Megvan a valaha volt legdrágább kínai műalkotás

Csi Paj-si, Qi Baishi
Budapest, 2015. április 22. Miklós Pál 1950-es évek elején készített fotója a festőről a Csi Paj-si (Qi Baishi) kínai festőművész életművéből összeállított kiállításon Budapesten, a Magyar Nemzeti Galériában 2015. április 22-én. A tárlat június 28-ig látható. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Vágólapra másolva!
Több mint hatvanan licitáltak Csi Paj-si 12 darabból álló festménysorozatára, végül pedig 930 millió jüanért, vagyis 37,4 milliárd forintért cserélt gazdát egy pekingi aukción. Ezzel a teljesítménnyel kiérdemelte az aukción valaha elkelt legdrágább kínai műalkotása címét.
Vágólapra másolva!

Az aukción valaha elkelt legdrágább kínai műalkotás címét szerezte meg a 20. századi kínai festészet egyik legnagyobb mesterének, Csi Paj-si-nak egy 12 darabból álló festménysorozata, amely több mint 930 millió jüanért, vagyis

37,4 milliárd forintért cserélt gazdát

egy pekingi aukción. Az 1925-ben készített Twelve Landscape Screens című sorozat kikiáltási ára 450 millió jüan volt és alig húsz perc alatt több mint hatvanan licitáltak a tételre, amelyet végül egy telefonos licitáló szerzett meg a közvetítői díjjal együtt 931,5 millió jüanért.

Csi Paj-si életművéből 2015-ben a magyar közönség is ízelítőt kaphatott a Magyar Nemzeti Galériában rendezett tárlaton. Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

A széria ezzel

nem csupán az aukción valaha elkelt legdrágább kínai műalkotás címét szerezte meg,

de Csi Paj-si lett az első kínai művész, akinek alkotásáért több mint 100 millió dollárt (26,6 milliárd forint) fizettek egy árverésen. Hét évvel ezelőtt 43 millió fontért (15,2 milliárd forint) cserélt vettek meg egy 18. századi porcelánvázát Csien-lung kínai császár idejéből egy londoni liciten.

A valaha elkelt legdrágább kínai műalkotás

A Twelve Landscape Screens című sorozatot alkotó képek mindegyike 180 centiméterszer 47 centiméteres. A Csi festményeit azok a természet szépségek inspirálták, amelyeket a Kínán belüli utazásai során látott. A művész annak idején egy barátjának, az akkoriban Pekingben élő híres orvosnak, Csen Ce-linnek ajándékozta a műveket, amelyek azóta több magángyűjteményben is megfordultak. A Twelve Landscape Screens másik fennmaradt sorozatát a délnyugat-kínai Csungcsing tartományi jogú város múzeumában őrzik.

Csi Paj-si eleinte fa- és pecsétfaragóként szerzett hírnevet, és csak később fordult a festészet felé. Madarakat, virágokat ábrázoló képeivel, merész és ötletes színhasználatával kitágította a hagyományos kínai festészet kereteit. Főként az élet apró jelenségei érdekelték,

a környezetében látott egyszerű motívumokat örökítette meg.V

irágokat, zöldségeket, gyümölcsöket, állatokat, köztük leginkább rákokat, halakat, békákat és rovarokat festett.