Pécsi Sándor, a politikai rendszerekre fittyet hányó színész

Pécsi Sándor
Gorkij: Kispolgárok   - Percsihin, a madarász   -  Madách Színház  1964
Vágólapra másolva!
Márciusban lesz születésének kilencvenhatodik évfordulója. Negyvenhat éve nincs az élők között. Ötven évének felét tölthette a színészi pályán, és az is elég volt ahhoz, hogy bekerüljön a legnagyobb színházművészek közé. Még úgy is, hogy fővárosi karrierjét olyan korszakban kezdte, amelynek urai a maguk bornírt elképzelései szerint igyekeztek minél sematikusabbá tenni, a saját világlátásukhoz igazítani a kultúrát, azon belül a színházművészetet. Pécsi Sándor azonban játékával még gyatrán megírt szerepeket is képes volt művészi szintre emelni. Méltó feladataiban pedig rendre színház- és filmtörténeti teljesítményt nyújtott.
Vágólapra másolva!

A hangszer

Pécsi Sándor 1946 augusztusában a Miskolci Nemzeti Színház tagjaként – két évvel színiakadémiai tanulmányait követően – utazott fel a fővárosba édesanyja kíséretében.

Pécsi Sándor a Rádióban Cserje Zsuzsa tulajdonából és engedélyével

Bejelentkezés nélkül nyitott rá a Művész Színház vezetőire.

Meghallgatást kért. Várkonyi Zoltán direktor és Apáthy Imre igazgatóhelyettes kapásból elutasították:

Pécsi nem tágított, könyörgőre fogta. Várkonyiék megadták magukat:

Pécsi Sándor előbb egy mára feledett vígjáték nagypapa szerepéből adott elő részletet, s közben a zsebéből előhúzott ceruzacsonkot babrálta. Majd Ficsúrra váltott a Liliomból: a ceruzacsonk bekerült szája bal szegletébe, ott fityegett, mint ligeti büfék fogvájója, melyet vagányok rágcsálnak hanyagul, amikor lökik a tutit. A plajbász hirtelen átkerült a jobb szegletbe, szipkaként meredt az égnek: Pécsi Sándor az Éjjeli menedékhely Báróját adta.

Miskolcra már nem ment vissza.

1946. szeptember 20-án debütált a Művész Színházban. Dulacot játszotta Anouilh Euridikéjében. .

Ötvenes vidéki színigazgatót, kispolgárba kevert művészt. Huszonnégy évesen.

Két évet tölt majd a társulatnál, fajsúlyos szerepek sorát játszva szélesebb palettáról.

Közben naplóírásba kezd, tett már ilyet korábban is

1947. március 5.

Hozzáfűzi, hogy bár az írásművészetet, s a zenét tartja a föld két legnagyszerűbb csodájának, azokhoz nincs igazán készsége. Írja még:

Hozzáfűzi:

Pécsi Sándor, Moliere: Scapin furfangjai - Scapin - Gyenge Árpáddal Madách Színház 1959 Forrás: Cserje Zsuzsa tulajdonából és engedélyével

1947. május 10.

Ugyanott, pár sorral lejjebb:

Aznapi bejegyzésében kifejti: a hiúság sarkantyúzza arra, hogy elviselje az ostobákat, a beképzelt majmokat.

De még arra is, hogy nyelje a port, benzingőzt az utcán; vagy tűrje a lakásának nevezett „ólban" a svábbogarakat, penészgombákat, a társbérlő zajait.

Pécsi kifejti, hogy a színészi megmutatkozás lehetősége, vagyis a puszta hiúság miatt tűri még annak kényelmetlenségét is, hogy közös „óljukban" anyja előtte kénytelen öltözni – s még azt is művészi hiúsága miatt viseli el, hogy szülője pusztuló fogait sem tudja megcsináltatni. Az akkor huszonöt éves, a Művész Színházban főszerepeket alakító, ám alulfizetett színész aznapi bejegyzésében úgy összegez:

1947. július 9.

Pécsi Sándor, A pénzcsináló (Békés Italával és Gobbi Hildával) Cserje Zsuzsa tulajdonából és engedélyével

Gondolhatnánk: Pécsi Sándor – hiába a Művész Színházban játszott szerepek sora – júliusban már végképp nem hiszi – hiába hitte még márciusban –, hogy alkalmas a pályára. Pláne arra, hogy színházat építsenek rá. Talán már csak a civil lét sanyarúsága dominál érzéseiben – melyről májusban írt részletesebben.
Más a helyzet.

– írja, de úgy folytatja:


Egyfelől: profetikus. Másfelől: mi okból a nihilbe futó bánat?
Pécsi Sándor maga ad rá választ a júliusi bejegyzés lezárásában:

Pécsi Sándor korai szerepeiből ma már semmi sem látható, ahogy a későbbiek is ritkásan rögzítettek.

Naplójának sorai, az érzelmi, gondolati hullámzások sajátos akusztikája máig kirajzolják azt, ami a színész legfőbb munkaeszköze, hangszere: az idegrendszerét. Olyan minőségében: egy Stradivarius.

Kopaszodó, zömök fiatalember

Pécsi Sándor 1922. március 22-én született Sajószentpéteren, Péchyként.
Vezetéknevét később maga egyszerűsítette,

eltartva magától nemesi ősét, Emerich Péchyt, aki a Habsburgok pártjára állt Kossuth ellenében.

Édesapja, ugyancsak Sándor, már üveggyári vas- és fémesztergályos volt. Édesanyja, Szalay Margit üveggyári munkás. A világválság küszöbén, a szülők anyagi gondjai között Borsod-Abaúj-Zemplén megye több községében is megfordult a család. Pécsi Sándor Kiskinizsen, az Urak utcáján cseperedett, a négy elemit Ormosbányán járta ki bányász gyerekek között.
Tanítója, Kovács József, már Pécsi Sándor színészi karrierje idején úgy emlékezett: a kisfiú mindenből kitűnő volt, de csak színészi képességei miatt adta neki a jeleseket. Kovács József abban hitt:

Pécsi Sándor tanítója darabjában lépett először színpadra.

Kissé potrohos Szitakötőt alakított.

Szülei, anyai nagyanyja azonban úgy vélték: a színészet léhaság, pénzt nem hoz. Kilencévesen vágyai miatt kap pofont a nagyitól.

A kisember előbb öngyilkosságot fontolgat, majd úgy dönt: bosszúállásként praktikusabb, ha nagy ember lesz belőle, igazi „valaki".

Az is felötlik benne: ha azonban a színészetnek nincs becsülete a családja előtt, akkor papként lehet súlya személyiségének. Ha majd reverendában magasodik előtte, szégyellheti magát akkor a nagyi a pofon miatt.

Pécsi Sándor levele nagyanyjához a Sárospataki Gimnáziumból "Forrás: Cserje Zsuzsa tulajdonából és engedélyével "

Nincs még vége, a folytatáshoz lapozzon!