A tíz leggyakoribb tévhit a színházban

AA555718: Theatre 19th century revolutions UNREST riots 1830s audience auditorium rioting POLITICS political germany low countries theatre places low countries HISTORY operatic costumes characters SQUARE FORMAT
Riot during the performance of the opera La Muette de Portici, by Daniel Auber, at the Theatre de la Monnaie, Brussels, August 25, 1830 during the revolution in Belgium Photo Credit: [ The Art Archive / CCI ]
Vágólapra másolva!
Mi kell ahhoz, hogy mi legyünk a nyertesek a színházban az összes néző közül? Hogyan kell fegyelemre tanítani a nézőtársainkat? Mit kell csinálni a nagyon magas emberekkel? Lerántjuk a leplet a színházba járók körében legelterjedtebb tévhitekről.
Vágólapra másolva!

A színház azért olyan élő műfaj, mert minden előadás egyszeri és megismételhetetlen: hogy mi történik a színpadon, az mindig függ az aznap esti közönségtől is. Talán nincs színházi ember, aki ne méltatta volna már életében a nézők és a játszók közt kialakult, különleges viszonyt egy-egy szokatlanul jól sikerült előadásról szólva.

Forrongás Daniel Auber A portici néma című operájának előadása alatt 1830-ban, Brüsszelben a belga szabadságharc alatt Forrás: The Picture Desk/Cci

De ami a színház legyűrhetetlen szépségét adja, az benne a leggyötrelmesebb is. Hiába akarja az ember teljes beleéléssel átadni magát a műélvezetnek, sok száz másik jelenlévőtől is függ, tényleg elmélyedhet-e a gyönyörben. A színháznézést nem oktatják egyetemen, és

az egyetlen vizsga a jegyvásárlás: aki ezen átmegy, máris elkezdhet ügyködni a többiek élményének tönkretételén.

Persze szándékos rosszindulatról az esetek legnagyobb részében szó sincs. Azt a legtöbben tudják, hogy nem kimondottan jól nevelt dolog nekilátni a vacsorának a nagymonológ közben, hogy ma már nem illik paradicsomot dobálni, vagy az első sorból feltenni a lábunkat a színpadra. Viszont van pár dolog, ami – a gyakran színházba járók tapasztalatai alapján – már kevésbé tűnik egyértelműnek, pedig éppolyan zavaróak, mint a bekiabálás vagy a csengőhangok halálsikolya.

1. Amíg nem beszélnek, addig nem kezdődött el

Kifejezetten kevés rendezőre jellemző, hogy véletlenül rendezett volna bele pár jelenetet az előadásába, még akkor is, ha az első percekről van szó. A nyitó némajáték, egy szereplő motozása a színpadon, a zenekari nyitány, a felvezető tánc és minden más is ugyanannyira része az előadásnak, mint az utána következő jelenetek.

A színháznézők kötelező némasági fogadalma Forrás: citizenside.com/(c) copyright citizenside.com/Citizenside/See Li

Ennélfogva épp annyira vonatkozik rá a színháznézők kötelező némasági fogadalma, mint az első olyan pillanatra, amikor a közönség jellemzően tényleg elhallgat: ha végre elhangzik az első szó a színpadon, és ezzel a szkeptikusok is elhiszik, hogy ez már komolyan az előadás.

2. Ha igazam van, mondhatom

Ez a némasági fogadalom persze szemét dolog, pláne egy négyórás előadás esetében – hát az embernek már a saját szabadidejében is megszabják, mit csináljon! Ennek ellenére – hacsak nem hangzik el ellenkező értelmű játékba hívás a színpadon – sajnos tényleg minden helyzetre vonatkozik. Még arra is, amikor

mi magunk adnánk leckét a komisz nézőtársnak fegyelemből.

Biztosak lehetünk benne: mind a közönség többi tagját, mind a színészeket (akik a közhiedelemmel ellentétben nem süketek, és hallják, amit mindenki más is hall a színházban) ugyanannyira zavarja a bekapcsolva hagyott telefon csörgése, mint az ezt követő pisszegés, felcsattanás, méltatlankodás, az ironizáló „Remélem, lassan megtalálja a piros gombot”-féle megjegyzések, vagy a „Hát ez már tényleg pofátlanság!”-szerű felkiáltások.

„Hát ez szenzációs!" Forrás: citizenside.com/(c) copyright citizenside.com/Citizenside/See Li

3. Dicsérni mindig szabad

És az előző pont folytatása: jogos hiedelem, hogy alapvetően minden színész örül a dicséretnek, de még ez sem írja felül a csenddiktatúrát. A „Hát én meg sem ismertem volna Hegedűs D. Gézát!” felkiáltás valóban kifejezi a művész teljes színészi beleélésének és tehetséges, kaméleonszerű átváltozásának méltatását, ahogyan a poénok után felhangzó „Hát ez szenzációs!” kiáltásokat is inkább a kedvesség szüli, mintsem a bajkeverési vágy. Mégis: az ilyesminek is megvan a maga helye és ideje, és akármi is legyen az, biztos, hogy nem a nézőtér és az előadás kellős közepe.

4. A köhögés ellen nincs mit tenni

Senki nem tehet arról, ha beteg, sőt inkább még több megértéssel kéne felé fordulni – tartja a népi bölcsesség, és ez így is van. Kivéve a színházban. A legtöbben ugyanis egyetértenek abban, hogy a nézőtéri köhögésnek, krákogásnak, köhécselésnek csak az esetek legkisebb részében van köze bármiféle betegséghez vagy kóros állapothoz. De beszéljen inkább Fischer Iván:

A témáról korábban már részletes cikket írtunk (igaz, a koncerttermi köhögés kapcsán, de a kettő ugyanaz): az általunk megkérdezettek szerint „A koncerttermi köhögés százszázalékosan pszichés jelenség” és „nem szükséglet, hanem egyértelműen a figyelem elkalandozásának a jele”, pótcselekvés, az exhibicionizmus jele vagy a szorongás tünete, és a legtöbbször egyébként is visszatartható.

Ha tényleg fiziológiai szükségletről van szó, vajon mi magyarázza, hogy az előadás csúcspontjain valahogy pont senkinek nem kell köhögnie, a jelenetek közötti szünetben viszont mindenkire rájön a szükség?

5. Előadás közben szigorúan tilos hazamenni

Az óvó néni és a többi szigorú pedagógus a legtöbbünkbe már gyerekkorunkban beleverte, hogy ha nem tetszik az előadás, az csak azért van, mert szemtelen, komisz kölykök vagyunk, és ha már egyszer eljöttünk a színházba, az a minimum, hogy megtiszteljük a művészeket a jelenlétünkkel.

La Française du Sičcle metszete a 19. századból Forrás: The Picture Desk/The Picture Desk Ltd/Gianni Dagli Orti

Tizennyolc éves kor fölött azonban már törvényileg is mi döntünk a saját sorsunkról, aminek megvan az az előnye is, hogy már senki nem kényszerít bennünket a színházban maradni. Mert

vannak helyzetek, amikor igenis mindenki jobban jár, ha szakít egymással néző és előadás:

nem dől össze a világ, ha távozunk a nézőtérről, ha már végleg megbizonyosodtunk róla, hogy az előadás nem nekünk való. (Persze csak abban az esetben, ha ezzel nem zavarunk meg más nézőket – egyébként várjunk inkább a szünetig.)

Sokkal rosszabbat tesz az előadásnak a belőlünk áradó görcsös ellenállás, mintha egyszerűen lelépünk. Nincs abban semmi szégyen, ha nem szeretjük mondjuk a nézők bevonására épülő színházat vagy a posztmodern formákkal való kísérletezést: ha semmiképpen nem vagyunk nyitottak a nézőpontunk megváltoztatására, inkább hagyjuk, hogy a többiek élvezzék a műsort – nélkülünk. Pláne, ha a másik alternatíva a nemtetszésünk egyre hangosabb kifejezése lenne.

Direkt velünk akarnak kiszúrni Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Igenis csak mi vagyunk felelősek a saját döntéseinkért: nem a társulatot kell hibáztatni, ha olyat játszanak, ami nekünk nem tetszik – ha ennek ellenére még mindig a nézőtéren ülünk, az a mi döntésünk, senki másé.

6. A magas emberek velem akarnak kiszúrni

Azt már elfogadtuk, hogy a bőrszíne, a fogyatékossága, a kinézete, a betegsége miatt nem szólunk be a másiknak, mert az rasszizmus vagy egyszerűen bunkóság (hiszen az illető nem tehet róla). Mégis még mindig jellemző, hogy ha magas ember ült elénk a színházban, akkor olyan megjegyzéseket mondunk a szomszédunknak – ügyelve arra, hogy azért a szemét magas ember is jól hallja –, mint

Hihetetlen vagy sem: egy magas ember sem döntött úgy kiskorában, hogy ha a fene fenét eszik is, égimeszelő lesz, ráadásul direkt azért, hogy ezzel a többieket idegesítse puszta szórakozásból.

7. A gyerekért mindent!

Korábban külön cikket írtunk arról, miért kellene nemes egyszerűséggel kitiltani a szülőket a gyerekszínházakból. Mert bár valóban fontos a csemete komfortérzete, azért még sincs minden rendben azzal, ha bábszínházban az első felvonás közepén elővesszük, szépen kicsomagoljuk, és - a nyilván éhen halni készülő - csemete kezébe nyomjuk a vajas kiflit, pláne, ha szerencsétlen nem is kért enni.

Minden rendben, Lacika? Forrás: RIA Novosti/Vyatkin Vladimir

Vadászkutyaként fel-alá járni a sorok között, és jobb helyet találva kirángatni a gyereket a székéből, máshová átültetni, majd a műveletet tetszőleges alkalommal megismételni: ez kimeríti a túlaggódás fogalmát, és talán nem túlzás ezt állítani arról is, ha a kedves szülő a sor széléről időről időre diszkréten bekiabál, hogy „Minden rendben, Lacika? Gyere ki, ha nem!”.

8. Ha rezgőre teszem, lenémítottam

Hallottak már a táska mélyén rezgő telefont, ami remekül berezegteti az összes többi tárgyat is a ridikül mélyén, amelynek akusztikája ezt a hangot a sokszorosára erősíti? Én már hallottam – tizenöt sorral hátrébbról is. És igen: a legtöbb színész is hallott már.

Az egész színház rezonál Forrás: David Gregory

9. Taps közben már mindegy

Egyik előadás sem tetszhet mindenkinek ugyanannyira. De azért szinte mindig akadnak, akik katarzist élnek át a színházban, és mindazokat az érzéseket, amelyeket a felkavaró játék előhívott bennük, csak a taps alatt tudják végül kiereszteni és elengedni. Na, az ő élményüket teszi tönkre, aki a hamarosan induló metróra, a kényelmetlen ruhatári sorban állásra vagy bármi másra hivatkozva úgy dönt a sor közepén, hogy a tapsot már nem várja ki, és a többieket felállítva inkább kicsörtet a nézőtérről.

10. Az nyer, aki először tapsol

És a végén visszatérünk az első ponthoz: ahogyan az előadások eleje is alighanem szándékosan olyan, amilyen, ugyanúgy az előadást záró képeket is abszolút szándékosan rendezi meg úgy a rendező, ahogyan. Ráadásul a hosszú csend kitartása, a függöny lassú leeresztése, a zene fokozatos elhalkulása mind kifejezetten bevett eszközei a hatáskeltésnek, a katarzis elnyújtásának.

Tönkretenni a katarzist Forrás: RIA Novosti/RIA Novosti/Alexander Makarov

Az ilyen pillanatokba beletapsolni semmivel sem kisebb tapintatlanság, mint mondjuk felvenni a csörgő telefont a Hamlet-monológ harmadik és negyedik sora között. Félelemre ráadásul semmi ok: nincs színész, aki azt hinné, a közönség gyűlölte az előadást, pusztán azért, mert csak hatvan másodperccel később tör ki a vastaps.