Világhírű koreográfus dolgozott az Opera új előadásán

Vágólapra másolva!
Történetének egyik leglátványosabb – a balett-társulatnak és a teljes stábnak is kihívást jelentő – előadására készül a Magyar Állami Operaház. Mindössze néhány évvel az előző produkció után egy teljesen újragondolt, nagyszabású Don Quijote-ét készítettek a világhírű balettmester, Michael Messerer közreműködésével.
Vágólapra másolva!

A moszkvai születésű Michael Messerer 2012-ben vitte színre először a Petipa–Gorszkij koreográfiájában, Minkus zenéjére készült Don Quijote-ét Szentpéterváron, és az azóta óriási sikerrel játszott előadást más együtteseknek is betanította. Solymosi Tamás kérésére idén Budapestre is ellátogatott, hogy a Magyar Nemzeti Balett művészeivel is bemutassa az alkotást.

A Don Quijote próbája az Operában Forrás: Magyar Állami Operahéz

11 balettmester, előadásonként 76 táncművész és 28 statiszta, a főbb karaktereknél pedig négyes szereposztás, és mindössze héthetes felkészülés

– ez az új Don Quijote a számok tükrében. A bemutató november 19-én lesz, így már elkezdődtek a jelmezes, színpadi próbák, aminek kapcsán sajtótájékoztatót tartottak az előadásról.

Ókovács Szilveszter főigazgató arról beszélt, hogy nagyon nehéz a Cervantes történetén alapuló balett színpadra állítása, mert rengeteg jelenet és helyszínváltás van benne, és szinte az egész balettkar közreműködését igényli. A főigazgató elmondta, hogy az is egy plusz nehézséget jelentett, hogy Solymosi Tamás balettigazgató ragaszkodott ahhoz, hogy a táncosok többféle szerepet is betanuljanak, hogy különböző karakterekben mutathassák meg tudásukat.

Kollár Imre karmester, Rózsa István díszlettervező, Rományi Nóra jelmeztervező, Solymosi Tamás balettigazgató és Ókovács Szilveszter főigazgató a sajtótájékoztatón Forrás: Magyar Állami Operaház

A balettigazgató arról beszélt, hogy maga Michael Messerer is csodálkozott azon, hogy négyes szereposztást szeretett volna a főbb karaktereknél, de később örült ennek a döntésnek. Solymosi Tamás azért ragaszkodott ehhez, mert

szerette volna megmutatni, hogy mennyi tehetséges művésze van a Magyar Nemzeti Balettnek.

A balettigazgató úgy véli, hogy a Don Quijote nehézsége, illetve a rövid határidő ellenére nem vállalt kockázatot a darabbal, mert ismeri a táncosokat, és tudja, hogy képesek eltáncolni és előadni a komplex képességeket igénylő balettet.

Solymosi Tamás arról is beszélt, hogy azért szerettek volna egy új előadást, mert a pár éve játszott Don Quijote mostoha körülmények között született. Az eredetileg felkért koreográfus betegsége miatt másoknak kellett befejeznie a darabot, ami rányomta a bélyegét az eredményre. Most egy egységes, minden elemében átgondolt és megtervezett Don Quijote-ét akartak bemutatni.

Hangya Rita Forrás: Magyar Állami Operaház

Michael Messerer az eredeti Petipa- és Gorszkij-féle koreográfiára épített, és Rományi Nóra jelmez- és Rózsa István díszlettervezőnek köszönhetően

új látványvilágot is kapott az előadás.

A darabban a nézők láthatják a társulat új szólistáját, Tatjána Melniket is, aki tavaly érkezett a Magyar Nemzeti Balett társulatába. Solymosi Tamás elmondta, hogy a balerinát pont egy Don Quijote-előadásban látta először Moszkvában, és egyből lenyűgözte a tudása.

Tatjána Melnik a november 19-i bemutatón a darab női főszerepét, Kitrit táncolja majd. A balerina maga is részt vett a sajtótájékoztatón, és elmondta, hogy nagyon izgul a közelgő premier miatt. Arról is beszélt, hogy nagy felelősségnek tartja, hogy ő táncol a premieren, de nagyon örül a feladatnak.

A bemutatóval kapcsolatban Solymosi Tamás azt mondta, hogy „ilyenkor az ember sose nyugodt”, de amit a próbákon látott eddig, szerinte egy nagyon szép premiert ígér.