Vágólapra másolva!
Sokkal odaadóbb Magyarországon a Zeneakadémián az oktatás, mint Ausztriában – többek között ezt mondta az Origónak Medgyesi Zsolt Junior Prima-díjas zongorista, aki egyike a fiatal magyar tehetségeknek. Csak az elmúlt években koncertezett Törökországban, Japánban és Németországban. Korábban pedig nemzetközi versenyt nyert Nyíregyházán és Bécsben is.
Vágólapra másolva!

Hol koncertezett legutóbb?

Elég sok helyen jártam az elmúlt időszakban.

Az év első felében Münchenben adtam közös koncertet a helyi Bach Kórussal, majd két zenésztársammal, Adorjáni Csengével és Simonics Viktóriával Japánban adtunk triókoncertet a Kyoto International Music Students Festivalon.

Ezt követően Törökországban, az ankarai magyar nagykövet rezidenciáján a #V4 CONNECTS elnökségi programján játszottam, ahol többek között a magyar, a lengyel, a cseh és a szlovák nagykövet is jelen volt. Az utóbbi időszakot itthon töltöttem, de mivel nagyon összesűrűsödtek a programok, ezért rengeteg elintézendő dolgom van.

Ilyenre nincsen idő, ha az ember sokat gyakorol, meg koncertezik.

Medgyesi Zsolt zongoraművész Fotó: Koncz Márton

Azt halljuk állandóan, hogy a komolyzene iránti kereslet folyamatosan csökken. Ön mit
tapasztal?

Én úgy látom, hogy itthon és külföldön is nagyon pozitívan állnak az emberek a
komolyzenéhez. Problémák, nehézségek persze mindenhol vannak.

Ennek ellenére azt látom, hogy nagy örömmel és érdeklődéssel fogadják. Azt tapasztalom, hogy
alapvetően egyre nyitottabbak az emberek, kezdik újra felfedezni ezt a világot. A sok
rohanás, stressz közben egyfajta feltöltődést, kikapcsolódást kaphatnak egy-egy koncerten,
amire különösen nagy szükség van.

Japánban is inkább az elmúlt néhány évtizedben lett felkapottabb, aztán a
szorgalmuknak köszönhetően – mint minden másban is – óriási léptekkel haladnak,
ennek köszönhetően a legjobb zenészeik ma már az elithez tartoznak.

Abszolút, ott a mentalitás egészen más. Ezt én is megtapasztaltam, amikor Japánban
játszottunk. A koncertek egymást követő napokon, telt házas közönséggel zajlottak. Máshol
nem lát ilyet az ember, hogy egy hatszáz fős teremben egyetlen szabad hely sincs. Máshol a
„telt háznál” is kimaradnak székek.

Amikor a fináléra megpróbáltunk beülni azokkal a zenészkollégákkal, akik nem játszottak azon az estén, nem találtunk szabad széket. A lépcsőn ültünk, annyira tele volt a terem.

Nagyon nyitottak Japánban az emberek. Nem sajátjuk alapvetően ez az egész, hiszen európai zenéről van szó, viszont nagyon szeretik, és igyekeznek megérteni a műfajt. Az utóbbi években pedig teljesen felzárkóztak hozzánk e téren, sőt bizonyos szegmensekben a precizitásuknak és a hihetetlen munkabírásuknak köszönhetően túl is szárnyalnak minket.

Forrás: Origo

Magyarországon több koncertet adott a Zeneakadémia nagytermében és a Művészetek
Palotájában is. Azért említem ezt a két helyet, mert ezekben egészen különleges az
akusztika. Ezen a téren is fel tudják venni a versenyt az előbb említett új japán
koncerttermek?

A japánok a legapróbb részletekben is maximalisták.

Elég volt Kyotóban csupán egy rövid időt töltenem ahhoz, hogy lássam, mindennek megvan a rendje, az emberek nem szemetelnek, a város pedig biztonságos. Nem sajnálják az időt és energiát arra, hogy megteremtsék a megfelelő életszínvonalat maguknak.

Biztosan itt is vannak rosszabb állapotban lévő koncerttermek, de amiket én láttam, azok egészen kiválóak voltak, ahol kifejezetten jó és inspiráló élmény játszani.

A hangszerkészítésben is remek eredményeket érnek el. Amit egy régi mesterhegedű
tudott adni, a maga csodálatos hangzásával, azt meg tudják közelíteni ezek a termek a
technikai felkészültségüknek köszönhetően? Ezzel csak azt akarom kérdezni, hogy
bizonyos dolgok pótolhatók?

Bizonyos fokig igen. Az, hogy az ember szívéhez mi áll közelebb, nagyon szubjektív.

Az egyik jobban zeng, a másik szárazabb. Ezekkel természetesen lehet vitatkozni, de a lényeg, hogy ki milyen környezetben tud inspirálóbban játszani. Emellett természetesen egy adott terem
karakterisztikája nagyban befolyásolja a művek előadását.

Említette, hogy a budapesti Zeneakadémiára járt, ahogy a bécsire is. Mi volt a
legszembetűnőbb különbség?

Bécsben sokkal inkább magunkra voltunk utalva.

amit idehaza viszont minden esetben, például Baranyay László tanár úrnál, akinél a
Zeneakadémián tanultam.

Magyarországon és külföldön is nyert már versenyeket, köztük Nyíregyházán és
Bécsben is. Ezek milyen hatással voltak a karrierjére? Hogy kézzelfogható legyen,
hoztak fellépéseket?

A bécsi versenynek az volt a hozadéka, hogy öt évvel ezelőtt először léphettem fel
zenekarral.

Én nem konzervatóriumba, hanem gimnáziumba jártam magántanulóként, ezért sok olyan dolog kimaradt az életemből, amire más zenésznek már korábban lehetősége adódik.

Ilyen szempontból sokat segített az, hogy Bécsben eljátszhattam Mozart C-dúr
zongoraversenyét, valamint hogy a nyíregyházi verseny eredményeként koncertet
adhattam a Sziget Fesztiválon.

Hol találkozhat Önnel a közönség a következő időszakban?

Terveim szerint lesz még egy pár hét szünetem. Muszáj egy kicsit pihennem, mert sok
minden történt az elmúlt időszakban. Leginkább itthon, Budapesten szeretnék kikapcsolódni.

Szabadidőmben többek között egy Boeing 737-es repülőgép-szimulátor építésével foglalkozom, ami nem egy átlagos hobbi. Az elkészült szimulátor egy valós repülőgép vezetésének élményét biztosítja majd.

A néhány hét pihenést követően augusztusban a
Müncheni Bach Kórus érkezik Magyarországra, akik már több éve rendszeresen fellépnek a
Balaton-felvidéken, ahol én szoktam kísérni őket. Izgalmas, az átlagos koncertektől talán
némileg eltérő zenei programok kialakításán is dolgozunk, mint például egy templom- vagy
kastélykoncert.