Vágólapra másolva!
Amiotrófiás laterálszklerózis. Valószínűleg kevesen hallottak eddig az izomsorvadásnak erről a fajtájáról, mely egyelőre sajnos gyógyíthatatlan betegség. Az elmúlt néhány hétben azonban rohamosan megnőtt az emlegetési rátája: emberek ezrei (sőt!) foglalják rövid videókba, ahogy az ALS-re hivatkozva nyakon öntik saját magukat egy vödör jéggel/hideg vízzel.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt héten a magyar sajtóba is begyűrűzött a kényszer: írni kell az Ice Bucket Challenge néven futó őrületről, hiszen egyrészt a külföldi zenész- és celebkörök krémje már túl van a maga jégadagján, másrészt a napokban a honi hírességek is aktivizálták magukat a jó ügy érdekében. Nagyon fontos része ugyanis az egész őrületnek, hogy célja van: felhívni a figyelmet egy-egy olyan szervezetre vagy alapítványra, akiknek célkeresztjében valamilyen betegség gyógyítása, hátrányos helyzetű csoport segítése áll. Röviden összefoglalva a játék annyi, hogy a delikvens megkapja a kihívást: támogatja a kiválasztott szervezetet, vagy inkább leönti magát egy vödör jéggel? Ha az illető a vödör mellett dönt, videót készít a nagy lehűlésről, ezzel jogosulttá válva arra, hogy újabb embereket hívjon ki, akiknek egy napon belül reagálniuk kell.

Az ALS tüneteinek enyhítésén, új gyógyszerek fejlesztésén, a betegek életkörülményeinek javításán jelenleg is számtalan orvos és kutató dolgozik - részben alapítványi pénzekből. A betegségre eddig is felhívta a figyelmet néhány híres páciens - a legismertebb valószínűleg Stephen Hawking tudós. De különösen szomorú, amikor sportolókat, zenészeket - tehát a “munkájukban”, életükben a testüket elengedhetetlenül használni kényszerülőket - diagnosztizálnak izomsorvadással. Éppen ezért nemes dolog felhívni rá a figyelmet, pláne támogatni. A hivatalos Wikipédia-szócikk szerint eredetileg nem egy konkrét betegséghez kapcsolódott ez az elsőre baromságnak tűnő reklámötlet, hanem többen több okból használták figyelemfelkeltésre, hasonló szabályokkal.

Hogy végül pont ezzel a betegséggel és a vele foglalkozó alapítvánnyal forrt össze, nagyban köszönhető Corey Griffinnek, aki sportoló barátja, Pete Frates diagnosztizálása miatt érezte úgy, hogy fel kell hívni a figyelmet erre a kórra.

Ahogy a különböző rákbetegségek kutatására, de akár az állatmenhelyek nehéz helyzetére is - az adakozást nem lehet kötelezővé tenni, de azért erősen ajánlott annak, aki megteheti. Az Ice Bucket Challenge pedig tökéletesen prezentálja az internet nagyságát és lényegét: korábban ilyen ütemben nem terjedhetett volna el semmilyen mánia a világon. Politikusoktól sportolókon át Lady Gagáig a fél világ bevállalta már a jeges vizet, alig néhány hét alatt. Éppen ezért akár örülhetnénk is, hiszen a mémek korában végre valami olyasmi került a megkerülhetetlen trend kategóriájába, ami valami fontosra hívja fel a figyelmet.

Reid Speed DJ azonban a maga videójában elég határozott és elgondolkodtató kritikát fogalmaz meg: önmagában leönteni magadat egy vödör hideg vízzel egy videó kedvéért nem több, mint exhibicionizmus. A kihívás eredetileg úgy szól ugyanis, hogy adományozz VAGY vállald be a kellemetlenséget. Humánus logika szerint tehát senkinek nem kellene magát leöntenie, hiszen a cél nyilvánvalóan a donáció. Az is igaz azonban, hogy valamiféle figyelemfelkeltés nélkül a számtalan alapítvány és segélyszervezet között az ALS is csak egy csepp a tengerben. Ha már a víznél tartunk tehát, mégsem annyira rossz ötlet elővenni azt a vödröt, és behűteni a jégkockatartót.

Reid Speed inkább azt mutatta meg a kamerának, hogy ő bizony pénzt utalt az alapítványnak, egyben felszólította kollégáit, hogy a nagy locsolkodás közben legalább megemlíteni ne felejtsék el, hogy minek szól ez az egész cirkusz. A - tapasztalatból kiindulva valószínűleg néhány hét múlva úgyis kifulladó - mánia résztvevői közül ugyanis egyre többen kifelejtik a "felelsz vagy mersz"-hez hasonlító játék első felét: elhadarják, ki hívta ki őket, teljesítik a feladatot, kihívják azt, akit szívesen megszívatnának. Justin Timberlake említi ugyan az ALS nevét sokszereplős videójában, de arról nem beszél, hogy vajon a tömeges jégborítás mellett jótékonykodott-e. Így pedig az “elfogadtam a kihívást…” formulája az eredeti szabályok szerint egyértelmű: inkább vállalta a hideget az adományozás helyett.

Hasonlóan tesz Chris Brown is: felsorolja kihívóit és kihívottjait, aztán viszonylagos nyugalommal tűri, ahogy kollégája a nyakába zúdítja a vizet.

A Volton tortákat és gumimatracokat a közönségnek dobáló Steve Aoki kellemes, trópusi környezetben, szintén különösebb informálás nélkül vállalja be a jeget.

Egyébként is nehezen lehetne komolyan venni, ahogy bárkit leöntenek egy adag vízzel, de vannak, akik igyekeznek olyan helyszínt, ruhát vagy helyzetet kitalálni körítésként, ami még tovább emeli a látványossági faktort. Katy Perry például egy régi vitorláson feszít bikiniben, egyszerre két férfi dönti rá a vizet oldalról, miután kihívta Madonnát.

(Nincs nyoma az interneten, hogy Madonna végül vállalta volna a feladatot, bár éppen egymás után nyaralt Ibizán és Cannes-ban, szóval a megfázástól nem kellett félnie.)

Martin Garrix pont Steve Aoki kihívását fogadta el, amikor hagyta a haverjainak, hogy először nyakig beássák a homokba, ami után csak ráadás volt, hogy kapott a fejére néhány liter hideg vizet.

Akiket bánt, hogy az ALS mindössze egy márkanév maradt, azoknak el kell fogadniuk, hogy így működik a közélet: a többség nem azt várja Lady Gagától, hogy igazolást mutasson az eljótékonykodott összegekről, hanem látni szeretnék, ahogy beszáll egy olyan játékba, amelynek részese lehet bármelyik rajongója is. Lady Gaga pedig megfelel az elvárásnak: feltöltött videójában egyetlen hang, sőt arcrándulás nélkül önti le magát egy igen tetszetős tálból. Ugyanígy tesz egy koncertje előtt a nemrég a Balaton Sound miatt hazánkat is megjárt Wiz Khalifa is. A megszólalás teljes hiánya azonban egyben azt is jelenti, hogy esetében már el sem hangzik a locsolkodás oka vagy indoka. Természetesen a videó készítésének pillanatában bolygónk lakosságának mérhető hányada már pontosan tudta, hogy mire megy ki ez az egész, de az jó kérdés, hogy vajon Lady Gaga vagy Wiz Khalifa ösztönzött-e bárkit is jótékonykodásra?

Persze nagy valószínűséggel nem ez a pontos helyzet. Nagyon vicces a láncreakciót kiváltó ötlet, de fontos, hogy van mögötte társadalmi mondanivaló is, így nagy eséllyel a sztárok többsége a "vagy"-ot lecserélte, és a donáció mellett vállalják a vödröt is. Így tettek a Fall Out Boy tagjai például, de úgy tűnik, az információ még így sem biztos, hogy átmegy: a kommentekben többen szomorúan nyugtázzák, hogy ugyan büszkék kedvenc zenekarukra, amiért láthatóan tettek valami jót, de ettől még fogalmuk sincs róla, mi fán terem az ALS. Erre találták ki a Google-t, érkezik az adekvát válasz. És valóban: a dolog így valószínűleg sokkal hatásosabb, mint nagy általánosságban felhívni a figyelmet például a rák gyógyításának fontosságára. A Mötley Crue megadta a módját annak, hogy ne egyszerű önreklám maradjon a locsolkodás: egy koncertjük közepére készítették be a vödröket, olyan zenekarokat hívtak ki, mint a Kiss és az Aerosmith, valamint nem felejtették el megemlíteni, hogy a kampányban eredetileg szereplő száz dollár helyett ők tízezret utaltak át az alapítványnak.

Ahogy egyébként Charlie Sheen is, aki ugyan nem zenész, de muszáj megemlíteni a témával kapcsolatban: ő ugyanis leöntötte magát, de nem vízzel, hanem azzal a dollárköteggel, amit aztán - állítása szerint - eljuttatott az ALS-nek.

A jelenség joggal nevezhető magamutogatásnak, mégis az a helyzet, hogy 2014-ben egyben a legkönnyebb módszere annak, hogy mintegy mellékesen felhívjuk a figyelmet valami tényleg fontosra. Így aztán - amíg nem feledkezünk meg az eredeti cél megfelelő hangsúlyozásáról - sopánkodás helyett inkább fogadjuk el, hogy vicces, szórakoztató, hihetetlenül jól és magától működő marketinget láthatunk.