Majka: Tudom, mihez értek és mihez nem

Majka Majoros Péter interjú origo Interjú Majoros Péterrel (Majka)
Interjú Majoros Péterrel (Majka)
Vágólapra másolva!
Ő írja a szövegeket, de a dalok legapróbb részleteit is ő találja ki és illeszti egymáshoz. Kifelé tart a gengszterrapből, és Everlast szólókarrierjéhez hasonló jövőt képzel el magának. Egy közönségtalálkozója után beszélgettünk Majkával.
Vágólapra másolva!
  • Keresi a megfelelő uploadot.
  • Nagyon sok emberért felelős.
  • Szerinte a '90-es évek zenei világát szégyellnünk kell.
  • Curtisszel a sikerük alappillére szerinte a rutin és a fiatal erő jó kombinációja.
  • Ösztönösen tudja, mi az, amit szeretnek az emberek.
Azért felelek, hogy ez az egész dolog működjön Fotó: Mudra László - Origo

Azt lehet tudni, hogy önnek nagyon fontos a család, a barátok és a munka is. Hogy lehet ezeket összeegyeztetni, és mindenhol ugyanúgy helytállni?

Nagyon nehéz. Pont most van egy olyan időszaka az életemnek, amikor el kell gondolkozni azon, hogy mikor, hol és mennyit. Az biztos, hogy kell egy upload, nem csak a folyamatos download. Úgy érzem, a sok downloadnak most kezdem meginni a levét, nagyon elfáradtam az elmúlt pár hónapban. Szerencsére a nyarat viszonylag jól kitisztítottam, és átlagban 3-4 koncertünk van hetente. A hét másik felét pedig megpróbálom kikapcsolódással tölteni. Már régóta folyamatosan sportolok: focizom, bokszolok, gyúrok, és most elkezdtem úszni is. Ez viszont azért nehéz, mert a család, a barátok, a munka már így is nagyjából nyolc nap egy héten, és a sportokkal együtt már inkább 9-10 napnál járunk.

És a sport még mindig nem az upload részhez tartozik, ugye?

Hát, ez még talán nem. Esetleg a foci meg a boksz. Pont ez a bajom, keresem a megfelelő uploadot, de egyelőre nem tudom, hogy mi az, amivel igazán töltődni tudok.

A sima pihenés az nem megoldható? Korábban hogy volt?

Régebben volt a kártya, ami rendesen kikapcsolja az embert. De az sem mindig pihentető. Ha nem úgy jönnek ki a dolgok, vagy az ember elbukik egy nagyobb összeget, akkor az sem kikapcsolódás, hanem inkább agyvérzés a vége. (nevet) Egy időben sokat Xboxoztam, de már régóta nem játszom. Ezt most valószínűleg vissza fogom hozni. Egyébként meg várom a tippeket.

A múlt héten volt egy családi nyaralás. Az betudható uploadnak?

Igen, az mindenképpen. Csak legalább egy két hónapos kéne ebből.

Hányszor tudnak elmenni egy évben?

A pénzzel szerencsére nincs gond, nem panaszkodok. Ha akartam volna, akkor ezt az egész nyarat kiveszem szabadságnak. Kimehetnék Amerikába, egész nyáron kártyáznék, ellennék. De ezt sajnos nem lehet megcsinálni. Főleg azért nem, mert nagyon sok emberért vagyok felelős, többek közt hatvan koncertünk van a nyáron. Éppen ezért kell most alternatív gyógymódokat találnom a feltöltődésre.

El kell gondolkozni azon, hogy mikor, hol és mennyit Fotó: Mudra László - Origo

Kik vannak Majka mögött, akik segíteni tudnak?

Sokan, nagyon sokan vannak, akik mellettem, ha úgy tetszik, mögöttem vannak. Arra persze én is rájöttem, hogy igazából bajban ismerszik meg az igazi barát. Szerencsére van egy pár olyan ember, aki nagyon sokat segít abban, hogy bírjam ezt a hajtást. A szakmából mostanában Hajós Andrissal töltök nagyon sok időt. Mondhatom, hogy jó barátok lettünk, emellett nagyon sokat segít is nekem. Tudtam, hogy szimpatizálunk egymással, de azt nem, hogy egy ilyen hihetetlen faszi. Nagyon empatikus és segítőkész csávó. Nagyon jó a karizmája, intelligens, jó a humora, az ember nagyon jól érzi magát a környezetében, akár egész más embernek. Till Attilával nagyjából ugyanez a helyzet.

Kire néz fel? Van példaképe?

Nekem apám volt az, aki példaként volt és van előttem. Rengeteget dolgozott, amire rá is ment. Sajnos negyvenöt évesen el is köszönt az élettől, de ő egy nagyon életvidám zenész csávó volt. Csoportvezető volt egy számviteli osztályon, és rá igazán fel lehetett nézni nagyon sok szempontból.

Hallgat zenét, vagy nem hagyja magát befolyásolni?

Hallgatok. És azt vettem észre, hogy egyre kevesebb újat. A mostani stílus nekem nem annyira tetszik. Én soha nem akartam elmenni divat irányba. A mostani hiphop irányzat, ez a minimál beat-szerű dolog tőlem nagyon messze áll. Szeretem az old school hiphopot, de ez nem azt jelenti, hogy Run-DMC meg Public Enemy megy orrba-szájba. Főleg 2006-2007 előtti hiphopokat hallgatok. Persze azután is voltak nagyon jó nóták, csak én szeretem a régi, jó öreg Ludacrist, Ice Cube-ot, Dr. Dre-t. Szóval keveset hallgatok az újak közül, de tudom, hogy van köztük kurva jó. Justin Bieber legutóbbi albuma például iszonyatosan jó. Hallatszik, hogy mekkora meló van abban a lemezben.

Ezen kívül van még ez a DNCE együttes, az ő Cake by the Ocean számuk például nagyon tetszik az újak közül. Nagyon jó zenekarnak tűnik, szerintem egyben van a brigád.

És mit hallgatott a ’90-es években?

Épp most írtam egy nótát arról az időszakról…

Régebben más volt, a ’90-es években mindenki táncolt / És micsoda tánc volt, nyomtuk a breaket melír a hajban. Break! Ez volt a lényeg… A szövegben mindent elrejtettem erről az időszakról, főleg a zenei világról. Azt a korszakot szégyellnünk kell valójában. Arra nem lehet büszke az emberiség. De a nótába is beleírtam ezt a furcsa kettősséget, hogy mégis szerettük ezeket a zenéket, bármilyen szarok voltak.(nevet) Egyébként válaszolva a kérdésre nekem fiatalon Ganxsta Zolee és a Kartel volt az isten. Amikor bejött az a formáció, én körülbelül tizenhat éves voltam.

A dolog nagyjából arról szólt, hogy van öt hülye, aki iszik, bulizik és ebből még sok pénzt is keres. Végigjárják az országot és megdugnak minden nőt – mindenki ezt akarta csinálni. Ráadásul a zenei irányzat is az volt, ami én. Nekem ők istenek voltak, főleg a Zolee.

Mi a célja a zenehallgatásnak?

Edzés közben például mindig zenét hallgatok. Ilyenkor sok saját is megy. Sokat hallgatom azokat a nótákat, amelyek még nincsenek kint, de már megvannak. Azt nézem, mit lehetne még rajtuk javítani, hogyan lehetne csiszolni őket.

Eljutottunk végre Majkához, és így a jelenlegi formációhoz is. Hogy találkoztak Széki Attilával, azaz Curtisszel?

Én a bátyjait ismertem, akik emblematikus arcok a budapesti éjszakában. Ők ajánlották nekem az öccsüket. Azt mondták, rappel, hallgassam már meg. Meghallgattam, és tetszett.

Ugyanazon nevetünk Fotó: Mudra László - Origo

Mit ad ő a formációnak?

Nagyon jó a kapcsolatunk, ugyanolyan debilek vagyunk, ugyanazon nevetünk, ugyanazt a froclit nyomjuk. Nagyjából minden megegyezik bennünk, annak ellenére, hogy van köztünk tíz év. A sikerünk alappillére szerintem éppen az, hogy van a rutin és van a fiatal erő. Ő is kiszolgál egy korcsoportot, és én is elérek egy valamivel idősebb korcsoportot. Ez pedig kibővíti a kereteinket, ami valószínűleg másnak jóval nehezebben menne. Szóval Attila egy nagyon tehetséges csávó, akinek még van egy tizenöt éve ebben a dologban, ha jól csinálja.

És Majkának?

Nekem már nincs annyi. Addigra én már egy picit konszolidálódom. Ezt nagyjából úgy kell elképzelni, ahogy a House of Painből kivált Everlast, és már szólóban nyomja.

Ezek szerint gitárt ragad?

Ha nem is ragadok gitárt, de talán egy picit zenésebb vizekre evezek. Kicsit chillesebb dolgokat tudok elképzelni. Ez van, változik az ember. Tíz évvel ezelőtt teljesen más dolgok érdekeltek, mint most. Szinte el sem tudom képzelni, hogy miket mertem megcsinálni huszonévesen. Az ember öregszik, kölykei vannak, felelősséggel tartozik, ezért teljesen megváltozik a gondolkodása is.

És ez feltétlenül azt jelenti, hogy más zenét kell játszania?

Nem, nem, nem. De nyilván nem énekelhetek negyven fölött olyanokról, amikről huszonöt évesen. Azért Magyarországon van egy-két olyan rappes csávó, aki már bőven elmúlt negyven, és azt énekli, hogy ő a gengszter, közben ott áll szatyorral a boltban.

Öregszünk, megváltozik az élethelyzet, ehhez pedig alkalmazkodni kell - a zenében is. Szerintem az hülye, aki hülyének nézi a közönséget, mert úgyis észreveszik, ha mű a vaker. Lehetnék olyan is, aki tizenkét éveseknek rappel, és valószínűleg el is hinnék, ha gengszterkednék, de azért ez nagyon gáz lenne.

Popos, rappes, ütemes alapokra épülő dallamos hippop zene Fotó: Mudra László - Origo

Curtisszel együtt kiknek énekelnek, ki a közönségük?

Ez azért nótafüggő is. Ha valaki nyomja azt, hogy mindenkit szétszed, mindenki dögöljön meg, egyszóval agresszív és keménykedik, akkor az egy rétegzene lesz. Főleg azok fogják szeretni, akik az élet más területein is szélsőségesen mozognak. Nekünk ennél jóval populárisabbak a nótáink. Én már szinte nem is hívnám rap zenének a miénket. Ez inkább valami hippop, vagy nem tudom, mi lenne a jó név erre. Popos, rappes, ütemes alapokra épülő dallamos hippop zene. A szövegben sem vagyunk feltétlenül rappesek. Az Elvitted a szívemet című nótánk például jó példa erre. Az egy diszkós rappes dolog, és már írás közben tudtam, hogy kik fogják szeretni, és tudtam azt is, hogy kicsit fanyalogni fognak azok, akik a keményebb gengszter vonalat szeretik. A Belehalok pedig nullától kilencvenkilenc éves korig tágította ki a közönségünket. Volt hat és hatvan éves is, aki írt nekem a Facebookon, hogy minket hallgat, és mekkora igazság ez a nóta.

Hogyan készítenek el egy számot? Mi van meg előbb, a zene vagy a szöveg?

Az esetek kilencvenkilenc százalékában van egy jó zenei alap, és arra születnek meg a szövegek.

A szöveg mindig a zene után születik, vagy használnak korábban megjegyzett, lekörmölt jól csengő sorokat?

Néha eszembe jut egy jó sor és megjegyzem, de ez már nagyon ritka. Addig, míg telepi gyerek valaki, lehet, hogy ez a gyakoribb. Fiatalon az ember bandázik, köpködi a szotyit a padoknál, egyszóval van ideje ilyenekre. Nálam ez ma már nem így működik, az én napom be van táblázva. Interjút adok az Origónak, fotózkodom a rajongókkal, aztán mondjuk, megyek este a tévébe és A Nagy Duettet vezetem,

A legnehezebb egyébként a témát megtalálni. Ezt általában egy jó sor szüli. Az Elvitted a szívemet nótának éppen a címadó sora volt meg leghamarabb. Ez meg is adta a témát, és ehhez jött a többi sor. Ebben az esetben már tudtam, hogy ennek a dalnak nem lehet az a verzéje, hogy megöltük a fél várost, mert egyértelműen egy szerelmes nóta lesz belőle.

Jár énektanárhoz?

Jártam. Jártam, de nem azért, hogy tudjak énekelni. Azt nem tudok akkor sem, ha énektanárhoz járok. Szerintem az előadói szakma nem erről, tehát nem az előadó énektudásáról szól. Ott van például Madonna, vagy Mick Jagger. A világ két legrosszabb énekese, de mégis a világ két legnagyobb pop és rock ikonja is egyben. Az előadó-művészetben szerintem az a fontos, hogy jelenségnek kell lenni a színpadon.

Ha például valaki Michael Jacksonként felugrik a színpadra, énekel, táncol, ráadásul olyan nótákat ír, amilyeneket ő írt, akkor az egy jó kombó. Na, de hát ilyen kevés van a világon, amúgy szerintem ő valószínűleg földönkívüli volt. (nevet) Én annak idején azért mentem el énektanárhoz, mert rossz helyen képeztem a hangot, és hamar berekedtem. Ha valaki például rossz technikával úszik, kalimpál a vízben, hamar kifárad. Pont így van az énekléssel is. Bár az én esetemben inkább hívjuk ezt szórakoztató zenés dalolásnak. (nevet)

A legkisebb effektektől elkezdve az összes hangszeres bővítésig ő rakja össze a számokat Fotó: Mudra László - Origo

Ki találja ki a zenére fűzött énekdallamokat?

Én. Ez fura is egy kicsit, mert ehhez nincs semmilyen alapképzettségem. Ugyan doboltam régen egy minimális szinten, mégsem nevezném azt dobolásnak. De tény, hogy ez az egyetlen hangszer, amit nagyjából meg tudok szólaltatni. Ehhez képest az szövegek dallamát én találom ki. A lényeg, hogy én tudom, mihez értek és mihez nem. Soha nem fogok Jimi Hendrixként gitározni, vagy olyan dalokat szerezni, mint Ennio Morricone, viszont én

A dalszerzés melyik részét vállalja?

Kitalálom, megalkotom, összerakom és én teszem véglegessé. Ez azt jelenti, hogy a legkisebb effektektől elkezdve a leállásokon, az intrón és az outrón át a refrénben lévő hangszeres bővítésig mindent én találok ki, de nem én valósítom meg. Például tudom, hogy egy készülő nótában ide vagy oda kell egy gitáros rész, csak nem tudom odatenni. Azt a gitáros teszi oda. Egyfajta produceri munka az enyém, és szerintem ez ugyanolyan fontos, mint hogy a zenész tudja, mi az A-moll, vagy éppen a C.

Kik vesznek még részt a Majka-Curtis formációban?

Az elmúlt hat évben a zenéket leginkább három ember írta. Az egyik Schrank Doma, aki egy Los Angelesben élő srác, ő például az Ezek a lányok egyre vékonyabbak, vagy az Ilyen a boksz című nótákat szerezte. BLR, amellett, hogy énekel a Belehalokban, zeneszerzői státuszban is van nálunk, és hihetetlenül ügyes fickó. És a harmadik Vámos András (NaZ BeatZ), aki például a Mikor a test öregszik című dalt csinálta. Egy tizenkilenc éves, rém tehetséges gyerekről van szó, aki még iskolába jár. Nagyon aranyos, imádnivaló csávó. A zeneszerzők mellett pedig ott vannak a zenészek, tehát Ők a Majka&Curtis és a Őkből. Ők felelősek a harmóniákért: Vető Peti (gitár), Kolta Gergő (basszusgitár), Zsedényi Dániel (dobok), Dezső Balázs zenekarvezető (billentyű) és persze DJ Gerysson. A hangszerek mellett pedig nagyon fontos kiemelni Kollányi Zsuzsit, aki a só az ételben. Nélküle ez a dolog nem lehetne olyan, amilyen. Kitalálja, kivokálozza, odateszi, tehát megfejti az egészet. A zenészeken túl nagyon fontos még a menedzsment: az egyik menedzser egy gyerekkori jó barátom, a másik pedig Dajka Zoli. És nem szabad megfeledkezni még egy nagyon fontos emberről, Gresiczki Tamásról. Ő a hangmérnök. Ő recordingolja és rakja össze a nótákat. Tizenöt éve dolgozunk együtt végtelen türelemmel és lelkesedéssel. Szerintem ő a legjobb magyar hangmérnök, aki a rap zenéhez is ért. A rap ugyanis speciális keverést igényel, és ehhez nagyon kevesen értenek Magyarországon. Mindenkivel együtt körülbelül huszonöt fő dolgozik ebben a projektben.

Ugyanúgy próbálnak, mint például egy rock zenekar?

Abszolút. Nyáron nem kell, mert annyi buli van. A hidegebb időszakban pedig ugyanúgy, mint mások. Van egy próbatermünk, ahol folyamatosan játszunk.

Az interjú közben sem állt le a szelfizés Fotó: Mudra László - Origo

Milyen a hangulat a zenakarban?

Kurva jó. Én azért felelek, hogy ez az egész dolog működjön. Persze én mondom ki az igent vagy a nemet a végén, de ez nem jelenti azt, hogy én rossz főnök lennék. Néha felmerülnek problémák, ezeket ügyesen meg tudjuk oldani, és olyan balhé nincs, ami befolyásolná a zenekar jövőjét.

Mi a Majka-Curtis formáció titka?

Én nehéz ember vagyok, Attila pedig nagyon jól kezeli ezt. Ő szűz, valószínűleg ezért is tud jobban alkalmazkodni, én meg a faszfej vagyok, aki makacs. Ja, és van még egy dolog: ha felmegyünk a színpadra, mi ott jók vagyunk.

A hat év alatt egyszer nem volt olyan, hogy összeütköztünk volna a színpadon a nagy mutogatásban. Az ember azt érzi, hogy ha valakivel jó az összhang, és hát nálunk ez nagyon megvan.

A következő nagy fellépés a Budapest Parkban lesz, mire számíthat a közönség?

A Budapest Parkos lesz a legnagyobb fellépésünk a nyáron, az egy nagyon fontos koncert. Különleges készülést ez nem igényel, inkább aggódást. Például az időjárás miatt. Nagyon rossz lenne, ha elmosná az egészet az eső. Idén is készülünk meglepetés fellépővel, tavaly például Kis Grófo is ott volt velünk a színpadon. A következő nagyobb dobás pedig a VOLT Fesztivál lesz jövő héten. Igaz, az nem kizárólag a mi közönségünknek szól majd, hiszen nem mindenki miattunk jön oda. Sopronban csak egy órát lehet játszani, de nyilván mindent beleadunk.