Harminc gyönyörűen kidolgozott képpel érkezett Budapestre a magyar származású svéd fotográfus, Peter Farago és felesége, Ingela Klemetz Farago fotósorozata, amelyen olyan szupermodelleket csodálhatunk meg Chanel-öltözékekben, mint Palvin Barbara, Mihalik Enikő vagy Axente Vanessa. A Nők Chanelben című tárlat kapcsán, amely szeptemberig látható, egy exkluzív divatfilm is készült Palvin Barbara közreműködésével.

Amikor műalkotás találkozik műalkotással

A cikk címében megfogalmazott állítás annyiban szorul kiegészítésre, hogy a Nők Chanelben kiállítás alapja két különálló, de mégis összekapcsolható fotósorozat, és ezek közül csak az egyik kelet-európai témájú. Peter Farago és Ingela Klemetz Farago 2010-ben kezdett különleges együttműködésbe a francia Chanel divatházzal:  a Chanel hozzáférést biztosított számukra több kollekcióhoz, köztük majd százéves ruhadarabokhoz is, a házaspár pedig skandináv és balti szupermodelleket fotózott le a kiválasztott öltözékekben. Ez volt a Northern Women in Chanel című fotósorozat, amely nagy sikert aratott. 

2015-ben új sorozatba (Women in Chanel) kezdtek az alkotók: ezúttal a legfelkapottabb cseh, lengyel, román és magyar modelleket kérték fel,  hogy pózoljanak a divatház legújabb kollekcióiban. Az alkotók és a Ludwig Múzeum vezetői is büszkén beszéltek arról a sajtó számára rendezett bemutatón, hogy, habár több kiállítást is megélt már a két sorozat, soha nem szerepeltek még együtt, egyetlen tárlaton, így a budapesti az eddigi legnagyobb kiállítás, amely a Farago házaspár és a Chanel exkluzív együttműködését mutatja be.

Természetesen a Ludwig Múzeumban kiállított művek még így is csak töredékét jelentik a Northern Women in Chanel és a Women in Chanel sorozatban elkészült több száz fotónak. Viszont aki szeretné végignézni az összes fotót, a kiállításon elhelyezett albumok segítségével ezt is megteheti. 

Peter Farago és Ingela Klemetz Farago büszke a magyarországi kiállításra, és remélik, hogy a közönségnek tetszik majdFoto: Hirling Balint - Origo

Szipőcs Krisztina kurátor azzal kezdte a kiállítás bemutatását, hogy abba a fotóművészeti sorozatba illeszkedik, amelyet már korábban elkezdett a Ludwig Múzeum, és amelynek keretében több meghatározó divatfotós munkásságát bemutatták már. Szerinte a Farago házaspár képei egyértelműen bizonyítják, hogy a divatfotózás, annak ellenére, hogy alapvetően alkalmazott fotográfiai műfaj, a művészet rangjára emelkedhet. Peter Farago pedig arról beszélt, hogy a képekhez felhasznált Chanel-öltözékek nemcsak ruhák, hanem maguk is műalkotások. 

Nem csak a ruha teszi a képet

A képeken nemcsak az öltözékek és a modellek, hanem az alkotók elmondása szerint a helyszínek is kiemelten fontosak  – éppen ezért hasznos lett volna, ha a képaláírások vagy mellékelt magyarázatok néha eligazítják a nézőt arról, hogy mi az a különleges táj vagy épített környezet, amelyben a modelleket fotózták. 

A sajtó számára rendezett tárlatvezetésen például kiderült, hogy a Mihalik Enikőről készült képek a szentendrei skanzenben készültek, a velük szemben kiállított néhány fotón pedig a lengyel Anna Jagodzinskát a Varsói Műszaki Egyetem kémiai laboratóriumában fényképezték, amivel a lengyel származású Marie Curie szellemét akarták megidézni. Ezek mind-mind olyan érdekes háttértörténetek, amelyek sokat hozzáadnak a kiállítás élvezetéhez, de tárlatvezetés nélkül – a magyar helyszíneket kivéve – valószínűleg nem jövünk rá ezekre az érdekességekre.

Pedig külön tematikus részei is vannak a kiállításnak: egy kisebb szekciót például külön a svéd modelleknek szenteltek, és az elhelyezett képekről Peter Farago elmondta, hogy az ikonikus svéd filmrendező, Ingmar Bergman filmjeinek hangulata, helyszínei és különleges nőalakjai inspirálták őket. 

Nagyon hideg volt, és az eső is esett tavaly augusztusban Peter Farago szerint, amikor a hortobágyi képeket készítették. Ez nagyon nehézzé tette a fotózást, de még így is nagyon élvezték a puszta hangulata miattForrás: Peter Farago és Ingela Klemetz Farago

A következő teremben pedig szemünk elé tárul a puszta a magyar szupermodell, Axente Vanessa közreműködésével.  A fekete-fehér hortobágyi tájat mutató képeket Tarr Béla filmjei is inspirálták, és a szerzők azt is elmondták, hogy hasonlóságokat éreznek a svéd tájak melankolikus szépsége és az Alföld hangulata között. A pusztáról készült képek tényleg különleges darabjai a tárlatnak, az egyiken a háttérben még egy szűrbe öltözött pásztor is felfedezhető a kihagyhatatlan gémeskút mellett. 

Kelet és Nyugat egyetlen fotón

A helyi hagyományok, a népművészet és az haute couture egymás mellé helyezése más képeken is tetten érhető, vagy akár kifejezetten hangsúlyos törekvés. A már emlegetett képek, amelyek Mihalik Enikőt ábrázolják a skanzenben, tökéletes példái ennek. A kiválasztott Chanel ruhadarabok meglepően jól illeszkednek a hímzésekhez és a matyó népviseletet idéző kiegészítőkhöz. 

Ingela Klemetz Farago az Origónak elmondta, hogy a skanzenben járva annyira megtetszett nekik a matyó viselet, hogy elhatározták, mindenképpen beépítik a képekbe. Ezt emelte ki a Vogue is, amikor a Women in Chanel albumról beszámolt
Ki gondolta volna, hogy egy 100 éves matyó (fejdísz) a tökéletes kiegészítő egy kötött Chanel kardigánhoz? – írták.

De ez a megoldás nem csak erre a sorozatra jellemző, az északi modellek képein sem hiányzik a folklór.

Hangulatokat akartak átadni

Amikor a sorozatok készítésénél alkalmazott munkamódszereikről kérdezték a Farago házaspárt, azt mondták, hogy minden képnek más és más a története.  Volt, amikor egy öltözék adta az inspirációt, és ahhoz választottak megfelelő modellt és helyszínt, máskor a modell személye vagy akár egy különleges lokáció adta a kiindulópontot. A képek koncepcióját viszont minden esetben gondosan kidolgozták előre, és a modellekkel is sokat beszélgettek arról, hogy milyen hangulatot szeretnének visszaadni, hiszen ez köti össze a ruhákat, a helyszínt és a képeken szereplő nőket. 

A lényeg a képek hangulataFoto: Hirling Balint - Origo

Éppen ezért a fotózáson már nem sokat változtattak az előre kitalált jeleneteken, illetve az is nagyon fontos szerintük, hogy hiába dolgoztak digitális technikával, nem készítettek sok képet egy-egy beállításról. 

Digitális technikával dolgozunk, de analóg szellemben – fogalmazta meg Peter Farago. Ingela Klemetz Farago azt is hozzátette, hogy utólag csak nagyon keveset manipulálják a képeket. "Amit látnak, az valódi" – mondta. 

A Farago házaspár szerint a fotós és a modellje közti viszony nagyon fontos a divatfotózásban, ezért az intimitás is lényeges szempont volt a fotózásokon: nem nagy stábbal dolgoztak, mindössze néhány ember volt jelen a képek elkészítésénél, mert ezzel is segíteni akarták a modelleket abban, hogy átadják magukat a fotók hangulatának. 

Észak- és kelet-európai melankólia 

Arról is megkérdeztük Peter Faragót és Ingela Klemetz Faragót, hogy miért döntöttek úgy, hogy kelet-európai modellekkel folytatják a sorozatot. Azt mondták, hogy ez elég egyértelmű választás volt: 
Jelenleg a divatvilág középpontjában vannak – mondta Peter Farago arra utalva, hogy a térségből származó modellek mennyire keresettek, illetve számára nagy élményt jelentett, hogy visszatérhetett Magyarországra. Ingela Klemetz Farago megemlítette, hogy az is szerepet játszott a döntésben, hogy hasonlóságokat láttak az észak- és a kelet-európai nők között. 

Műteremben készült felvételek is vannak a sorozatban (a fotókon Palvin Barbara látható)Foto: Hirling Balint - Origo

Peter Farago szerint a kelet-európai modellek is nagyon magabiztosak a saját nőiességükben, de ez a nőiesség másfajta, mint az észak-európaiaké.  Ingela úgy fogalmazott, hogy más történeteket, kulturális értékeket hordoznak magukban, ami visszaköszön a viselkedésükben és a tekintetükben is. A kelet-európai szépséggel kapcsolatban pedig azt mondták, hogy az egyes modellek közti jelentős különbségek ellenére elmondható, hogy az innen származó nőknek nagy, kifejező szemük van, és az arcuk karakteresebb. 

A jövővel kapcsolatban azt mondták, hogy egyelőre még nem beszélhetnek arról, hogy lesz-e folytatása a sorozatnak, de a megfogalmazásukból úgy tűnt, hogy vannak terveik arra, hogyan vigyék tovább a különleges koncepciót. 

Azt is láthatjuk a kiállításon, hogy milyenek a sorozatban szereplő északi modellek a smink és a Chanel előttFoto: Hirling Balint - Origo