Grammy 2015: Az év dalai díjra jelöltek

Sam Smith, Taylor Swift, címlapi
Vágólapra másolva!
Meghan Trainor, Sia, Taylor Swift, Sam Smith és Hozier. Vajon ki az esélyesebb?
Vágólapra másolva!

Grammy-sorozatunk második részében 2014 végéhez közeledve az év legjobb dala jelöltjeit ismerhetjük meg kicsit közelebbről. A helyzet érdekessége, hogy külön, úgynevezett legjobb popdal kategóriát nem akkreditálnak a szervezők, de az év dalai között rendszerint számtalan popdal is szerepel. Bár a kategóriák között sokszor nagy az átfedés, nem véletlen, hogy alternatív és popelőadók is befurakodtak a rockdalok jelöltjei közé.

Az év dala cím a Grammy egyik legnagyobb kíváncsiságot övező díja, amit mindig az este utolsó felében jelentenek be. Nem lesz ez másként a 2015. február 8-án megrendezendő, 57. díjátadó gálán sem, ahol az év dala kategóriában Meghan Trainor, Sia, Taylor Swift, Sam Smith és Hozier csapnak majd össze. De vajon ki az esélyesebb?

Meghan Trainor – All About That Bass

Minden bizonnyal az év egyik legnagyobb popzenei durranása volt az All About That Bass című dal, nem is feltétlenül mély érzelmi tartalma, hanem sokkal inkább mondanivalója és annak nyers őszintesége miatt. Meghan Trainor egy manapság igen divatos témára, a teltebb nők szexuális vonzerejére harapott rá, hadat üzenve a photoshopolt vékony női ideálok ellen. Más értelmezésben - bár ez elsőre nem látszik - egy igen komoly globális problémát is feszeget, méghozzá a világszinten terjedő elhízás lelki hátterét, a kialakuló önbizalomhiányt, önutálatot. Ez különösen igaz serdülőkorban, és ezt Meghan is pontosan tudja. A dal pozitív hangvételével saját magunk elfogadását, felvállalását és az önbizalmunk visszanyerését hirdeti, persze ezeket jóval egyszerűbben, „hülyebiztosra” átfogalmazva a dalszövegben. Ilyenek például a következő sorok is: „Az anyukám mondta nekem, hogy ne aggódjak a méreteim miatt. Azt mondta a pasik jobban szeretik, ha van mihez odabújni az éjjel. Tudod, én nem leszek egy pálcikaszerű Barbie baba. Szóval, ha neked ez kell, akkor húzz el.” De szintén a teltebb nők szexisségét hirdeti a refrén is, a hangmagasság és a testsúly párhuzamba állításával: “Oda vagyok a basszusért, nincs szoprán”.

Bár a főtéma tényleg fülbemászó, a sikerhez nagyban hozzájárult a dalhoz készült videoklip is, amely a legnagyobb videómegosztón már több mint 390 milliós nézettség felett tart. A klip már önmagában is vicces, nem beszélve a számtalan paródiáról.

A még mindig csak 21 éves énekesnő Kevin Kadish Grammy-jelölt producerrel alkotta meg ezt a dalt, ami egyből a TOP 100-as Billboard lista élére repítette őt, amit nyolc héten keresztül tartott is. A topsláger pedig a világ több pontján is a csúcsra tört, hiszen listavezető volt Kanadában, Ausztráliában, Dániában, Új-Zélandon és az Egyesült Királyságban is. A soron következő Grammy-gálán pedig kétszeresen is jelölve lett, hiszen az év dalán kívül az év felvétele címért is indul. Valamelyiket talán meg is nyeri.

Eddigi Grammy-jelölések: -

Eddigi Grammy-díjak: -

Sia – Chandelier

Sia - teljes nevén Sia Kate Isobelle Furler - ausztrál énekesnő számára a 2014-es év hozza meg énekesnői karrierje legnagyobb sikereit. Ugyanis mint dalszerző már szinte mindent elért, amit lehetett. Olyan előadókkal dolgozott együtt és írt dalokat, mint Katy Perry, Maroon 5, Celine Dion, Kylie Minogue, Eminem, Jennifer Lopez, Christina Aguilera és még sorolhatnánk. Sőt nem egy nagy sikerű slágerhez a hangját is adta, mint pl.: David Guetta Titanium vagy Flo Rida Wild Ones című dalához. Nem véletlen tehát, hogy nem is olyan régen a BRW magazin listáján a világ 97. leggazdagabbjaként szerepelt a 40 év alatti korosztály kategóriában. Sia hatodik nagylemeze, a 1000 Forms of Fear 2014 nyarán jelent meg, és ezen kapott helyet az első single albumként megjelenő Chandelier című dal is, ami azóta számtalan ország toplistáinak élére tört, a Billboard 100-as listáján pedig a 8. helyig jutott. A Grammyn is többszörösen jelölt, sok stílust vegyítő elektropopdal az alkoholfüggőség témájával foglalkozik egy egyszerű bulis csaj szavajárásától kezdve az egészen mélyenszántó gondolatokig. Az énekesnő egy Billboardnak adott interjúban vallotta be, hogy maga is küzdött ezzel a problémával, amiből azóta már sikeresen kilábalt. A kifejezetten erős refrénnel rendelkező Chandelier elektropopos hangzása mellett reggae-t és R&B-t is kever a műfajhoz. Sia hangja pedig a komolyabb torokszakító énekléstől a legkisebb suttogásig kinyílik, mely kifejezetten igaz a perkákkal és marimbával dúsított refrénre. A sikerhez - hasonlóan Meghan Trainor esetében – itt is hozzájárul a videoklip, amivel későbbi anyagunk kapcsán fogunk foglalkozni, hiszen a Chandelier az év dala, az év felvétele és a legjobb szóló popzenei teljesítménye mellett a legjobb videoklip kategóriában is jelölve lett.

Eddigi Grammy-jelölések: 2013 – Legjobb rap és énekesi közreműködés

Eddigi Grammy-díjak: -

Taylor Swift – Shake It Off

Hihetetlen, de nem is oly rég Taylor Swift még a legjobb countryalbum kategóriában kapott díjat, manapság pedig legújabb slágereinek messziről sincs köze a műfajhoz. Helyette viszont ő lett az Egyesült Államok legnagyobb popzenei ikonja, számtalan mennyiségű zenei díjjal, amelyeket még felsorolni is nehéz. 8 Billboard Music Awards, 7 Grammy, 3 MTV EMA és számtalan egyéb díj, nem beszélve a megannyi countryzenei kitüntetésről. Sőt mindemelett Guinness-rekordok is fűződnek a nevéhez, hiszen 2014-ben az ő We Are Never Ever Getting Back Together című single lemeze volt a leggyorsabb digitális értékesítés, és ő volt az első női szóló előadó, akinek két albuma is 1 millió példány felett fogyott el már rögtön az első héten. Ezek pedig hihetetlen mértékű sikerek, amit pláne nekünk Magyarországról érdekes szemlélni, hiszen az énekesnőnek nálunk nem alakult ki akkora kultusza, mint sok európai országban. Ez talán nem is annyira meglepő, hiszen Taylor Swift annyira amerikai, mint amennyire a country maga. Hetek óta azt sasoljuk, hogy kb. lemalterozták a helyét a Billboard 100-as lista első helyén Blank Space című dalával, amit a Spotifyon agyonhallgatott Hozier éppenhogy nem tud lenyomni. A Grammyn azonban Shake it Off című dala lett jelölve, ami hasonlóan sokáig - egész pontosan 4 hétig – vezette a listákat. A dal valóban szakít minden eddigi, Taylor Swiftre jellemző countryhagyománnyal, a gitár helyett a szaxofon kerül előtérbe, és a tempót is kissé feljebb húzták a megszokottnál. Ez mind rendben is van, viszont nem szól semmi másról, minthogy ne törődjünk semmivel, és élvezzük az életet. Persze valakinek ez is elég, de a többi jelölthöz képest semmilyen mondanivalóval nem bír. Ennek ellenére az év dala mellett az év felvétele és a legjobb popszóló teljesítmény címre is jelölték.

Eddigi Grammy-jelölések: 2008 – Legjobb új előadó; 2010 – Az év felvétele, Az év dala, A legjobb női popénekesi teljesítmény; A legjobb popzenei együttműködés; 2012 – Legjobb countryalbum; 2013 – Az év felvétele, A legjobb countrycsapat teljesítmény; 2014 – Az év albuma, A legjobb countrylemez, A legjobb countrydal, A legjobb countrycsapat teljesítmény

Eddigi Grammy-díjak: 2008 – Az év albuma, A legjobb countryalbum; 2010 – A legjobb női énekteljesítmény country műfajban, A legjobb countrydal; 2012 – A legjobb countryszóló teljesítmény, A legjobb countrydal; 2013 – A legjobb dal a vizuális médiában

Sam Smith – Stay With Me (Darkchild Version)

Már bátran kijelenthető, hogy Sam Smith 2014 egyik legnagyobb győztese. A még csak 22 éves brit énekes-dalszerző ugyan csak májusban adta ki első nagylemezét, de az ide Grammy-gálán máris hat jelölést gyűjtött be, köztük az év dala kategóriában is. Stay With Me című szerzeményével egészen a második helyig jutott a Billboard 100-as listáján. Hiába a faék egyszerűségű szöveg, a dalban Sam Smith hangja teljesen magával visz, és erre csak rátesz a gospelkórussal megerősített refrén. A „Maradj velem” frázisokat ugyan sok dalszövegben hallhattuk már, azonban a bevallottan nem szerelemből hiányzó, egyéjszakás kalandok után eltűnő lányt még ilyen szépen sosem hallottuk visszasírni. Lehet mondani, hogy a dal a videoklippel együtt hatásvadász, de működik. Ezt pedig mi sem bizonyítja jobban, mint a hatalmas sikere, amit a 2015-ös Grammy-gálán jó pár jelöléssel – a legjobb dal mellett, a legjobb felvétel, és legjobb popzenei teljesítmény - is díjaznak. Minden bizonnyal a jövőben is nagy meglepetéseket tartogat még nekünk Sam Smith, de addig is be kell érnünk az In the Lonely Hour című nagylemezével, amit a legjobb album jelöltjei között lesz is szerencsénk elemezni. Annyi viszont már szinte most borítékolható, hogy a legjobb új előadó kategóriában ő lesz a befutó. De erről is majd később.

Eddigi Grammy-jelölések: -

Eddigi Grammy-díjak: -

Hozier – Take Me To Church

Az idei erős popmezőnyhöz már csak Hozier dala hiányzott. A szintén rendkívül fiatal, 24 éves ír zenész 2014-ben adta ki első nagylemezét, annak ellenére, hogy a Take Me To Church már 2013-ban debütált. Az igen magas érzelmi töltettel rendelkező dal viszont sokkal több annál, mint amire első meghallgatás után gondolnánk. A Take Me to Church egy metafora, amiben a szerelmet veti össze a vallással. A dal tényleg erős dalszöveggel rendelkezik, amiről Hozier a The Irish Times magazinnak a következőt nyilatkozta: „ Szerelembe esni, szerelmesnek lenni olyasmi, mint a halál, mindennek a halála. Mintha egy csodálatos úton-módon látnád magad meghalni, amit csak egy rövid ideig érzel... ha csak egy pillanatra látod magad az ő szemeiben, akkor minden, amit hittél magadról, eltűnik, egyfajta halál-újjászületés értelemben.” Később a filozofikus gondolatokat a NY Magazine-nak adott interjújában egészítette ki: „A szexualitás, a szexuális orientáció – függetlenül a beállítottságtól – teljesen természetes. A szex az egyik legemberibb dolog a földön. De bizonyos szervezetek, mint az egyház, tanításaikban aláássák ezt a természetes emberi viselkedést, és a szexualitást egyfajta szégyennek tekintik, bűnnek, amivel megsértjük az Istent. Ez a dal önmagunk érvényesüléséről szól, ahogy visszanyerjük az emberségünket a szerelem által.”

A dalhoz egy szintén hatásos fekete-fehér videoklipet is forgattak Brendan Canty rendezésében, amiben egészen metaforikus módon egy meleg pár kapcsolatával és azok üldözöttségével sikerült beemelni a dalszövegben megélt gondolatokat.

Hoziernek ez az első és eddigi egyetlen Grammy-jelölése, holott a legjobb új előadó vagy éppen a legjobb szóló popzenei teljesítmény jelöltjei közé is simán beférne.

Eddigi Grammy-jelölések: -

Eddigi Grammy-díjak: -

Esélyek

Aki kapni fogja: Sam Smith

Akinek kapnia kéne: Hozier

Csak őszintén remélni tudjuk, hogy nem Taylor Swift zsebeli be a díjat, hiszen rajta kívül bármelyik fenti előadó jobban kiérdemelné a dal alapján. És bár Meghan Trainor valóban az idei év egyik legemlékezetesebb dobását hozta, azonban minden bizonnyal a díj inkább Sia, Sam Smith és Hozier között dől majd el. Legjobban viszont Hozier érdemelné, nemcsak mert összesítettben az övé a legerősebb, legmélyebb dal, hanem mert a kategória másik négy jelöltje az év felvétele díjért is verseng majd Iggy Azalea ft. Charli XCX párosával kiegészülve. Ettől függetlenül a megérzéseink azt mondják, Sam Smith lehet az idei befutó a legtöbb kategóriában, és azt azért valljuk be, nem is annyira érdemtelenül. A legnagyobb meglepetés Meghan Trainor vagy Taylor Swift győzelme lenne, de reméljük, ilyen dalok mellett azért azt a zsűri sem gondolhatja komolyan.