Veszélyben a magyar régészeti örökség

ásatás, edény régészeti feltárás, régészeti lelet, sír, koponya,  régészet
Berettyóújfalu, 2015. június 1. Koponyát tár fel egy régésztechnikus az épülő M4-es autópálya nyomvonalán zajló régészeti feltáráson Berettyóújfalu térségében 2015. június 1-jén. Az ásatást végző Salisbury Kft. régészei egy kétszáz sírból álló gepida temetőt tártak fel.
Vágólapra másolva!
Számos ponton az Alaptörvénybe ütközik az a törvénymódosítás, amely a nagyberuházásokkal kapcsolatos régészeti feltárásokat igyekszik gyorsítani - állítja a Magyar Régész Szövetség. A szakmai szervezet nyílt levélben kéri Áder János köztársasági elnököt, hogy ne írja alá a törvényt, mert az komoly veszélyt jelent a magyar régészeti örökségre. A kormány az Origónak úgy reagált a vádakra, hogy továbbra is elkötelezettek a régészeti örökség védelme mellett, de ez szerintük nem gátolhatja az ország gazdasági fejlődését.
Vágólapra másolva!

"A most elfogadott törvény összességében semmiképpen sem egyeztethető össze a nemzetközi és hazai régészeti örökségvédelem elvárásaival és gyakorlatával.

Nem nyújt megfelelően átlátható és minőségi garanciákat biztosító kereteket a régészeti örökség megóvására"

– áll a Magyar Régészeti Szövetség nyílt levelében.

Nem csak szakmaiatlan, de alkotmányellenes is Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Álláspontjuk szerint az Országgyűlés által megszavazott törvény nem csak szakmaiatlan, de alkotmányellenes is, és súlyosan veszélyezteti Magyarország kulturális örökségének jövőjét. A szakma olyan pontokat sérelmez az Áder János asztalára kerülő módosításban, minthogy

  • mostantól nem akkreditált intézmény is bevonható a régészeti feladatok ellátásába a kiemelt útépítéseknél.
  • olyan napokon is folytatható lesz a feltárás, amelyekről a jogszabály megállapítja, hogy arra nem alkalmasak.
  • a kivitelezési szakaszban felbukkanó leletek feltárása ezek után nem hátráltathatja az építési munkálatokat.

A szervezet alkotmányjogban jártas szakemberrel is konzultált az elmúlt hetekben, és arra az álláspontra jutott, hogy az új, a gyorsforgalmi utak építésének gyorsításról szóló törvény bizonyos részei teljes mértékben szembe mennek az Alaptörvénnyel és a Magyarország által is aláírt nemzetközi egyezményekkel.

Áder Jánoshoz fordultak nyílt levélben Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Nem változnak az irányok

A Miniszterelnökség szerint alaptalanok az aggodalmak, hiszen a mostani törvénymódosítás nem változtat az eddigi irányokon és

"a szakmai garanciák nem sérülnek”

– nyilatkozták az Origónak. A kormány gyorsítani szeretne a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra beruházásokon, hogy az útfejlesztések az eddigi átlag 6-9 év helyett 2,5-3 év alatt megvalósuljanak.

Ennek érdekében módosították 30 naptári napra a feltárásra kiszabott határidőt, és tették gyorsabbá a kivitelezési szakaszban előkerülő leletekkel kapcsolatos eljárást. A Miniszterelnökség kérdésünkre azt felelte, hogy a törvénymódosítás kidolgozása során figyelembe vették a régész szövetség javaslatait.

A kormány szerint nem sérülnek a szakmai garanciák Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Nagyobb kapacitás kell

A bevonható intézmények körének bővítése is a gyorsítást szolgálja, hiszen fontos, hogy „minél nagyobb régészeti kapacitás álljon rendelkezésre”. A kormány szerint azonban ez sem veszélyezteti a szakmaiságot, hiszen nem akkreditált cégek csak alvállalkozóként, bizonyos részfeladatok elvégzésénél vehetnek részt a régészeti munkában.

„A feltárás felelőse tehát továbbra is az akkreditált intézmény marad, mely továbbra is teljes felelősséggel bír”

– nyilatkozta a Miniszterelnökség az Origónak.

Ellenőrizhetetlenné válik

A régészek szerint viszont így teljesen értelmét veszti az intézmények és szervezetek akkreditációja, a feltárásokban részt vevő szakmai szereplők kompetenciája pedig ellenőrizhetetlenné válik. Nagyon veszélyesnek látják azt is, hogy a törvénymódosítás szerint a kivitelezés szakaszában felbukkanó lelet nem befolyásolhatja a kivitelezés ütemét.

"Ma Magyarországon a nagy útépítési projektek előkészítő fázisában régészeti szempontból a nyomvonal 60-70 százaléka vizsgálható előzetesen, a többi részen csak a kivitelezéssel egy időben, régészeti megfigyelés keretében lehet a feltárásokat elvégezni" -írják.

A törvénytervezet szerint, ha fontos régészeti emlék kerülne elő egy ilyen, korábban nem vizsgált területen, akkor a miniszter 8 napon belül rendelheti el a terület további feltárást, a 9. napon szabadon el lehet pusztítani a régészeti lelőhelyet.