Hogyan született újjá Kylie Minogue? Méghozzá tízszer

kylie minogue
Australian singer Kylie Minogue performs at a concert in Oslo Spektrum in Oslo, Norway, on June 10, 2008.
Vágólapra másolva!
Tizenkettedik albumát jelenteti meg a több mint negyedszázada a pályán levő, ausztrál énekesnő, Kylie Minogue. Ráadásul hétfőn kiderült, hogy a májusban a 46. évét is betöltő Kylie az idén újra Budapestre jön, hat évvel az első arénabeli fellépése után. Tíz dalon keresztül mutatjuk be, hogyan sikerült folyamatosan kitalálnia magát újra, és melyek voltak a hosszú pálya eddigi legfontosabb állomásai.
Vágólapra másolva!

1. I Should Be So Lucky (1987)

Bár Kylie Ausztráliában már igazi tinisztár volt a Neighbours szappanoperának és a Locomotion című feldolgozásslágernek köszönhetően, a nemzetközi sikerhez ez még nem volt elég. Ehhez a korszak legsikeresebb producercsapata, a Stock Aitken Waterman trió segítette hozzá, és a '87 legvégén megjelent I Should Be So Lucky a következő év egyik legnagyobb slágere lett Európában. Kylie ezzel a kor legnagyobb tinisztárjai közé került, ám ez még csak a kezdet volt.

"Amikor az I Should Be So Luckyt csináltuk, fogalmunk sem volt, mennyire népszerű is volt Kylie. Nem néztünk tévét, nem voltak gyerekeink, és ugyan tudtuk, hogy valami ausztrál szappanoperában játszik, azt nem is sejtettük, hogy tízmillióan látnak minden egyes epizódot a BBC1-en." Pete Waterman

2. Confide In Me (1994)

Miközben Rick Astley, Jason Donovan és a Stock Aitken Waterman istálló többi tinisztárja hamar kikopott a listákról, Kylie tartotta magát. Bár Watermanék a kilencvenes évekre kifulladtak, Kylie a trió utolsó mentsváraként még népszerű maradt, ám '92-ben szakított mentoraival, és egy kisebb hullámvölgy után független és öntudatos énekesnőként építette újjá a karrierjét a kilencvenes években. Az új Kylie-t ezzel a house-os, egzotikus beütésű számmal ismerte meg a világ.

"Ez nem egy annyira kiszámított lépés, mint amilyennek az emberek hiszik, egyszerűen elment másfél év az új lemezzel, ez alatt eltűntem a nyilvánosság elől, és ez a lehető legjobb, ami történhetett velem." Kylie Minogue, 1994

3. Where the Wild Roses Grow (1995)

Oké, ez a Kylie már nem az a Kylie, de azért egy olyan tekintélyű előadó, mint Nick Cave is kellett ahhoz, hogy az énekesnőt végleg elfogadják azok is, akik lenézik a mainstream popot. Cave és Kylie duettje (melyben előbbi meggyilkolja az utóbbit) igazi kultsláger lett, és az énekesnő ezzel végleg kinőtte a szappanopera-sztár és eldobható popsztár skatulyát.

„Régóta szerettem volna írni Kylie-nak egy dalt. Vagy hat évig csendesen a megszállottja voltam." Nick Cave, 2007

4. Spinning Around (2000)

Mindent összevetve az „indie Kylie" mindenesetre mégsem volt olyan átütő siker: a '97-es lemezén pedig még Manic Street Preachers-tagok és gitáros számok is feltűntek, de a kaland vége mégis az lett, hogy az énekesnőnek újra ki kellett találnia magát. A következő albumán így hát visszatalált a diszkóhoz, és ez az eredetileg Paula Abdulnak szánt dal olyan jól állt neki, hogy pillanatok alatt visszakerült a listák élére, ő lett a főattrakció a sydneyi olimpia záróünnepségén, a klipben viselt aranyszínű forrónacija pedig egyenesen ikonikus lett – pedig mindössze 50 pennybe került.

„Sosem találkoztam azokkal az emberekkel, akik ezt a dalt írták, de biztos vagyok benne, hogy ők is elégedettek a végeredménnyel." Kylie Minogue, 2000

5. Can't Get You Out of My Head (2001)

A Spinning Around azonban csak a beugró volt az igazi világsikerhez: egy évvel később következett pályafutása legnagyobb slágere, amely amúgy szintén nem neki íródott, hiszen visszadobta az S Club 7, majd Sophie Ellis-Bextor is. Az egykori glamrock-sztár Rob Davis és Cathy Dennis közös dalába viszont Kylie azonnal beleszeretett, és mivel az abban az évben megjelent albuma, a Fever amúgy is a hedonista partizás jegyében fogant, illett is a koncepcióba. A Can't Get You Out of My Head egyszerű és hatásos elektropopja nemcsak megelőlegezte, miről szól majd évekkel később a popzene, de még Amerikában is befuttatta Kylie-t, a szám pedig az elmúlt évtized egyik legnagyobb slágere lett.

„Bár nem Kylie-nak ajánlottuk fel elsőként ezt a dalt, nem hiszem, hogy bárki másnak szólhatott volna, és azt sem hiszem, hogy bárki más ekkora sikert aratott volna vele. A videóban is szuperjól nézett ki!" Cathy Dennis

6. Come Into My World (2002)

Ekkorra már rendszeresen együtt emlegetik Kylie-t Madonnával, mint aki hasonlóan képes újra és újra megújulni, ráadásul képes magát mindenkivel elfogadtatni (és mellesleg melegikon mindkettő). Erre kitűnő példa a szintén a Fever lemezen hallható Come Into My World, mely a következő évben jött ki kislemezen. A hipnotikus klipet maga Michel Gondry rendezte, remixet az akkor legmenőbb klubstílus, az electroclash sztárja, a Fischerspooner duó készített hozzá – Kylie pedig ezt a verziót adta elő a Top of the Pops gálán. Ekkor tényleg úgy tűnhetett, hogy Kylie Minogue képtelen hibázni.

"Amint megérkezett Ausztráliából Londonba, egyből próbálni ment, rengeteget melózott, majd ment a BBC-be. Miután felvettük a mi közös fellépésünket, még aznap felvett három másikat, három különböző tévéshow-hoz. Ő nem csak fekszik, bámulja a tévét és még gazdag is, hanem tehetséges: tud énekelni, táncolni, részt vesz a dalszerzésben is, szóval nem egy Paris Hilton." Casey Spooner (Fischerspooner)

7. Slow (2003)

A Fever bombasikere után Kylie kicsit lelassította a bulivonatot, és a következő lemezén a nyolcvanas évek popzenéje, az R&B és a hiphop is megjelent hatásként. A legsikeresebb dal az albumról, a Slow sem az a kimondott partisláger, viszont mindennél jobban mutatja, Kylie képes megújulni, és 35 évesen is relevánsabbnak és szexibbnek hangzott, mint az összes divatos popénekesnő akkoriban. A kislemez borítóján Brigitte Bardotként pompázó Kylie egyébként ezt a számát szereti a legjobban.

„Egyszerű dal, és mégis veled marad. A szöveg arról szól, mennyire más jelentést kap az idő és a tér, ha találkozol valakivel, aki tetszik neked." Kylie Minogue

8. 2 Hearts (2007)

Kylie legnagyobb harca 2005 májusában indult: ekkor fedezték fel, hogy mellrákja van, és turnézás helyett operáció, kemoterápia és pihenés várt rá. Szerencsére a terápia sikeresnek bizonyult, az énekesnő visszatért egy új albummal négy év után. Méghozzá milyennel! Az X az énekesnő egyik legfrissebb, legtrendibb hangzású lemeze lett, de belefért egy olyan időtlen hangzású sláger is, mint a zongorás, glamrockos alapú 2 Hearts. Bár a lemez nem lett akkora siker, mint a közvetlen elődei, ne legyen kétségünk, hogy Kylie ekkor ért a kreatív csúcsra, amiben segít az akkor még fiatal és romlatlan Calvin Harris is.

„Nagyon elégedett vagyok azzal a lemezzel. Erről a barátaim, akik rajongók is, vagy sokat tudnak a popzenéről, azt mondják, hogy mindig ehhez fognak visszatérni." Kylie Minogue, 2012

9. Flower (2012)

A három évvel későbbi Aphrodite volt hosszabb idő után az első olyan Kylie-album, melyen látszólag csak szalad a trendek után, és a lemez nem különbözött már nagyon a megszokott slágerlistás popzenétől. Ezzel szemben a két évvel későbbi The Abbey Road Sessions hivatalosan is kanonizálta Kylie-t a valódi popdívák között: ezen a lemezen a legnagyobb sikereinek radikálisan átdolgozott verziói hallhatók, hagyományos hangszerelésben, és Kylie abszolút fel tud nőni a feladathoz, az is jól áll neki, amikor felnőttes dalokat énekel.

„Ki akartam próbálni más utakat is, de ez nem hiszem, hogy eltántorítana engem a táncparkettől, mert még mindig imádok táncolható zenét csinálni." Kylie Minogue, 2012

10. I Was Gonna Cancel (2014)

A hétfőn megjelent új album, a Kiss Me Once sajnos nem él azzal a lehetőséggel, hogy Kylie újra kitalálja magát: a legtöbb kritika egyetért abban, hogy Kylie egyénisége eltűnik a sok producer és dalszerző között, egyen-divatos hangzású dalokkal. Van azonban egy szám, amelyet a csúcson lévő Pharrell Williams írt neki, és ez pont az a könnyed, időtlen diszkó, ami annyira fekszik Kylie-nak. Ha minden további lemezén lesz akár csak egy ilyen is, senkinek nem fog eszébe jutni, hogy nyugdíjba küldje.

„Azért lett ez a címe (kb. Úgy volt, hogy elhalasztom), mert pocsék napom volt, amikor először dolgoztunk Pharrell-lel. Másnap ezért azt mondogattam magamnak, hogy szedd össze magad, ez egy nagyon fontos nap, ez Pharrell. Aztán ahogy odaértem a stúdióba, zokogni kezdtem. Ezért írta meg ezt a számot, mert nem akartam csinálni, de kénytelen voltam." Kylie Minogue, 2014