A kilencvenes években vannak a gyökereink - a Chase & Status a Quartnak

Chase & Status interjú, Sziget 2013
Vágólapra másolva!
A Chase & Status drum and bass (és kisebb-nagyobb mértékben néha dubstep) zenéjével a brit slágerlistákra került, Rihannának is több számot írtak. A Szigeten élő produkcióval, vagyis a gépek mellett dobbal, gitárral és MC Rage szövegelésével izzasztották meg a Party Arénát kora este megtöltő tömeget. Ez előtt beszélgettünk röviden a kilencvenes évekről, slágerlistákról és - mintegy előre látva, mi fog történni pár perc múlva - az izzadságról.
Vágólapra másolva!

Az új számotok ismét a kilencvenes évek elejének rave-jeinek zenéjét idézi. Vannak erről a korszakról személyes élményeitek, vagy túl fiatalok voltatok akkoriban?

Status: Igen is, meg nem is. Nagyon hamar rákattantunk a klubzenére, én 1996-97-ben, vagyis 16-17 éves koromban már rave-ekre jártam, amikre amúgy nem lett volna szabad bemennem - de egyébként egyáltalán nem volt nehéz bejutni. Itt vannak a gyökereink, a kilencvenes években, ez adta meg a kezdő lökést a zenéléshez, ezért vagyunk most itt.

Chase: Hatalmas reneszánsza van most, húsz évvel később ennek a korszaknak: a hangzást a legkülönfélébb műfajokban használják, találkozhatsz vele a divatvilágban és mindenfelé.

Status: De mi nem ezért vettük most elő, mert divatos lett, hiszen már korábban is többször nyúltunk ezekhez a hangzásokhoz. Az egyik legnagyobb sikerünk, a Blind Faith egyenesen 1991-et idézi meg; nemcsak a zene, hanem a videóban is minden, a képi világ, a ruhák. [A megjelenésekor volt is vita arról, hogy vajon talált felvétel vagy nagyon korhűre sikerült új alkotás, aztán kiderült, hogy ez utóbbi.]

Chase: Számunkra természetes ezt a hangzást alkalmazni; szerintem minden művész foglalkozik azzal, hogy mik a gyökerei, hogyan fedezett fel valamit, vagyis a gyerekkora kedvenceivel. Azért persze a saját képünkre formáljuk a hatásainkat.

Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Az éllovasai voltatok annak a folyamatnak, ahogy az elektronikus zene visszakerült a slágerlisták élére. Ez csak így alakult, vagy valami tudatos terv állt emögött?

Status: Ez csak megtörtént. Ha zenélsz, nem tudsz terveket alkotni arra, hogy mennyire lesz sikeres, amit írsz - soha nem tudhatod, hogy mi lesz a trend, amikor kijön, hogy rákattannak-e majd az emberek. Annyit tehetsz, hogy olyan zenét írsz, ami tényleg belőled jön, amit te magad szeretsz. Nagyon szerencsések vagyunk, hogy másoknak is tetszik a zenénk, de soha nem a slágerlistákat szem előtt tartva írtuk a dalainkat.

Azért vannak, akik terveznek, például állítólag David Guetta egészen pontosan kitalálta, hogyan fogja meghódítani az Egyesült Államokat.

Status: Fantasztikus, csodálatos! De tényleg, bejött a terv, gratulálunk neki meg Calvin Harrisnak az Egyesült Államok meghódításához.

Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Van egy magyar drum and bass-producer, Chris.SU...

Chase: Igen, ismerjük, rendes srác.

Neki az az elmélete, hogy azért a dubstep hódította meg Amerikát, és nem a drum and bass, mert az utóbbi túl gyors, és a táncolásban megizzadva nem lehet olyan jól csajozni. [Lásd ezt az interjúnkat.]

Status: Az biztos, hogy a dubstep nagyon nagy most Amerikában, Skrillex, Kill The Noise meg a többiek nagyon futnak. De a drum and bassnek is komoly tábora van ott. Azt nem nagyon hiszem, hogy ennek sok köze lenne ahhoz, hogy melyik zenére izzadnak meg jobban az emberek. Chris.SU nagyon kedves srác, de ebben nem értek egyet vele. Nem lehet, hogy félreértetted?

Igazából ezt félig-meddig viccből mondta.

Status: Na majd megkérdezem tőle, amikor legközelebb találkozunk. Addig is add át neki az üdvözletemet.

Fotó: Tuba Zoltán - Origo