Mindig az önimádók járnak jobban

nárcisztikus művészet, caravaggio
Vágólapra másolva!
Úgy érzi, ön a világ közepe? Képességeinek nincs párja ebben az univerzumban, mégsem figyeltek fel eléggé a rendkívüliségére? Ne búsuljon, van egy terület, ahol nagy jövő állhat ön előtt, csak ecset, vászon és némi festék kell hozzá. És persze egy gigantikus aláírás. 
Vágólapra másolva!

Egy friss kutatás kimutatta, ami amúgy is sejthető volt: az egomániás emberek sikeresebbek a képzőművészetben, legalábbis festőként mindenképpen előnyt jelent, ha meg vagyunk győződve a rendkívüliségünkről.

Az önmagukba belefeledkezett művészek képeibe érdemes befektetni Forrás: Wikipedia

Nagyobb szignó, nagyobb hírnév

Yi Zhou, a Stanford Egyetem professzora azt vizsgálta, van-e korreláció a nárcizmus és a művészek piaci értékelése között, és arra a nem túl meglepő eredményre jutott, hogy de még mennyire. A tanulmány alapján, ha biztosra akarunk menni, az önmagukba belefeledkezett művészek képeibe érdemes igazán befektetni, mert azok nagyobb eséllyel kerülnek be a múzeumokba és többet érnek az aukciókon.

De hogy lehet mérni egzakt módon az egozimust?

- vetődhet fel a jogos kérdés. Zhou a szignó méretét vette ehhez alapul, amelyet a művészi ego kivetülésének tekintett. Természetesen nem egy-két kiragadott példát vizsgáltak, hanem nagy mennyiségben hasonlították össze az aláírásokat az adott művészek piaci értékével. A statisztikai eredmény pedig azt mutatta ki, hogy minél nagyobb a művész szignója, annál nagyobb esélye van, hogy nevet szerezzen magának.

Az önarcképek számát is bekalkulálták Forrás: Origo

Jól jöhet a nagy ego

A hipotézis megerősítéséhez megvizsgálták a művészi ego további lehetséges kivetüléseit is: interjúk ezreiben nézték át, a művész hányszor használja az "én" szót, valamint az önarcképek számát is belekalkulálták. Érdekes, hogy a nárcizmus és siker közötti korreláció nagyobb volt a 20. század eleji modern művészetben (25 százalék), mint a kortárs művészetben (13 százalék).

Mindennek az önszuggesztióhoz és a környezetünk számára sugárzott önképhez is köze lehet: egy három évvel ezelőtti kutatás például kimutatta, hogy a narcisztikus emberek nagyobb eséllyel tekintik magukat kreatívnak, ami sokkal hajlamosabbá teszi őket a konvenciókat sutba dobó újításokra, mint a külső visszajelzésektől jobban függő egyéneket.

Hiszen míg a személyes kapcsolatoknak rosszat tehet, addig az alkotás terén felszabadíthat az elvárások alól, ráadásul motiválhat is azzal, hogy a világ legfontosabb dolgaként tünteti fel a saját művészetünket.