WOW! Dr. Bubó tízezerért: képregény- és karikatúraaukció a Petőfi Irodalmi Múzeumban

képregény és karikatúra aukció, Petőfi Irodalmi Múzeum
Vágólapra másolva!
A képregényeket már hamisítják, ami jelzi a műfaj növekvő piaci értékét. Zórád Ernő a képregények Rippl-Rónaija, de a Pannónia Filmstúdióból kimentett dr. Bubóhoz szerény összegért is hozzá lehet jutni. A Winkler Nóra által levezényelt 6. karikatúra és képregény árverésen az [origo] azt is megtudta, hogy kik és miért vásárolnak karikatúrákat, és hogy a gazdasági válság hatással van-e az eladásokra.  
Vágólapra másolva!

A popartos WOW! szóbuborékkal hirdetett 6. karikatúra és képregény aukción a legnagyobb összegért - a 400 ezres kikiáltási ár duplájáért - Zórád Ernő Tabán-sorozatának egyik ceruza-akvarell-papírképe kelt el szombaton a Petőfi Irodalmi Múzeumban, sőt, a második és a harmadik helyen is Zorád munkái végeztek. Ez nem lepte meg különösebben Kozma Pétert, az árverést szervező kArton Galéria és Múzeum vezetőjét, hiszen - mint mondja - évek óta a legkeresettebb karikaturisták egyike a 2004-ben elhunyt Zórád, de a képregényesek között is ő a legnépszerűbb. A karikatúrák műfajában nincs tőle sokkal lemaradva Sajdik Ferenc, Kaján Tibor, Brenner György és Vasvári Anna sem; a képregényesek között pedig még Korcsmáros Pál, Sebők Imre, Gugi Sándor munkáit keresik leginkább.

Az aukció 126 alkotása között majdnem mindegyiküknek jelen voltak művei: plakátok, képregények, akvarellel, karikatúrák. Az aukciót Winkler Nóra vezényelte le, a Petőfi Irodalmi Múzeumban kényelmes mennyiségű érdeklődő emelgette ütemesen licittárcsáit.

A rajzfilmhősök olcsók

Kiélezettebb licitpárbajok is inkább csak a nagy neveknél alakultak ki, amúgy egy fesztelen hangulatú hétvégi szalonra emlékeztetett a légkör. A kellemes közérzetet a manapság is könnyen értelmezhető - pedig akár több mint félszázados - humoros-szatirikus karikatúrák okozták, illetve egy generáció gyerekkorának kedvelt alakjai: Szaffi, dr. Bubó, Csőrmester vagy Gusztáv. Az animációs filmek festett szereplőiért viszont alig adtak többet tízezer forintnál a teremben ülők.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Kattintson és nézen még több képet! (Fotó: Hajdú D. András)

Meglepetés volt azonban egy bizonyos Dr. Mika László több divatrajza és reklámgrafikája is, amelyek 15-20 ezer forint közötti áron találtak gazdára: "Amellett, hogy például a New York Kávéház étlapját ő rajzolta, sok fogalmunk nincs arról, hogy ki volt ő. Nyáron fogjuk elkezdeni kutatni" - magyarázta Kozma Péter, hogy miért kérdőjelekkel jelent meg a neve az aukció katalógusában.

A képregényt nem könnyű eladni

A témában az első árverést hét évvel ezelőtt tartották, azóta egyetlen kihagyással minden évben megrendezik. Az elárverezésre szánt művek részben a gyűjtői körből származnak, részben örökségekből, "az edíciók (számozott, szignált, hitelesített nyomatok, a szerk.) kivételével mi nem adunk be képet, sőt, most mi is vásároltunk kettőt" - mondta galériája nevében a tulajdonos - "az edíció a nem megátalkodott gyűjtőknek is jó, akik a falra veszik a képeket és azt szeretnék, hogy jól nézzen ki" - magyarázta.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
További képekért kattintson! (Fotó: Hajdú D. András)

Zórád, aki eleinte lenézte a képregény műfaját, aztán az egyik legnagyobb honi mestere lett, egyszer azt mondta, hogy "a képregény az alkalmazott grafika lehető legnehezebb műfaja". A helyszínen látottak alapján elárverezni sem annyira könnyű, legalábbis nehezebb, mint egy klasszikus képzőművészeti alkotást vagy egy Lenin-fejet. "Egyrészt kicsik, másrészt sokszor össze vannak firkálva. Vannak azért kivételek, például Brenner György egyik képe kimondottan kiállítási grafika" - magyarázta Kozma Péter.

Nem viselte meg a válság

Itt nem röpködnek úgy a milliók, mint egy kortárs aukción, de úgy tűnik, ezzel együtt a drámai gazdasági fordulatokra sem annyira érzékeny a műfaj: "Magyarországon a képzőművészeti alkotások még nem álltak vissza a válság előtti szintre, olyan fontos festőket, mint Rippl-Rónai vagy Munkácsy esetenként még mindig csak a feléért lehet eladni. Nálunk viszont nagyjából hasonló áron mennek el a művek: két évvel ezelőtt egy Tabán-kép Zórádtól 900 ezerért ment el, ma pedig 800 ezerért" - világította meg a különbséget Kozma Péter. Mint mondta, az is jellemző, hogy ugyanannak a művésznek a grafikáiért sokkal kevesebbet adnak, mint mondjuk az olajfestményeiért, legyen bármennyire ismert is a név.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
További képekért kattintson! (Fotó: Hajdú D. András)

És hogy kik veszik ezeket a képeket? A néhányszáz fős, kimondottan képregényekre és karikatúrákra specializálódott magyar gyűjtői kör tagjai (akik egyébként Kozma szerint gyakran a karikaturistáknál szoktak összejárni, számuk pedig egyre nő), és neves aukciós házak is megjelentek a Petőfi Irodalmi Múzeum dísztermében. "Voltak itt olyanok, akik klasszikus kortárs képgyűjteményeikről híresültek el" - mondta a galéria tulajdonosa. Kiderült továbbá, hogy a képregényeket és karikatúrákat is egyre többet hamisítják. Kozma Péter szerint ez azt jelzi, hogy sikeres lehet a műfaj.