Őrizte a beatgeneráció érzését, a rockzenei élmezőny tagja volt

Az LGT együttes: Karácsony János, Somló Tamás, Laux József és Presser Gábor 1976-ban.
Vágólapra másolva!
Somló Tamás az egykori, öt évtizeddel ezelőtti nagy beatgeneráció életérzését, levegőjét képviselte az elmúlt években is – mondta Bornai Tibor zenész, dalszerző az MTI-nek keddre virradóra elhunyt zenésztársára emlékezve. Csatári Bence történész, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának tudományos munkatársa pedig így fogalmazott az MTI-nek: Somló Tamás évtizedekig a magyar rockzenei élmezőny megkerülhetetlen tagja volt, jelentősége átível az egymást követő zenészgenerációkon.
Vágólapra másolva!
Az LGT együttes: Karácsony János, Somló Tamás, Laux József és Presser Gábor 1976-ban Forrás: Fortepan/Urbán Tamás

A KFT zenekarból ismert billentyűs-énekes, Bornai Tibor a kilencvenes évek közepétől dolgozott együtt Somló Tamással, több szólólemezén, például az 1997-es Semmi cirqsz-on vagy a 2000-es Zenecsomag-on működött közre dalszerzőként.

– fogalmazott Bornai Tibor.

Mint felidézte,

Somló Tamás zseniálisan énekelt, nagyszerű humora volt, és egy csodálatosan lezser ember volt,

aki egy vállrándítással viselt el olyasmiket, amibe más belerokkant volna.

Sohasem mernék olyan magasan és szabadon repülni, mint ahogyan ő csinálta” – hangsúlyozta Bornai Tibor.

Azt is elmondta, hogy amikor együtt dolgoztak, mindig úgy érezte: a nála néhány évvel idősebb Somló Tamás vigyáz rá, gondoskodik róla, gondol rá. „Nem egyenrangú félként éltem meg ezeket a munkákat, hanem úgy, mintha a bátyám lett volna. Mindig hívott vendégnek, amikor koncertezett, legutóbb áprilisban telefonált egy júniusi fellépés miatt. Az Urániában lett volna, de sajnos az már elmaradt.”

Bornai Tibor Fotó: Mudra László - Origo

Somló Tamás évtizedekig a magyar rockzenei élmezőny tagja volt

– mondta a hajnalban elhunyt zenészről Csatári Bence történész. Hozzátette, hogy Somló Tamás nagyon termékeny szerző volt: nevéhez fűződik többek között a Locomotiv GT Álomarcú lány című nemzedéki himnusza is, amelyet ő maga énekelt. Nem csupán az 1970-es, 1980-as évek könnyűzenei életében töltött be fontos szerepet: a rendszerváltozás után szólókarrierbe kezdett, 1992-ben Geszti Péter kérte fel a Rapülők elnevezésű formációban való közreműködésre, de a mai fiatalabb generáció is szívesen nyúl örökségéhez.

Somló Tamás sok pályatársával ellentétben rendkívül képzett zenész volt, kisgyerekkorától kezdve több hangszeren játszott

– hangsúlyozta Csatári Bence, felidézve: Somló Tamás artistaként kezdte pályafutását, amely megadta neki az utazás szabadságát a Kádár-rendszer korlátai között is. Emellett kezdett el zenélni az Omegában 1964-ben, amely nagyjából ebben az időszakban lépett a profivá válás útjára.

„Előfordult, hogy fél évig kint volt Nyugaton artistaként, utána pedig fél évet itthon játszott az Omegában” – mondta a kutató. Megjegyezte: Somló Tamás alapvetően szaxofonozott az együttesben, kevésbé ismert, hogy ő énekelte először az 1967-es Azt mondta az anyukám, valamint a Kádár-rendszer hű lenyomatát adó Azért, mert a faterod góré című Omega-dalt. Utóbbi az első és egyben utolsó magyar pol-beat fesztivál egyik száma volt.

Csatári Bence kiemelte: az Omega és az LGT mellett Somló Tamás jelentőset alkotott az Atlas, a Non-Stop és a Kex tagjaként is, utóbbi a korszak egyetlen „alternatív”, underground együttese volt, amelynek örökségét a Hobo Blues Band vitte tovább.

A Non-Stop együttes 1972-ben elindult az egyik országos tehetségkutató versenyen, és – noha a zsűri kiejtette őket –, mindenképpen be akartak kerülni a televíziós döntőbe. Somló Tamás ötletére ezért 10 ezer közönségszavazásra használt levelezőlapot vásároltak fel. Végül egy másik zenekar lett döntős, hivatalosan jóval kevesebb szavazattal, vagyis a szervezők egyszerűen elcsalták a versenyt – idézte fel Csatári Bence, aki szerint az eset jól példázza a Kádár-rendszer könnyűzenével kapcsolatos politikáját.

Somló Tamás keddre virradóra, 68 éves korában, hosszan tartó betegség után halt meg.