Különös festményt találtak: ha innen nézik, Lenin, ha onnan, II. Miklós

2016.11.18. 20:12

II. Miklósról, az utolsó orosz cárról készült festményre bukkantak véletlenül egy később készült, Lenint ábrázoló portré hátoldalán. Mindkét festményt ki fogják állítani Szentpéterváron – jelentették be orosz restaurátorok pénteken.

II. Miklós cár portréját Ilja Galkin festette 1896-ban, és több mint 90 éven át észrevétlen maradt egy másik portré hátoldalán, amely a 1917-es forradalom vezetőjét, Vlagyimir Iljics Lenint ábrázolja, és Vlagyiszlav Izmailovics (1872–1959) festette 1924-ben – magyarázta Tatyjana Pocelujeva, annak a restaurátorcsoportnak a vezetője, amely a festmény helyreállítását végezte az elmúlt három évben.

II. Miklós portréjára akkor bukkantak, amikor egy szentpétervári iskola 2013-ban felkérte a Stieglitz nemzeti művészeti akadémiát, állítsák helyre Lenin 4x3 méteres hatalmas portréját, amelyen a bolsevik vezető a szentpétervári Péter-Pál-erőd előtt áll. A festmény az 1970-es években megsérült az alján.

A sérült Lenin-kép, az egyik oldalról nézveForrás: Sputnik/Alexei Danichev

Pocelujeva elmondta, hogy nagyon meglepődtek, amikor kivették a képet a keretből, és láttak a hátoldalán egy szürkésfehér, vízben oldódó festéket, amely megőrizte az alatta lévő festményt. Izmailovics szemlátomást úgy készítette el Lenin portréját, hogy nem akarta megsemmisíteni a már a vásznon lévő képet.

Lenin feje alatt a cáré rejtőzött

A restauráció röntgenfelvételek készítésével kezdődött. „Amikor megláttuk őket, megdöbbentünk, mivel II. Miklós feje szinte pontosan ugyanott volt és akkora volt, mint Leniné, ami megerősítette, hogy a vízben oldódó festék alatt egy teljes életnagyságú portré van– mondta a főrestaurátor. A restaurátorok babaszappannal mosták le a festéket, és rátaláltak Galkin II. Miklósról készített portréjára.

Előkerült II. MiklósForrás: Sputnik/Alexei Danichev

A Stieglitz-akadémia szakemberei úgy gondolják, hogy 1924-ben Izmailovics azért festett II. Miklós portréja fölé, hogy megvédje a festményt a cári korszak iránti szimpátiájától vezérelve, és abban a reményben, hogy egyszer majd felfedezik. Ezzel nagy személyes kockázatot vállalt – vélik az akadémia kutatói.

Mindkét festményt a Stieglitz-akadémia előcsarnokában fogják kiállítani november végén.