Meglepő dolog derült ki a zongoristák agyműködéséről

Chick Corea And Bela Fleck In Concert - Detroit, MI Celebrities Music One Person
DETROIT, MI - APRIL 03: Chick Corea performs in concert with Bela Fleck (not seen) at MotorCity Casino's Sound Board Theater on April 3, 2014 in Detroit, Michigan. (Photo by Paul Warner/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Máshogy jár a dzsesszzongoristák és máshogy a klasszikus zenét játszó zongoristák agya: különböző agyi folyamatok játszódnak le náluk, amikor zongoráznak, még akkor is, ha ugyanazt a darabot játsszák.
Vágólapra másolva!

A zenélés különböző képességek bonyolult összjátéka, és ez tükröződik az agyi struktúrákban is. A lipcsei Max Planck Intézet munkatársai felismerték, hogy ezek a képességek sokkal kifinomultabban mutatkoznak meg az agyban, mint azt korábban feltételezték. Az eredmények segíthetnek annak megismerésében, milyen

univerzális folyamatok játszódnak le zenélés közben.

Keith Jarrett világhírű dzsesszzongoristát egyszer arról kérdezték, elképzelhetőnek tartja-e, hogy egy koncerten klasszikus zenét és dzsesszt is játsszon. Azt válaszolta, „nem, szerintem

A rendszer mindkét irányban különböző kapcsolókörökből épül fel”. Az érdekes választ a lipcsei intézet is felidézte hételeji bemutatójában. Az intézet kutatói lényegében azt fedezték fel, hogy a válasz mögött komoly idegtudományi magyarázat állhat.

Chic Corea egy 2014-es koncertjén Forrás: Getty Images/2014 Paul Warner/Paul Warner

A kutatók szerint az ok az lehet, hogy a két zenei stílus egyértelműen

más képességeket követel meg a zenésztől.

Daniela Sammler, a kutatás vezetője azt mondta, hogy „zongorázás közben az agyban különböző folyamatok zajlanak, amik megnehezítik a váltást egy másik zenei stílusra” - mondta Daniela Sammler, a tanulmány vezetője.

A leglényeges különbség a a két stílust játszók agyi tevékenysége között a mozgás tervezése zongorázás közben. Elméletileg stílusirányzattól függetlenül a zongoristának tudnia kell,

melyik billentyűt melyik ujjal nyomja le.

Zenei irányzatonként eltérő azonban ennek a két lépésnek a súlyozása. A klasszikus zenét játszók a második lépésre, a hogyanra koncentrálnak. Számukra az fontos, hogy egy darabot technikailag kifogástalanul és nagy személyes kifejezőerővel adják vissza.

A dzsesszzenészek elsősorban a „mit”-re koncentrálnak: fel vannak készülve arra, hogy improvizáljanak és játékukat meglepő harmóniákhoz igazítsák. „A dzsesszzongoristáknak a harmóniák tervezésében gyakorolt flexibilitása az agyukban is megmutatkozik zongorázás közben” - ezt már Roberta Bianco, a tanulmány fő szerzője mondta. A kutatűsban 30 profi zongorista segítségét vették igénybe, az összefüggéseket az ő játékuk alapján határozták meg.