Kanye West és a Gyöngyhajú lány találkozása nem egyedi eset, más külföldi előadók is használtak már magyar hangmintát. Amerikai rapperek szövegelnek a Taurus vagy a Syrius zenéjére, világsztár használ Kovács Kati-hangmintát, lengyelek magyaráznak Bergendyre.

A hangmintázás a hiphoppal terjedt el a popzenében a nyolcvanas években, és a jogi megítélése azóta is folyamatosan változik, mindenesetre az utóbbi években egy olyan irány látszik kirajzolódni, amely szerint még a legrövidebb részlet felhasználása is engedélyköteles. Az első híres, precedensértékű per a De La Soul és a Turtles között indult 1989-ben, onnantól kezdve kell engedélyeztetni a hangmintákat, míg Európában a leghíresebb ilyen pert a Kraftwerk tavaly nyerte meg, ám már maga a tény, hogy tizenkét évig húzódott, azt mutatja, hogy a hangmintázás megítélése a mai napig nem teljesen egyértelmű. (Akit a hangmintázás jogi háttere komolyabban izgat, annak ezt a cikket ajánljuk a figyelmébe, mi pedig itt és itt foglalkoztunk még a témával.)

Mostanáig azonban a magyar popzenét elkerülték a hangmintázással kapcsolatos, nagy nyilvánosságot kapó perek: a nevesebb külföldi előadók csak ritkán dolgoztak magyar hangmintákkal, a hazai popzenében pedig nincs annyi pénz, hogy komoly ügyek lehessenek abból, hogy egy magyar hiphopelőadó régi magyar lemezekhez nyúl. Most azonban az Omega kilátásba helyezte, hogy bírósághoz fordul, amiért Kanye West a zenekar engedélye nélkül használt fel egy részletet a Gyöngyhajú lány-ból a New Slaves című számához. Kanye West korántsem az egyetlen külföldi zenész, aki magyar zenét használt fel - a hangmintákat gyűjtő Whosampled oldal segítségével összeszedtük, mely magyar zenekarok hangmintáira kaptak rá eddig külföldön.

Wiz Khalifa: Buss Down - Omega: Gyöngyhajú lány (2007)

A Kanye West-ügynek köszönhetően értesült a magyar közvélemény arról, hogy egy másik amerikai rapper is felhasználta már a leghíresebb Omega-szám egy részletét. Wiz Khalifa ugyan a dal intróját hangmintázta a 2007-es mixtape-jén hallható egyik számához, ez azonban nem mentette meg őt attól, hogy a Buss Down YouTube-videója alatt olyan ízes kommentek tűnjenek fel az elmúlt napokban, mint a "Fizessél te buzi nigger geci". Megjegyezzük azonban, hogy az ún. mixtape-ek nem számítanak hivatalos lemeznek, leginkább promóciós eszközök, így kereskedelmi forgalmazásuk is eltérő a rendes kiadványokétól, ezért a mixtape-eken szereplő hangminták szerzői jogi megítélése is enyhébb.

Wiz Khalifa akkoriban még alig ismert, kezdő rapper volt, mára azonban az egyik legnépszerűbb új rapsztár, míg a Buss Downéhoz hasonló alap a Gyöngyhajú lány-ból nagy népszerűségnek örvend az instrumentális alapokat megosztó Shadowville.com oldalon is.

Nutso: 4 Tha Streetz - Omega: Gyöngyhajú lány (2012)

Kanye West tehát nem az első amerikai rapper volt, aki a Gyöngyhajú lány-hoz nyúlt, de még csak nem is a második. A queensi rapper, Nutso (Sean Cole, aki egyébként az énekesnő Keyshia Cole bátyja) tavalyi EP-jén már szerepel a Kanye által is használt részlet, ráadásul sokkal kreatívabban hangmintázva.

Mivel West híres arról, hogy figyeli a kevésbé neves kollégái munkáit is, sanszos, hogy Nutsón keresztül ismerte meg az Omega-számot.

Christina Aguilera: Woohoo - Kovács Kati: Add már, Uram az esőt! (2010)

Fogalmunk sincs, hogy akadtak rá a világhírű énekesnő producerei Kovács Kati talán legjobb dalára, melyet a '72-es Táncdalfesztiválon énekelt először, mindenesetre egy nehezen felismerhető dobloop lüktet a Woohoo című szám alatt. Kovács Kati és a dal szerzője, Koncz Tibor is elmondta akkor, hogy mennyire korrekt dolognak érzik, hogy a nevüket feltüntették Aguilera lemezén.

A Kovács Kati-dalban az 1:22-nél kezdődő rövid részlet 0:29-nél tűnik fel Christina Aguilera számában, és ismétlődik onnantól kezdve.

Boney M.: Future World - Omega: Tízezer lépés (1984)

"Nem akarom mondani, hogy hány Omega-dal került fel kicsit más formában a Boney M.-lemezekre, mert Frank Farian zsebbe fizetett, hiszen az akkori jogszabályok értelmében ennek a pénznek a túlnyomó része a magyar állam zsebébe került volna, ha bevalljuk ezt a dolgot akkor" - magyarázta a Quartnak tavaly Kóbor János, hogy miért nem szerepel a nevük a Boney M.-lemez borítóján.

A Boney M. '84-es, Ten Thousand Lightyears című lemezén tehát több olyan dal is van, amely valamelyik Omega-számból merít, a Future World például egy az egyben a Tízezer lépés-re épül, és az elejétől hallható motívumot pedig az oldal szerint az eredeti dalban 0:39-től hallható kórusból hangmintázták.

Guilty Simpson feat MED: The Future - Omega: Mozgó világ (2008)

Úgy látszik, a jövőről szóló számokhoz különösen szeretik az Omegát hangmintázni külföldön. A detroiti Guilty Simpson ugyan nem akkora sztár, mint Kanye West vagy akár Wiz Khalifa, viszont nagyon is jó névnek számít az underground hiphopban, amit az is jelez, hogy olyan producerek dolgoztak a lemezein, mint J Dilla vagy Madlib.

Utóbbi rakta össze a The Future című szám alapjait, mely az elején egy az egyben a Mozgó világ egy részletét veszi át, majd 0:24-től kezdve a '75-ös Omega-sláger első taktusai ismétlődnek. Az Allmusic.com alapján úgy tűnik, hogy a szerzők között nincs feltüntetve az Omega.

K-Beta feat. Laelo Hood: Smoke Wit Me - Taurus: A kőfalak leomlanak (2010)

Az Omega gyakori hangmintázása az együttes külföldi ismertségét nézve nem meglepő, viszont az már megérne egy-két ajtócsapkodást, hogy vajon a J Scrilla nevű underground hiphop producer hogy akadt rá pont a Taurusra.

A Radics Béla vezette rockzenekar '73-as kislemezdalából ugyanis végig ott gurgulázik Balázs Fecó orgonája egy washingtoni rapper, K-Beta és haverja szövegelése alatt, de még a kórus is beköszön az elején és a refrénnél.

Apathy: Eastern Philosophy - Syrius: Az ördög álarcosbálja (2006)

A Connecticut állambeli Apathy egy a sok szorgos underground rapper közül, és ő a 2006-os Eastern Philosophy című albumának címadó számához vett igénybe némi segítséget a magyar zenekartól, melyet a szemét kommunisták gátoltak csak meg abban, hogy világhírű legyen.

A dalban végig egy rövid részlet ismétlődik a Syrius-számból, melyben 0:26-tól hallható ez.

Block McCloud & DJ Waxwork: Rainfall - Kovács Kati: A festő és a fecskék (2012)

És még egy underground rapper, ezúttal Brooklynból: az Ismael Diaz néven anyakönyvezett Block McCloud és segítője, DJ Waxwork egy ma már nem túl ismert Kovács Kati-slágert ásott elő, egészen 1969-ből.

Ebben ráadásul még magyar szavak is elcsíphetők: a dalban 0:39-től hallható részlet ismétlődik a Rainfall-ban végig.

Secondson feat. Humurak D. Gritty: Rags - Zalatnay Sarolta: Hadd mondjam el (2004)

A Secondson néven futó walesi rapper, Leon West nyolc-tíz éve volt aktív, legalábbis a különböző internetes keresések abból az időből mutatnak csak megjelenéseket. A Rags című számában 0:55-től hallhatók a Hadd mondjam el bivalyerős dobalapjai, melyek aztán végig ismétlődnek a szövegelés alatt.

Zalatnay elég népszerű a külföldi lemezturkálók között amúgy, arról például már többször is írtunk, hogy Gaslamp Killer több számát is berakta egy mixébe, egyebek között ezt is.

Eldo: Moje - Bergendy: Valamikor látlak-e még (2010)

A lengyel hiphop egyik külföldön is ismert képviselője, Eldo (valódi neve Leszek Kazmierczak) nagyon szereti a jelek szerint a magyar zenét: eddigi utolsó lemezén három szám is tartalmaz magyar hangmintát, két Bergendy- és egy Szécsi Pál-dalról van amúgy szó.

Közülük a Valamikor látlak-e még fúvósai jelennek meg a legmarkánsabban a Moje című dalában, sőt az egész számban végigvonulnak a '73-as szám hangmintái. (A szintén lengyel Lona is használt Bergendy-hangmintát, az A Dokad To? című számában kerül elő egy pillanatra az Úthenger.)

Skalpel: Together

A lengyel nu-jazz színtérről komoly nemzetközi karriert futott be a Skalpel, melyet feltűnése után a Ninja Tune kiadó szerződtetett, és ott jelentek meg lemezei, melyen főleg régebbi jazz hangmintákkal dolgoztak.

A Skalpel számos magyar hangmintát használt a Bergendytől a Skorpióig, ebben a számban pedig ismétlődik Presser Gábor Electromance című szerzeménye (3:28-tól), akárcsak a Deseő Csaba Jazz Quintet Szvit-jének bevezetője (0:13-tól).