Megtisztelő volt - Szirtes Tamás a Mamma Mia! sikeréről

Szirtes Tamás
Szirtes Tamás
Vágólapra másolva!
A Szegedi Szabadtéri Játékok fennállása óta ez lett a fesztivál rekordéve, mind a látogatottságot, mind pedig a jegyárbevételt tekintve. 26 estén összesen 71 ezer néző látta a színvonalas nyári produkciókat. Az évad egyik csúcsprodukciója a Mamma Mia! volt, amit Szirtes Tamás rendezővel értékeltünk.
Vágólapra másolva!

Rekordévet zárt a Szegedi Szabadtéri Játékok, amiben kulcsszerepe volt a Mamma Mia!-nak. Minden úgy sikerült, ahogy tervezte?

Lehet, hogy nem lesz „divatos” a válaszom, de teljesen elégedett vagyok mindennel, ami Szeged! A várossal, a nézőkkel, a szegedi színházi kollégákkal és segítőkkel, a Szabadtéri teljes csapatával, az igazgatóságtól a portáig. Elégedett vagyok a Madách Színház teljes gárdájával, műszakiakkal és művészekkel, mindenki szívét-lelkét adta az idei Mamma Miá!-ért. Az egyetlen, amit nem bánnék, ha jövőre másképp lenne: essen kevesebb eső.

A világon elsőként kapott lehetőséget, hogy non-replica változatban színpadra állítsa a Mamma Mia! musicalt. Mit jelent ez pontosan? Miben volt más, mint a Broadway előadás?

Gyakorlatilag mindenben: kizárólag a musical szövegkönyve és zenéje ugyanaz, mint a West Enden vagy a

Szirtes Tamás Forrás: Origo

Broadwayn, de az előadás megjelenése semmiben sem egyezhet meg az eredeti produkcióval. Nagyon megtisztelő felhatalmazás volt ez nekem, és persze az előadásban velem együtt dolgozó koreográfusnak, zenei vezetőnek és minden kreatív munkatársamnak is. A Mamma Mia! című musicalt az 1999-es londoni bemutató óta mindig és mindenhol Phyllida Lloyd rendezésében és Anthony Van Laast koreográfiájával láthatta a közönség, eddig több mint 54 millióan világszerte. A Madách Színház produkciójában a magyar közönség a világon először láthatta az eredetitől eltérő, önálló rendezői koncepcióval, új koreográfiával, saját díszlettel és jelmezzel. Az önállóságra való felhatalmazás persze kötelez is: nem csupán azt jelenti, hogy saját kreatív elképzeléseinket valósíthatjuk meg, hanem azt is, hogy az eredeti produkcióból semmit sem vehetünk át.

Eddig 14 nyelvre fordították le a Mamma Mia! musicalt, de van olyan produkció, ahol csak a prózai részeket, a dalok viszont eredeti nyelven hangzanak el. Ez is változott?

A Mamma Mia! című musical természetesen teljes egészében – a dalokat is beleértve – magyar nyelven került színre Szegeden és Budapesten a Madách Színházban. A műfordítást Bárány Ferenc és Puller István készítették, és remekül sikerült: a prózai jelenetek szövegei frissek, modernek, viccesek és meghatóak is. A dalszövegek igen nagy feladat elé állították a fordítókat, hiszen egyrészt jól ismert popslágerek, másrészt a musicalben a cselekmény szerves részeként drámai szituációkban, a történet meghatározott pontjain hangzanak el. A jogtulajdonos rendezők komolyan foglalkoztak a magyar fordítással, és nagyon elégedettek az eredménnyel.

Minek köszönhető, hogy a Madách Színház és ön mint rendező a világon először kapott jogot arra, hogy saját felfogásban állítsa színre a Mamma Miát?

Biztosra veszem, hogy szerepet játszott ebben a döntésben az elmúlt évtizedekben a Madách Színházban színre került rendezéseim sikere. A Macskák non-replica színpadra állítási jogát 1982-ben kaptam meg, így Budapesten közvetlenül a londoni produkció után láthatta a magyar közönség az akkori színházi világ egyik legnagyobb szenzációját, előbb, mint a New York-i közönség. Az Operaház fantomjának non-replica színreviteli jogait is világelsőként kaptam meg, 2003-ban. De a sikeres non-replica produkciók között felsorolhatjuk a nemzetközi musicalirodalom legjelentősebb alkotásait: a Producerek, a Spamalot, a Jézus Krisztus Szupersztár, a József és a színes szélesvásznú álomkabát, a Chicago, vagy az elmúlt évek legnagyobb sikere, a Mary Poppins. A magyar közönség az elmúlt bő évtized alatt Budapesten, a Madách Színház produkciói révén részesülhetett mindabban az élményben, amiért a világ musicalrajongó közönsége Londonba vagy New Yorkba zarándokol. A külföldi jogtulajdonosok mindig nagy körültekintéssel hozzák meg az ilyen jellegű döntéseiket, és ez azt is jelenti, hogy a Madách Színház elmúlt tíz évének sikeres produkcióit az eljövendő siker zálogának tekintették.

Szegeden hét előadás volt, mi várható ősszel?

Szeptember végén a Madách Színházban hármas szereposztásban mutatjuk be a Mamma Mia! című musicalt. Reményeink szerint hosszú évekig látható lesz az előadás a Madách Színházban. Az első 49 előadás már elkelt.

Milyen szempontok szerint döntöttek a Mamma Mia! castingján?

Több mint 300-an vettek részt a szereplőválogatáson. Volt, akit mi hívtunk, de nagyon sokan maguk jelentkeztek. Nyugodt lelkiismerettel mondhatom, hogy a szereposztás egyetlen pontján sem kellett kompromisszumot kötnünk: nagyszerű, a produkció és a műfaj iránt elkötelezett művészeket választottunk, akik magas színvonalon énekelnek, táncolnak és játszanak. Mindazonáltal, a meghallgatás során a leghangsúlyosabb kívánalom az énektudás volt: az ABBA csodálatos hangú énekesnői után nem lehet ezeket a dalokat rosszul elénekelni.

Rendezői szempontból mi számított kihívásnak, nagy feladatnak?

Önmagában már az is jelentős rendezői feladat, hogy két egymástól ilyen jelentősen eltérő méretű és adottságú színpadra kell állítani ugyanazt a produkciót. A szegedi és a Madách Színház-beli produkcióban nemcsak a díszletek mérete, hanem a szereplők száma is jelentősen különbözik – közel háromszor annyi résztvevője volt a szegedi produkciónak. A rendezői beállítások, a színpadképek és a koreográfia is sokban különbözik a két helyszínen. Ami azonos, az a darab szelleme, amelynek mindkét helyen egyforma intenzitással kell felragyognia. Ez a Mamma Mia! egyik titka: egyszerre áll látványos és grandiózus show-elemekből és bensőséges, érzelemgazdag jelenetekből. Az intimitás megteremtése a szegedi színpadon nem kis rendezői feladat.

Mamma Mia! a Madách Színházban és a Szegedi Szabadtéri Játékokon Forrás: Madách Színház

A feladatot azonban sikerre vitte Szirtes Tamás. Az eredetileg meghirdetett öt helyett hét előadást kellett tartani, így csak ezt a produkciót összesen 28 ezer ember látta. A nagy érdeklődésre való tekintettel, a fesztivál életében először, a bécsi operaház mintájára állóhelyeket is árusítottak az előadásokra. Volt olyan este, amikor az egész nézőtér, vagyis 4000 ember tombolt a darab végén az ABBA zenéjére – ilyen felemelő, mindenkit megindító közösségi élmény már régen jellemezte a Szabadtéri produkcióit.

A 2015-ös programot hamarosan meghirdetik, annyi már most biztos, hogy az ABBA-musical jövőre is műsorra kerül. Az új szereposztással visszatérő Mamma Mia! július 17-i, 18-i és 19-i előadásaira már most is lehet jegyeket venni.

A premierről készült beszámolónkat itt olvashatja!