katonában állt össze az egyik legsokszínűbb és legütőképesebb fiatal színészcsapat az országban. A sokszínűség a repertoárra is igaz: a színház rengeteg idei bemutatóit nézve vegyes a kép, mind tematikát, mind színvonalat nézve. A felhozatal egyik erős darabja a Barbárok; az előadásban a klasszikus alapanyagot Ascher Tamás (furcsamód ő rendezte az Örkény-musicalt, a Jógyerekek képeskönyvé-t is, megcsillogtatva többarcúságát) sajátos attitűddel, szatirikus és könnyed hangvétellel dolgozta fel. A nézőtérre is átáradó hőség, Kocsis Gergő, Bán János izzadt feje, a nők feketéllő hónaljbozontja, Fekete Ernő rezignált iszákossága örökre emlékezetes marad.

A POSZT-on játsszák: június 10. 21.00 (Nagyszínház)

Fotó: MTI
Barbárok | Fotó: MTI | Nézzen még képeket!

+ + +

Julian Crouch-Phelim McDermott: JÓGYEREKEK KÉPESKÖNYVE, Örkény Színház, Budapest

Ennek az előadásnak nagyon drukkolunk, ugyanis sok játékos ötlet és művészi személyiség találkozik benne, nem utolsósorban pedig számunkra örökre bizonyította, Gálffi László remek színész, csak kell neki az erős arcfesték és az irónia. Mostanában hatalmas termeket lehet megtölteni a zenés darabokkal, legyen az operett vagy külföldről importált musical. Nem rosszak ezek a produkciók, csak ritkán jutnak a művészi teljesítmény és kreativitás csúcsára. Az Örkény Színház úgy csinált hatalmas tomboló tapsot kivívó, szórakoztató, látványos zenés darabot (alapvetően: musicalt!), hogy közben sikerült mélységeket is megjelenítenie a színpadon. Minőségi alapanyaghoz nyúltak eleve: a brechti kabaré-színház modern képviselőinek, a brit Tiger Lillies formációnak első nagy sikerét, a bábos-pantomimes Torzonborz Péter-t vitték színre Parti Nagy Lajos leleményes fordításában, az Örkény nagyszerű színészgárdájával. A titok, úgy tűnik, a végsőkig fokozott irónia - végeredményben ez egy groteszk, morbid rémmese, amiben a "rossz" gyerekek különböző, furcsábbnál furcsább módokon lelik halálukat, nem is részletezzük, hogyan. Mindez nem csak nevetésre ad okot, de akár még el is gondolkodtat a szülő-gyerek problémákon. Az előadás tele van sziporkázó ötlettel és alakítással, és a színészek láthatóan lubickolnak szerepeikben. Egyszóval jó hangulatú előadás, bár hallottunk olyanról, aki rémüldözve kiment vagy éppen unatkozott. De aki érti és kedveli Tim Burton fekete humorát, ezt is szeretni fogja.

Nézzen képeket az előadásból!

Nézzen részletet az előadásból!

Olvassa el ajánlónkat, amiből kiderül, hogy hogyan született a történet alapjául szolgáló 150 éves mesekönyv!

A POSZT-on játsszák: június 7. 18.00 és 21.30 (Nagyszínház)

Fotó: Karip Timi
Jógyerekek képeskönyve | Fotó: Karip Timi | Nézzen még képeket!

+ + +

Tracy Letts: AUGUSZTUS OKLAHOMÁBAN, Vígszínház, Budapest

Tracy Letts 2007-ben íródott színműve, az Augusztus Oklahomában napjaink egyik leghangosabb sikersztorija az amerikai Broadway-n. A Vígszínház új direktora, Eszenyi Enikő azonnal lecsapott rá, így a kontinensen először a Vígszínház tűzte műsorra a tragikomikus, fanyar, de sziporkázó humorú drámát. És ha már debütálás, a rendezőnő megtett mindent, hogy az esténként 1000 néző ne csalódjon: első ligás szereplőgárda, kiegészítve olyan külsősökkel, mint Gyabronka József; látványos színpad és monstre feldolgozás. A darab három felvonáson keresztül építi le az amerikai álom eszményképét az üres, illúziók nélküli, magányos valóság talajáig. Előttünk egy oklahomai család, melynek tagjai a boldogságot keresték vagy keresik még mindig, de valamit nagyon elrontottak. Eugene O'Neill legjobb hagyományai kelnek életre a darabban, a megcsúszott szereplők itt is iszogatnak, gyógyszert szednek, sőt füveznek és néha csúnyán beszélnek. "Fantasztikusan jó színészi összjáték" - mondta az előadásról Janisch Attila filmrendező, ódákat zengve Pap Vera zseniális játékáról. Mivel a Vígszínházzal kapcsolatban a színházbajárók egy része eddig vaskos előítéleteket táplált, most sokan azon örvendeznek, hogy az igazgatói posztot nemrégiben elnyert Eszenyi Enikővel új szelek kezdenek majd fújni a teátrumban.

Nézzen részletet az előadásból!

Olvassa ajánlónkat!

A POSZT-on játsszák: június 12. 21.00 (Kamaraszínház)

Fotó: Vígszínház
Augusztus Oklahomában | Fotó: Vígszínház | Nézzen még képeket!

+ + +

Makszim Gorkij: ÉJJELI MENEDÉKHELY, József Attila Színház, Budapest

Az orosz vonalat az Árpád-híd lábánál is komolyan gondolják; ezúttal egy érettségi-klasszikus került terítékre, Horváth Csaba tálalásában. A furcsa újraértelmezésben Gorkij figurái egy hatalmas mekis enteriőrben abuzálják egymást és önnön magukat, és amellett, hogy a Luka (Méhes László játssza)-Ronald McDonald párhuzam első blikkre olcsónak tűnik, nem lehetnek kétségeink, hogy a plasztikkörnyezetben vívott csaták semmi jóra nem vezethetnek. Talán nem tartozik a darabtól való sztenderd elvárások közé a tánc erőteljes felhasználása, de itt és most érdekes vonalat kölcsönöz Horváth Csaba rendezésének. A POSZT versenyprogramjának válogatója, Janisch Attila filmrendező nagy védelmezője az előadásnak, szerinte ez a szakma által alulértékelt, meg nem értett produkció, ami kubricki magasságokba emeli témáját.

A POSZT-on játsszák: június 9. 20.00 (Nagyszínház)

Fotó: MTI
Éjjeli menedékhely | Fotó: MTI | Nézzen még képeket!

+ + +

Georg Büchner: LEONCE ÉS LÉNA, Maladype Színház, Budapest

Talán ez az a darab, aminél legjobban sajnáljuk, hogy nem láttuk eddig, ugyanis az ötlet, ahogy a Maladype társulata hozzányúlt Leonce és Léna amúgy nem túl kacifántos szerelmi sztorijához, nagyon merészen és izgalmasan hangzik. Előadásuk érdekessége, hogy Büchner 25 jelenetét négyféleképpen gondolták el, és a nézők mindig az aktuális előadáson választanak a száz jelenetből. Így minden egyes előadás más és más, a valószínűség-számítás törvényei szerint alig van esély, hogy ugyanazt lássuk két egymást követő estén. A különböző variációkban más Léna, más Leonce, az egyik előadás vicces, a másik komor. Ha mi színházat támogató mecénás bankigazgatók lennénk, akkor feltétlenül pénzelnénk egy DVD-t, amin az összes jelenet látható, hat órán keresztül, különböző extrákkal. Az előadást egyébként ugyanaz a Balázs Zoltán rendezte, aki most a Nemzetiben a futurisztikus jelmezekkel operáló Amalfi hercegnő-t is.

A POSZT-on játsszák: június 7. 17.00 és 21.00 (Kamaraszínház)

Fotó: Hektor
Leonce és Léna | Fotó: Hektor | Nézzen még képeket!

+ + +

William Shakespeare: A VELENCEI KALMÁR, Gárdonyi Géza Színház, Eger

A tavalyi POSZT-on is szerepelt Zsótér-rendezés, cseppet sem meglepő, hogy az idein is, hiszen Zsótér Sándor az egyik leginvenciózusabb rendező mostanában. Az egri társulattal most először dolgozott, velük vitte színre Shakespeare egyik legelevenebb drámáját, A velencei kalmár-t. Nem akárhogyan: az egész történet egy hatalmas panelház tizenakárhány négyzetméteres szobájában játszódik (az erkélyeken mászkálni lehet), matracok között, a falra szívműtétet vetítenek, és a szöveg olyan pőre, hogy mai darabnak is elmenne a fél évezredes dráma. Néhány kritikus ugyan érdektelennek és kimódoltnak látta az előadást, de ez nem biztos, hogy megegyezik a nézők ítéletével.

A POSZT-on játsszák: június 8. 18.00 és 21.00 (Kamaraszínház)

Fotó: Gárdonyi Géza Színház
A velencei kalmár | Fotó: Gárdonyi Géza Színház | Nézzen még képeket!

+ + +

Moliére: A KÉPZELT BETEG, Pécsi Nemzeti Színház, Pécs

A Pécsi Nemzeti Színházból két előadás is bekerült a versenyprogramba, mindkettő Mohácsi János rendezése, csak míg A képzelt beteg kamaraelőadás méretű, addig Arthur Miller A salemi boszorkányok című műve alapján alkotott Istenítélet monstre nagyszínpadi darab. Sok szempontból hasonlóak viszont, például erősen aktualizál mindkettő. A képzelt beteg esetében Mohácsi János testvére és gyakori szerzőtársa, Mohácsi István formálta át Moliére szövegét teljesen mai kortárs darabbá. Így a francia komédiaszerző könnyű kis vígjátéka a halált megidéző komor darab lesz. A díszlet (Fodor Viola munkája) nagyon hangsúlyos és meglepő: a színészek kék-zöld színekben pompázó akváriumok között játsszák végig az előadást. A produkció már kiérdemelte a kritikusok díját is.

A POSZT-on játsszák: június 4. 18.00 (Kamaraszínház)

FotA3: KA¶rtvA©lyesi LA!szlA3
A képzelt beteg | Fotó: Körtvélyesi László | Nézzen még képeket!

+ + +

Arthur Miller: ISTENÍTÉLET, Pécsi Nemzeti Színház, Pécs

Három tucat szereplővel igazi nagyszínpadi produkciót láthatunk a POSZT-on: a Pécsi Nemzeti Színház a fesztivál hazai pályáján játssza az október óta futó A salemi boszorkányok-verziót. Mohácsi János (ő jegyzi a szintén pécsi színekben versenyző A képzelt beteg-et) erőteljes zenei alátámasztással és látványos színpadképpel gondolja újra az eredeti sztorit. Most újra beigazolódik, hogy imád tömegeket mozgatni a színpadon. Érdekesség, hogy Mohácsi szempontjából többszörösen is igaz az újragondolás tézise, hiszen anno Kaposváron már dolgozott ezzel az anyaggal. Ebben az értelmezésben az emberek hiszékenysége és befolyásolhatósága ad Miller darabjának aktualitást.

A POSZT-on játsszák: június 5. 17.30 (Nagyszínház)

Fotó: Körtvélyesi László
Istenítélet | Fotó: Körtvélyesi László | Nézzen még képeket!

+ + +

Tasnádi István: FÉDRA FITNESS (KoMa és Alka.T), Budapest

"Anyám, nem baszlak meg, mert öreg vagy!" - hangzik el az előadásban, ebből már rögtön látszik, rendhagyó feldolgozása ez az ókori történetnek (vagy Racine klasszicista drámájának). Számunkra ez a darab olyan volt, mintha csak a feloszlott/átalakult Krétakör lelkesedése és merészsége támadna föl egy nagyszerű modern produkcióban. Ráadásul a Fédra Fitness-ben régi krétakörösök (Csákányi Eszter, Scherer Péter, Bánki Gergely és Katona László) tűnnek fel, és az író, Tasnádi István nevéhez is jó pár krétakörös siker (Hazámhazám, NEXXT) fűződik. A színészek többségét adó KOMA Társulat tavaly nem véletlenül került be a POSZT versenyébe, fiatal és tehetséges tagjai méltó, ígéretes partnerei a krétakörösöknek. Phaidra ismert ókori történetét (a feleség beleszeret mostohafiába, és mikor az visszautasítja, bosszúból intrikálni kezd a fiú ellen férjénél, majd bevádolja, hogy megerőszakolta) Tasnádi István (aki most rendezőként is kezébe vette a darabot) erőteljesen modernizálta, nemcsak a szöveg erős, hanem például az egész ókori történetet az óbudai Eurocenter bevásárlóközpont fitnesztermében játszódik (Pécsett is sikerült hasonló környezetet találni).

Nézzen képeket!

Olvassa ajánlónkat!

A POSZT-on játsszák: június 10. 16.00 és 20.00 (F3 Fitness Központ)

Fotó: Gebauer Hanga [origo]
Fédra Fitness | Fotó: Gebauer Hanga [origo] | Nézzen még képeket!

+ + +

BÉRHÁZTÖRTÉNETEK 0.1, Szputnyik Hajózási Társaság, Budapest

Furcsa előadás ez, de az Janisch Attila több nyilatkozatából is kiderült, hogy egyik nagy kedvence. Mi vegyes érzelmekkel álltunk fel utána, pedig nagyon szurkoltunk Bodó Viktornak és szimpatikus kezdeményezésének, vagyis annak, hogy kerített maga mellé egy lelkes amatőr csapatot, amellyel szabadon alkothat. Valószínűleg annyira szerettük Bodó Viktor régebbi katonás rendezéseit, hogy a kissé parttalannak tűnő Bérháztörténetek-kel nem tudtunk mit kezdeni. Az előadás egy elképzelt bérház lakóinak életéből filmszerűen villant föl jeleneteket, amelyek, mint a megelevenedő fényképek vagy képeslapok, szépen sorban követik egymást. Sztori nincs, a krétakörös Gyabronka József, mint fásult ingatlanos vezeti lakásról lakásra a kekeckedő leendő bérlőt, akit minden alkalommal más meghívott művész játszik (amikor mi láttuk, Bodó Viktor keresett magának albérletet). Sok jó ötlet sorjázik egymás után, de amikor még mi láttuk, nem állt össze egy feszes, nevetős fekete komédiává. Könnyen előfordulhat, hogy azóta igen, ezért biztatunk mindenkit, nézze meg Pécsett vagy itthon.

Nézz részletet az előadásból!

A POSZT-on játsszák: június 8. 18.30 és 23.00 (Eck Imre Balett-terem)

ForrA!s: [origo]
Bérháztörténetek 0.1 | Fotó: Szputnyik | Nézzen még képeket!

+ + +

HŰ, DE MESSZE VAN PETUSKI!, Stúdió "K" Színház, Budapest

A Stúdió K-tól utoljára a Philoktétész-t láttuk, ahol minimál térben, korrekt színészi alakítások elevenítették fel Trója történéseit, ettől függetlenül a bemutató óta eltelt másfél évben serényen dolgozott a társulat. Egyik tavaly őszi premierjük a Petuski, ami a többek közt Pintér Bélától is ismert színházi mindenes, Tamási Zoltán magánszáma a Ráday utcában: Tamási színpadra viszi, megrendezi és el is játssza a lecsúszott orosz alkoholista szerepét, aki irigylésre cseppet sem méltó és a töménytől bűzlő életét sztorizza el a közönségnek a Moszkvából a Petuskáig vezető 130 kilométeres vonatúton. "Az egész történetünk benne van, iszonyú sok melegséggel és iróniával" - mondta az előadásról Janisch Attila, utalva arra, az utazás nemcsak térben, de főleg időben zajlik a feneketlen szocializmusba. Az előadás újfent lehetőséget nyújt Kakasy Dórának, hogy bebizonyítsa, többet tud a Barátok közt színészi színvonalánál.

A POSZT-on játsszák: június 5. 18.00 és 22.00 (Szobaszínház)

+ + +

Ödön von Horváth: KASIMIR ÉS KAROLINE, Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza

Sokan, sokszor nyúltak Ödön von Horváth a húszas-harmincas évek fordulóján született darabjához. A rendkívül termékeny szerző - akinek halála sem volt mindennapi (a Champs Elysées-n séta közben egy váratlanul kitört vihar miatti kidőlt gesztenyefa sújtotta halálra 37 éves korában) - Kasimir és Karoline-ját idén Nyíregyházán vitték színpadra. A monstre feldolgozásban 29 szereplőt mozgatnak, a színészek nézőtérszerűen elrendezett, virítóan piros széksorok közt játszanak - a nézőtéren ülő közönséggel szemben. Forgács Péter rendező nagyon maivá formálta át Faragó Zsuzsa dramaturggal a történetet: a sztori a müncheni Oktoberfesten játszódik, válság van (a darab születésekor is az volt), Kasimir éppen elveszti állását, és az emberi kapcsolatokban általános az üzemzavar. Forgácsék kreatívan és szabadon húznak az eredetiből, illetve illesztenek be vendégszöveket. Látszik, hogy a lényeg, hogy egy mai közönséghez szóló előadást készítsenek. A zenében ugyanilyen rugalmasan járnak el, heavy metál, Karády és Vámosi János kerülnek zavar nélkül egymás mellé. Érdemes megemlíteni, e modern változat kapott kritikát a durva, obszcén beszéd túlzott használatáért, olyan is volt, aki korhatárért reklamált - érzékenyebb nézőknek ezt érdemes figyelembe venni.

Nézzen részletet az előadásból!

A POSZT-on játsszák: június 6. 17.00 és 21.30 (Kamaraszínház)

Fotó: Móricz Zsigmond Színház
Kasimir és Karoline | Fotó: Móricz Zsigmond Színház | Nézzen még képeket!

+ + +

William Shakespeare: HAMLET, Hevesi Sándor Színház, Zalaegerszeg

A zalaegerszegi Hamlet rendezője újraértelmezte Shakespeare unásig ismert darabját, és az eredmény nemcsak azért újszerű, mert itt a fiatal Hamlet szaxofonozik vagy fürdőkádban merengve mondja nagymonológját, hanem mert valamiféle kamasz-Hamlet lett belőle, amelyet generációs feszültségek és kisfiús tanácstalanság, düh mozgat.

A POSZT-on játsszák: június 6. 17.30 (Nagyszínház)

Fotó: Hevesi Sándor Színház
Hamlet | Fotó: Hevesi Sándor Színház | Nézzen még képeket!

+ + +

Háy János: A GÉZAGYEREK, Szabadkai Népszínház, Magyar Társulat

Bérczes László, akinek nevét leginkább a Bárka több mint 10 (!) éve futó Mulatság című előadásához köthetjük, új rendezésével kortárs magyar anyaghoz, Háy János A Gézagyerek-éhez nyúlt, és tette ezt Szabadkán. Saját bevallása szerint A Gézagyerek naiv színház, ahol "ártatlanul, irónia és cinizmus nélkül szólalunk meg, az együgyűség természetességével állítunk-kérdezünk mindent" - az értelmezés és a továbbgondolás pedig 100%-ban a nézőre marad. A történet egy autista gyerek (felnőtt) kiszolgáltatottságával szembesíti a nézőt. Érzékeny, húsbavágó téma ez, amelyet a szabadkai társulat kimunkált karakteralakításokkal visz közelebb a közönséghez.

A POSZT-on játsszák: június 8. 17.00 és 21.00 (Kamaraszínház)

Fotó: Szabadkai Népszínház
A Gézagyerek | Fotó: Szabadkai Népszínház | Nézzen még képeket!

+ + +

Tamási Áron: A CSODA, Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy

Ahogy tavaly is erős volt a felhozatal határon túli résztvevőkből a POSZT-on (karakteres darab volt például a Love and Money), szokásos módon idén is koncepció a külhoni vonal markáns képviselete. A Gézagyerek-et már taglaltuk fentebb, a fesztivál másik ilyen programja pedig egy Tamási Áron-feldolgozás, melyet a sepsiszentgyörgyiek hoznak el Pécsre. A folklorisztikus alapanyagot Bocsárdi László szürreális szósszal önti nyakon - a színpadon például az író Tamási is materializálódik -, így a képzelet és a valóság határán egyensúlyozó előadást mindenképpen érdemes bekarikázni a műsorfüzetben.

A POSZT-on játsszák: június 10. 18.30 (Kamaraszínház)

Fotó: Tamási Áron Színház
A csoda | Fotó: Tamási Áron Színház | Nézzen még képeket!

+ + +

Szálinger Balázs: KALEVALA, Forte Társulat, Budapest

Mucsi Zoltán egy táncos darabban? Bár a higanymozgású színész szerepeltetése elvileg ellentmond a fizika alapvető törvényeinek, Horváth Csaba Kalevala-feldolgozását nézve ez nem tűnik fel, Mucsi mint Vejnenöjnen harmóniában dolgozik a profi táncosokkal. Az észak zord világát látványosan és rengeteg izommal megjelenítő előadás a vájtfülűeknek csemege, napjainkra aktualizált, környezetvédő vonulata pedig a zöld beütésű nézőket is megérintheti. Érdekes húzás a gigantikus fémkonstrukció megkoreografált felépítése, még akkor is, ha a könnyűszerkezetes építészeti megoldásokra kevésbé fogékony befogadó számára talán túl hosszúra nyúlik a minimum másfél órás megvalósítás (állítólag mióta mi láttuk, Horváth Csaba még rövidített rajta).

A POSZT-on játsszák: június 11. 17.00 (Kamaraszínház)

Fotó: MTI
Kalevala | Fotó: MTI | Nézzen még képeket!

+ + +

Mihail Ugarov: OBLOM-OFF, Csokonai Színház, Debrecen

Vannak, akiknek soha nem elég az orosz drámákból, legyen szó akár klasszikus matériáról, akár az elképesztően termékeny kortárs szerzők terméséről. Itthon az elmúlt egy évben is rengeteg "oroszos" anyagot láthattunk, elég akár csak ebben a cikkben feljebb görgetni. Debrecen sem maradt ki a hullámból: a Csokonai vadonatúj, március végén bemutatott Oblomov-variációjának kulcsa Trill Zsolt, akit a versenyelőadásokat válogató Janisch Attila nem győzőtt dicsérni. A fásult, lusta Oblomov-sztereotípiák helyett Trill Zsolt Oblomovja egy hiperaktív álmodozó.

A POSZT-on játsszák: június 11. 19.30 (Nagyszínház)

Fotó: Csokonai Színház
Oblom-off | Fotó: Csokonai Színház | Nézzen még képeket!